امروز: یکشنبه 25 آذر 1397
خود تحریمی با قطع حق نوار مرزی و مناطق جنگی فرهنگیان!

خود تحریمی با قطع حق نوار مرزی و مناطق جنگی فرهنگیان!

دکتر سارا فلاحی 0 دیدگاه 4 آذر 1397 چاپ خبر بازدید: 219

آفتاب ایلام |دکتر سارا فلاحی در یاداشتی با عنوانخود تحریمی با قطع حق نوار مرزی و مناطق جنگی فرهنگیان نوشت:

- در دنیای توسعه یافته ای که ما صرفاً در سخنرانی­ها و در تریبون های اقناعی خود برای مردم از آن­ها صحبت می­کنیم معلم واجد شأن و پرستیژ است، منبع هویت سازی است و هر کجا سیاستمداران آن کم می­آورند عاجزانه و عاقلانه دست نیاز به سمت معلمان ، فرهنگیان و نخبگان دانشگاهی آن جامعه دراز می کنند چون به فراست یافته­اند که راه سلامت جامعه از دل فرهنگ می­گذرد و می­دانند حاکمیت رویکردهای غیرکارشناسانه، غیر تخصصی و هیجانی، زیرساخت­های فکری و فرهنگی جامعه را به سمت انهدام خواهد برد.

- مع الاسف امروز در ساختار فرهنگی و آموزشی ما گروهی بر مسند تصمیم سازی نشسته اند که هنوز نقش، جایگاه و  منزلت فرهنگیان و معلمان را درک نکرده اند و به این باور نرسیده اند این معلمان یک جامعه هستند که می توانند صورت بندی عوض کنند، گفتمان بسازند و اپیستمه ایجاد کنند.از طرف دیگر ضعف عقلانیت سیستمی و منطق ساختاری در آموزش و پرورش باعث شده است تا لایه­های اجحاف عمومی و خصوصی در حق معلمان عمیق تر شود.

- اشتباه استراتژیک سیاستگذاران ما در عرصه فرهنگ و آموزش، نادیده گرفتن نقش راهبردی معلمان در تقویت میکرو فیزیک قدرت و برپانمودن ستون های اعتقادی و ایمانی گفتمان انقلاب اسلامی در ریزبدنه های اجتماع است. نگاه غیر استراتژیک این سیاستگذاران منجر به فاجعه عدم استفاده از دانایی و توانایی معلمان در بالابردن آستانه مقاومت فکری و فرهنگی جامعه در برابر متغیرها و عناصر مخلی است که به قصد تخریب ساختار هویتی و فرهنگی جامعه وارد مغز ساختار سیاسی می شوند و آن را به سمت ترسیم سیاست ها و راهبردهای غلط فرهنگی و آموزشی می برند.

- سیاست های غیر کارشناسی و غیر عقلایی در آموزش و پرورش باعث شده است تا به جای تقویت جایگاه فرهنگیان و معلمان به عنوان مهم ترین پاسداران گفتمان انقلاب اسلامی آن ها را با عدم مدیریت مطالباتشان در مسیر اعتراض و تنش های روحی و روانی قرار دهند.یکی از سیاست های غلط سیاستگذاران فرهنگی ما نگاه حذفی و تبعیض آمیز به حق نوار مرزی و منطقه جنگی برخی از مناطق کشور است.

- استان ایلام در زمره استان هایی است که حق نوار مرزی و منطقه جنگی معلمان و فرهنگیان دو شهرستان آن(ایوان و ملکشاهی) قطع شده است. این سیاست غیر عقلایی در حالی اتخاذ می شود که طراحان طرح تبعیض آمیز مذکور، با تفاسیر و تعابیر غیر راهبردی و غیر عقلایی ناآگاهانه جامعه فرهنگیان را در مسیر آسیب­های امنیتی و روانی قرار می­دهند.

- از طرف دیگر می توان گفت با در نظر گرفتن تعداد فرهنگیان این دو شهرستان( تقریباً1500 نفر) و میانگین حق هر فرهنگی و احتساب درجه مدرک و میانگین افزایش حقوق آن ها از تاریخ ابلاغ این بخشنامه تا پایان سال کمتر از 3 میلیارد تومان باید به آن ها پرداخت شود وحذف این حق، توهین به سرزمین ثروتمندی است که صرفاً در یک فقره استفاده نامشروع از داشته های آن 3000 هزار میلیارد به تاراج می رود! به عبارت دیگر ساختار فرهنگی و آموزشی که حاضر نباشد سالانه 3 میلیارد خرج مؤثرترترین قشر فرهنگی جامعه خود نماید چگونه می خواهد در جنگ فرهنگی و نرم افزاری که رقبای جهانی و منطقه ای ما برای آن میلیاردها دلار سرمایه گذاری می کنند موفق عمل کند؟

-این ساختار چگونه نمی تواند این معادله ساده را محاسبه کند که کسب رضایت  1500 نفر انسان فرهیخته و حامل دانایی که هر کدامشان می توانند در بزنگاه های این سرزمین نقش یک لشکر جنگی را برای حفاظت از کیان این دیار بازی کنند باید به به یک سیاست راهبردی تبدیل شود !؟ هر چند نمی توان فرصت های طلایی که این قشر فراموش شده برای این سرزمین ایجاد می کنند را محاسبه دلاری و ریالی نمود با این حال مدیریت معاش و اقتصادشان باید به یکی از اولویت های مهم سیاستگذاران ما تبدیل شود.

- قطعاً عدم توجه به مطالبات فرهنگیان جامعه هیچ تفاوتی با گشودن مسیر غارت ثروت های سخت افزاری و نرم افزاری این جامعه نخواهد داشت.آیا نمی توان با مدیریت صحیح درآمدها و داشته های این سرزمین از اتلاف و غارت آن ها جلوگیری نمود؟ آیا نمی توان مهم ترین سرمایه های این سرزمین را حفظ نمود و از دانایی و توانایی شان برای ساختن آینده این کشور استفاده نمود؟

- به نظر می رسد که عقلانیت حکم می کند در شرایطی که استان ایلام دارای بیش از 430 کیلومتر مرز مشترک با عراق است و در حصار انواع گروه های معاند و دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی قرار گرفته است زمینه های نارضایتی نخبگان جامعه فراهم نشود. آیا قطع حق منطقه جنگی و نوار مرزی فرهنگیان دو شهرستان ایوان و ملکشاهی توهین به معلمینی که اکثراً در جبهه های جنگ بوده اند و نشان افتخار جانبازی و ایثارگری دارند نیست؟ آیا این خود تحریمی از تحریم های نابخردانه و غیر انسانی شیطان بزرگ بدتر نیست!؟ آیا در تفاسیر خود از منطقه جنگی به تبعات امنیتی و سیاسی این تفاسیر اندیشیده شده است!؟

- در حالی که در همه جای دنیا طرح هایی که حامل گونه ای کوچک از تبعیض،بی عدالتی،نارضایتی و ... باشد اصلاح می شوند تا میزان خسارت های امنیتی و سیاسی آن ها به حداقل برسد نه آن که بر اجرای آن ها اصرار شود! قطعاً مسئولین و سیاستگذاران آموزش و پرورش می دانند مردم استان ایلام چه نقش مهم و تأثیرگذاری در حفاظت از مرزهای غربی کشور داشته اند. قطعاً  می دانند اگر نبود رشادت مردم ملکشاهی، دشمن غدار مرزهای غربی کشور را در هم می نوردید. قطعا می دانند اگر نبود رشادت مردم ایوان در عملیات کوشک و سایر جبهه های نبرد، مسیرارتش عراق برای فتح مناطق مهمی از کشور هموار می شد.

- حال چرا به انحاء مختلف شأن و منزلت آن ها را زیر سؤال می بریم؟ چرا آن ها را تحقیر می کنیم؟ چرا نگران امنیت روحی و روانی آن ها نیستیم؟ چگونه از معلمی که شأن اجتماعی و اقتصادیش را فلج کرده ایم انتظار داریم فرزندانی سالم تربیت کند؟چرا شرایطی را در کشور ایجاد می کنیم که مسیر ساختن­ها و بالیدن­ها بسته شود؟ قطعاً این رویکرد ضد توسعه از بمباران اتمی کشور مخرب تر است چون در بمباران اتمی ابدان نابود می شوند اما رویکرد ضد توسعه حاکم در آموزش و پروش اذهان را در مسیر قهقرا قرار می دهد.امیدواریم این رویکرد خسارت زا و ضد توسعه تغییر کند و فرهنگیان به عنوان قلب تپنده این سرزمین بیش از این مورد بی مهری و بی مبالاتی قرار نگیرند.

0 دیدگاه