یکشنبه، 09 اردیبهشت 1403| 28 April 2024
توسعه فیبر نوری؛ 

اینترنت پرسرعت در همه شهرهای ایلام

۱۴۰۲/۱۰/۲۰ ۱۰:۰۴ چاپ کدخبر: 20895

آفتاب ایلام |اجرای طرح توسعه فیبر نوری در استان مرزی ایلام در دستور کار مسئولان قرار دارد و تاکنون بهره‌برداری کامل از این پروژه در سطح شهرهای ایلام و مهران تکمیل و در سایر شهرهای استان نیز با توجه به اجرای کامل فیبر نوری و زیرساخت لازم دسترسی به این مهم در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

 



به گزارش آفتاب ایلام،توسعه اینترنت مبتنی بر فیبر نوری از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت، هدف‌گذاری دولت این است که تا پایان این دولت ۲۰ میلیون پوشش فیبر نوری برای استفاده کاربران ایجاد شود.

ایجاد "حساب توسعه شبکه فیبر نوری" با سرمایه اولیه ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای تأمین مالی طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها، در نظر گرفتن مشوق برای اتصال فیبر نوری توسط اپراتورهای اینترنت، اعطای "پروانه خدمات و شبکه یکپارچه" UNSP" به هفت اپراتور، از جمله اقداماتی است که برای دستیابی و تحقق وعده دولت در حوزه فیبر نوری انجام شده است که باعث سرعت گرفتن این پروژه ملی خواهد شد.

در واقع پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در شهرهای کشور است که در استان مرزی ایلام نیز آغاز شده است.

همه شهرهای استان ایلام تحت شبکه سراسری فیبر نوری قرار گرفتند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام در مورد آخرین وضعیت پیشرفت طرح پوشش فیبر نوری منازل و کسب و کارها، گفت: در مجموع ۳۵۰ کیلومتر کابل در ۲۷ شهر ایلام اجرا شده است.

"علی کریمی" با اشاره به طرح ملی ایجاد ۲۰ میلیون پورت پوشش فیبر نوری در سراسر کشور، یادآور شد: در استان مرزی ایلام با هماهنگی استانداری و شرکت سرمایه‌گذاری "های وب"، پروژه احداث فیبر نوری با ۳۰۰ نیرو از هفته اول مهر امسال کار آغاز شد.

وی تاکید کرد: با شروع این پروژه در استان ایلام، ۱۳۰ کیلومتر از نظر ساختار حفاری شده و ۲۲۰ کیلومتر نیز کابل دیواری احداث شده که می توان گفت در مجموع ۳۵۰ کیلومتر کابل در ۲۷ شهر ایلام اجرا شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام خاطرنشان کرد: برنامه لازم برای واگذاری اینترنت پر سرعت برای همه شهرهای استان ادامه دارد و تحول خوبی در سطح دیتا شاهد هستیم و این آمادگی را داریم که تجارب خود را در اختیار دیگر استان‌ها قرار دهیم.

اتصال کامل شهر ایلام و مهران به پروژه فیبر نوری

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام از اتصال کامل شهر ایلام و مهران به پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها خبر داد و گفت: با تکمیل زیرساخت های لازم، منازل و کسب و کارها این ۲ شهر می توانند به بستر فیبرنوری دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: برای اتصال شهر مهران به پروژه فیبرنوری کسب و کارها و منازل ٢۴ کیلومتر فیبرنوری زمینی و ٢٠ کیلومتر فیبر نوری هوایی اجرا شده است.

کریمی افزود: مطابق هدف گذاری وزارت ارتباطات مقرر شده تا پایان سال ١۴٠٢ تمامی منازل و کسب و کارهای شهری استان به بستر فیبرنوری دسترسی داشته باشند و تاکنون در ۲ شهر ایلام و مهران پروژه اجرا شده و این امکان وجود دارد که با درخواست مردم این شهرها، کمتر از یک ماه سرویس به آنها ارائه شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام گفت: اینترنت بر بستر فیبر نوری نوعی از اتصال به پهنای باند اینترنت است که تجربه سرعت به میزان ۱۰۰ مگابیت تا یک گیگابایت بر ثانیه را برای کاربران رقم می‌زند و زیرساخت اولیه برای توسعه شهر هوشمند تلقی می‌شود.

اجرای ۲۲۶ کیلومتر فیبر نوری طی ۲ سال گذشته در ایلام

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام گفت: سال گذشته ۱۷۵ کیلومتر فیبر نوری در سطح روستاهای استان اجرایی شده که برای سال جاری نیز ۲۶۵ کیلومتر اجرای فیبر نوری در دستور کار قرار گرفته که به شرکت مخابرات استان واگذار شده است.

کریمی با بیان اینکه پیش بینی ما این است که تا ۲ سال آینده بیش از ۷۵۰ کیلومتر فیبر نوری در سطح روستاهای استان اجرایی شود، تاکید کرد: تا کنون ۲۲۶ کیلومتر فیبر نوری در مناطق مختلف استان اجرایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: امید است که استان مرزی ایلام در حوزه ارتباطات تا پایان دولت جزو پنج استان برتر باشد.

اجرای ۴۱۷ کیلومتر فیبر نوری برای مناطق روستایی ایلام طراحی شده است

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات ایلام با اشاره به رشد ۲۴ درصد اتصال روستاهای این استان به شبکه ملی اطلاعات، گفت: ۴۱۷ کیلومتر فیبر نوری در سطح مناطق روستایی استان به‌ویژه مناطق صعب العبور در دست اجرا است.

کریمی اظهار کرد: قبل از آغاز به‌کار دولت سیزدهم ۷۳ روستا در این استان از طریق هفت سایت تلفن همراه و با ارتقای ۳۵ سایت دیگر، به اینترنت متصل شده بود.

وی افزود: از ابتدای کار دولت سیزدهم تا کنون ۹۱ روستا از طریق اپراتورهای تلفن‌ همراه شامل "همراه اول" و "ایرانسل" با کیفیت ۴g به شبکه ملی اطلاعات، مکالمه و اینترنت همراه متصل شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام تصریح کرد: هم اکنون با اجرای ۳۵ سایت جدید و ارتقاء ۱۸ سایت دیگر، کار بزرگی در راستای توسعه ارتباطات و پوشش اینترنت در مناطق روستایی استان انجام شده است.

کریمی با بیان اینکه ۳۷۸ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت در استان وجود دارد، افزود: در این دولت ۹۱ روستای بالای ۲۰ خانوار شامل ۲۴ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت در استان در عرض ۲ سال در راستای توسعه ارتباطات و اینترنت پرسرعت به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است.

وی یادآور شد: امید است تا پایان امسال با اجرای ۴۵ پروژه ارتباطی در حوزه اجرای سایت های جدید و ارتقای سایت های موجود، ۱۰۰ درصد روستاهای استان به‌صورت ارتباط مکالمه و ۹۹ درصد به اینترنت پرسرعت متصل شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام تصریح کرد: برخی روستاهای استان که در مناطق صعب‌العبور قرار دارند، امکان دارد تا پایان سال امکان برخورداری از اینترنت برای آنها فراهم نشود چرا که نیازمند اجرای پیش پروژه‌هایی از جمله فیبر نوری است و برای دسترسی این مناطق به اینترنت پرسرعت، اجرای ۸۰ کیلومتر فیبر نوری در دست اقدام است که بعد از آن بتوانیم پروژه های مربوط به اینترنت را اجرا کنیم.

کریمی با اشاره به اهمیت زیرساخت‌های ارتباطی در بستر فیبر نوری، گفت: تا کنون ۱۸۵ کیلومتر فیبر نوری با کمک همکاران پرتلاش ما در مخابرات از محل اعتبارات ملی اجرا شده که از این میزان ۱۰۰ کیلومتر در دولت سیزدهم اجرا شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام خاطرنشان کرد: به‌محض اینکه این پروژه به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برسد، مابقی اجرای پروژه فیبر نوری در مناطق روستایی استان نیز ابلاغ خواهد شد و برنامه‌ریزی ما این است که بتوانیم در تمام روستاهای استان شاهد ارتباط با کیفیت و اینترنت پرسرعت باشیم.

اجرایی شدن ۷۰ کیلومتر فیبر نوری تا پایان سال در ایلام

مدیرکل اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام گفت: ۷۰ کیلومتر فیبر نوری تا پایان سال جاری در مناطق مختلف این استان اجرایی می شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات ایلام تاکید کرد: برای ارائه خدمات نیازمند برنامه فیبر نوری بین شهری هستیم که در صورت انجام شاهد اینترنت با سرعت بالا در شهرستان‌های استان خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، بیشتر مردم کاهش محسوس سرعت اینترنت بویژه در بعضی از ساعت‌های شبانه روز و برخی روزهای خاص و مناسبتی را تجربه کرده‌اند؛ در بعضی مواقع حجم بالای کاربران اینترنت باعث کاهش کیفیت خدمت رسانی می شود درحالی که اگر فیبر نوری و اینترنت پر سرعت FTTX بخش زیادی از نیاز کاربران را تامین کند با کاهش بار ترافیکی بهبود کیفیت اینترنت همراه را شاهد خواهیم بود، اتفاقی که در شهر ایلام و مهران تکمیل و به سرانجام رسیده است و در سایر شهرهای استان ایلام نیز با توجه به اجرای کامل فیبر نوری در آینده نزدیک اجرایی و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 انتهای پیام/



نویسنده: فرهاد فرامرزی
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان