سه شنبه، 04 اردیبهشت 1403| 23 April 2024
علی رغم اینکه آمارها حکایت از این دارد که بازار کار در شرایط کرونا دوام آورده و بسیاری از نیروی کاری که شغل خود را از دست داده بودند به بازار کار برگشته اند, اما گزارش های میدانی حکایت از بیکاری بخش زیادی ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با شیوع کرونا یکی از بخش های اقتصادی که به شدت تحت تأثیر قرار گرفت، بازار کار بود و در این حوزه بسیاری از مشاغل یا به صورت موقت تعطیل شدند و یا دچار ورشکستگی شده و به طور دائم از کار افتادند.

هر چند آمارها نشانگر کاهش نرخ بیکاری  نسبت به سال گذشته است؛ اما شیوع ویروس کرونا آثار خود را به وضوح در بازار کار نشان می دهد و نه تنها جوانان جویای کار و بیکار به محیط کار وارد نشدند؛ بلکه برخی شاغلانی که در سال های گذشته به سختی صاحب شغل شده بودند نیز کار خود را از دست دادند. اما این جای سوال دارد که  علت تفاوت بین آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار و چیزی که در بازار کار به چشم می خورد چیست؟

طبق نظر کارشناسان، داده های دقیقی در ارتباط با میزان بیکاری کارگران غیررسمی و قرارداد موقت در زمان تعطیلی کرونا وجود ندارد و قابل تخمین نیست که چه تعداد کارگر روزمزد، قرارداد موقت یا حجمی در دوره کرونا با تعطیلی واحد شغل خود را از دست داده اند.

 *مرکز آمار:در بهار ١٤? ? حدود نیمی از شاغلین خارج شده از بازار کار، به اشتغال بازگشتند 

 نتایج طرح آمارگیری نیروی کار بهار ١٤? ? منتشر شد. این نتایج حاکی از آن است که در مقایسه با فصل مشابه سال قبل، بیش از ٤٩٩ هزار نفر به جمعیت فعال از نظر اقتصادی (شاغل و بیکار) افزوده شده است.  این میزان در فاصله بهار ١٣٩٨ نسبت به بهار ١٣٩٩ کاهشی معادل دو میلیون نفر داشته است. با این وجود، جمعیت فعال ٢٥ میلیون و ٩٦٧ هزار نفری در بهار امسال، همچنان نسبت به جمعیت فعال ٢٧ میلیون و ٤٦? هزار نفری بهار ١٣٩٨ از فاصله قابل توجهی برخوردار می­باشد.

بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش تر نشان می دهد که ٨,٨ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل ( بهار ١٣٩٩) ، ١.? درصد کاهش یافته است.

در بهار ١٤? ? ، به میزان ٤١,٤ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش تر از نظر اقتصادی فعال بوده اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٩) ? .٤ درصد افزایش یافته است.

جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ٦٧٦  هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧١٣ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش های عمده اقتصادی نشان می دهد که در بهار ١٤? ? ، بخش خدمات با ٤٨,٨ درصد بیش­ ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش های صنعت با ٣٣,٢ درصد و کشاورزی با ١٧.٩ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٢,١ درصد از فعالان این گروه سنی در بهار ١٤? ? بیکار بوده اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٩) ٢.٤ درصد کاهش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می دهد که در بهار ١٤? ? ، ١٥,٦ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می دهد این نرخ نسبت به بهار ١٣٩٩، به میزان ١.١ درصد کاهش یافته است.

بررسی سهم اشتغال ناقص جمعیت ١٥ ساله و بیش تر نشان می دهد که در بهار ١٤? ? ، ٩,٨ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش تر و…) کم تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده اند. این در حالی است که ٣٦.٤ درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیش تر، ٤٩ ساعت و بیش تر در هفته کار کرده اند.

 *بازگشت 550 هزار شاغل به چرخه کار با همکاری کارفرمایان 

حاتم شاکرمی,معاون روابط کار درباره بیکاری نیروی کار در زمان کرونا می گوید:در دو سال گذشته بیش از 800هزار شغل در کشور از دست رفت، اما با تداوم همکاری کارفرمایان و کارآفرینان، در کمتر از سه ماه 550هزار شاغل به چرخه کار بازگشتند.

وی گفت: باید یک پنجره واحد پیش بینی کرد تا از بخشی نگری در دستگاه های مختلف پیشگیری شود، همچنین بخشنامه هایی که به صلاح تولید کشور نیستند، اصلاح شود. در صدور دستورالعمل ها و بخشنامه ها نیز، دستگاه ها باید ملی و نه بخشی فکر کنند.
شاکرمی، تحریم و کرونا را مشکلات اساسی دو سال اخیر تولیدکنندگان، دانست و یادآور شد: عدم ثبات قوانین، مقررات، بخشنامه ها و دستورالعمل ها، همچنین همخوانی نداشتن قوانین با شرایط روز و رشد شتابان فناوری یکی از معضلات اصلی تولید است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: امروز، حرکت به سمت تغییر در فرآیندهای تولید و فن آوری ضروری است و کارفرمایان می توانند ساختارهای فنی و اقتصادی را با حمایت و کمک وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بر اساس مصوبه شورای عالی کار اصلاح کنند.این واحدها تا زمانی که طرح، تایید و اجرایی شود می توانند در راستای حفظ اشتغال نیروهای کار خود را به مدت کوتاه کارگران مشمول بیمه بیکاری کنند.

انتهای پیام/



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان