جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024
حضور ناوگروه 77 نیروی دریایی ارتش در رژه دریایی روز نیروی دریایی روسیه در سن پترزبورگ، علاوه بر پیام های مهم خود، بیانگر توانمندی های دریانوردی ایران با جابجایی برخی رکوردهاست.

گروه دفاعی خبرگزاری فارس: ناوگروه 77 نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوبندر مکران و ناوشکن سهند پس از ۷۶ روز دریانوردی، سوم مردادماه به سن پترزبورگ روسیه رسید و در مراسم رژه سالروز نیروی دریایی این کشور شرکت و به همراه ۵۰ شناور و چندین فروند جنگنده از مقابل ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و هیئت هایی از ۲۰ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران رژه رفت.

البته در این مراسم ناوشکن سهند بدون ناوبندر مکران رژه رفت چراکه بدلیل ابعاد و تناژ بالای ناوبندر مکران و همچنین عمق کم محل برگزاری رژه در رودخانه نوای سن پترزبورگ امکان حضور مکران در محل رژه وجود نداشت و مکران از لنگرگاه بندر سن پترزبورگ در رژه شرکت کرد.


سان دیدن پوتین از ناوشکن سهند در رژه سالروز دریایی روسیه

با اینحال در کنار ابعاد و آورده های مختلف سیاسی، امنیتی و بین المللی حضور ایران در مراسم رژه دریایی روسیه، نفس دریانوردی نظامی ایران و حضور در اقیانوس اطلس شمالی در چنین دریانوردی طولانی حائز اهمیت است که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت.

ناوگروه 77 نیروی دریایی ارتش شامل ناوبندر مکران و ناوشکن سهند، 20 اردیبهشت سال جاری در سکوت خبری از اسکله منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در بندرعباس جدا و مسیر دریانوردی خود را آغاز کردند؛ از زمان جداشدن این ناوگروه از اسکله رسانه های بین المللی و خارجی که از طریق دستگاه های اطلاعاتی غربی و با استخراج تصاویر ماهواره ای متوجه حرکت سهند و مکران شده بودند، گمانه زنی های مختلفی درباره مقصد این ناوگروه از شرق تا غرب عالم را مطرح کردند.

 

از سوریه و لبنان تا روسیه و ونزوئلا مقاصدی بود که در محافل غربی درباره این ناوگروه مطرح می شد، اما آنچه مشخص بود، طی مسیر و دریانوردی ناوگروه 77 در سکوت کامل خبری بود تا آنکه یک ماه بعد و در 20 خردادماه، دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در نشستی خبری اعلام کرد که این ناوگروه به منظور اجرای اجرای طولانی ترین ماموریت دریایی با دور زدن دماغه امید نیک در جنوب آفریقا عازم اقیانوس اطلس شمالی شده است.

اولین حضور نظامی ایران در نیم کره شمالی

دریانوردی در اقیانوس اطلس شمالی اولین حضور نظامی ایران در نیم کره شمالی زمین محسوب می شود، موضوعی که پیش از این سابقه نداشته است. البته این موضوع پیش از انقلاب درباره شناورهای خریداری شده ایران از کشورهای غربی وجود داشته، اما تماما سیر حرکت آنها از شمال به جنوب و فقط مربوط به همان دریانوردی بوده که شناورها تا ایران برای تحویل  طی کرده اند، اما از این حیث که یک شناور از ایران به سمت نیم کره شمالی زمین برود، برای نخستین بار در قالب ناوگروه 77 نیروی دریایی ارتش رخ داده است.

طولانی ترین دریانوردی تاریخ ایران

مسیری که ناوگروه 77 نیروی دریایی ارتش از بندرعباس تا سن پترزبورگ طی کرده است، معادل 14 هزار مایل دریایی یعنی چیزی حدود 26 هزار کیلومتر است که از این حیث طولانی ترین دریانوردی کشور تاکنون محسوب می شود؛ حال اگر مسیر بازگشت این ناوگروه تا ایران را هم در نظر بگیریم، چیزی حدود 52 هزار کیلومتر دریانوردی است که یک رکورد در تاریخ نیروی دریایی و دریانوردی کشور محسوب می شود؛ کاری که فقط با وجود یک بندر متحرک دریایی مانند ناوبندر مکران امکان پذیر بود و از آنجا که ظرفیت ناوبندرها در اختیار تعداد محدودی کشور در جهان از جمله ایران است، دریانوردی های چنین طولانی نیز تنها توسط کشورهای محدودی قابل انجام است.


مسیر دریانوردی ناوگروه 77 از بندرعباس تا سن پترزبورگ

 

اجرای مأموریت در سخت ترین شرایط دریانوردی

از مسیر طولانی و ثبت رکورد طولانی ترین دریانوردی ایران گفتیم، بد نیست بدانیم که این ماموریت با توجه به مسیری که ناوگروه طی کرده، در سخت ترین شرایط جوی دریا صورت گرفته است.

بررسی نقشه های منطقه دماغه امید نیک نشان می دهد که در طول سال، یا بعلت برخورد آب های گرم و سرد در این منطقه و یا به خاطر تغییر زاویه خورشید و عبور از خط منطقه همگرایی جنب حاره، از نظر جوی وضعیت نامناسبی در این منطقه حاکم است. در بهترین حالت در ماه های بهمن، اسفند و فروردین کمترین تنش آب و هوایی در این منطقه وجود دارد که باز هم بررسی نقشه های اقلیمی نشان می دهد که فورس دریا (قدرت دریا) در این مدت از طول سال، به گونه ای است که فقط امکان عبور شناورهای تناژ بالا از این منطقه به صورت ایمن وجود دارد.


سینه ناوشکن سهند در حال شکافتن امواج متلاطم اقیانوس اطلس

 

بررسی ها نشان می دهد که عرض های بالاتر از ۴۰ درجه جنوبی به شدت وضعیت جوی نامساعدی برای کشتیرانی و عبور دارد و طول موج های بلند و فورس دریایی بالای ۸ در این مناطق به مراتب بیشتر از مناطق دیگر است.

ماموریتی که با تجهیزات داخلی اجرا شد

ویژگی اصلی این مأموریت، اجرای آن با دو شناور بومی یعنی ناوشکن سهند و ناوبندر مکران است.

ناوشکن سهند پس از جماران و دماوند سومین ناوشکن از خانواده کلاس موج است که در آذرماه 1397 به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش ملحق شد. سهند با طول 94 متر، عرض 11.5 متر، ارتفاع 16 متر و وزن 1400 تن نسبت به جماران و دماوند قابلیت های بیشتری دارد که از جمله آن می توان به قابلیت پذیرش بالگردهای SH-3 بر روی پد بالگرد، افزایش برد عملیاتی و دریانوردی بدون نیاز به پشتیبانی تا 4 هزار مایل، دریافت سریعتر و راحت تر نیازمندی ها از کشتی پشتیبانی، سطح مقطع راداری کم و ... از جمله این ویژگی ها است.


ناوشکن سهند در حال رژه در سالروز نیروی دریایی روسیه-سن پترزبورگ

 

سهند در زمینه تسلیحات نیز مجهز به ۲ تیر موشک پدافندی، ۴ تیر موشک کروز ضدکشتی، توپ دریایی فجر، ۶ پرتابگر اژدر و سامانه دفاع نقطه ای کمند است.

حضور سهند در چنین ماموریتی و دریانوردی در متلاطم ترین آب های جهان با شرایط جوی بسیار نامساعد و فورس های دریایی بالا برای شناوری با تناژ ۱۴۰۰ تن، کاری غیرممکن بود که در سهند با حضور در ناوگروه 77 آن را ممکن ساخت.

اما ناوبندر مکران که وجود آن امکان انجام این ماموریت را ممکن ساخت، تا پیش از الحاق ناوشکن دنا، جدیدترین دستاورد دریایی جمهوری اسلامی ایران بود و در دی ماه سال گذشته به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش ملحق شد.

مکران که یک جزیره ۱۲۱ هزار تنی متحرک روی آب است می تواند بعنوان یک پایگاه پشتیبانی متحرک برای ناوگروه های ارتش جمهوری اسلامی ایران که به آب های آزاد اعزام می شوند در هر منطقه ای حضور پیدا کند. این بندر متحرک می تواند حدود ۸۲ هزارتن لجستیک مورد نیاز خود و سایر یگانهای رزمی و غیر رزمی نیروی دریایی در آبهای دوردست شامل سوخت،آب شیرین مصرفی، مواد غذایی یخچالی و غیریخچالی، انواع روغن، مهمات مورد نیاز، قطعات فنی، نان و دارو را با خود حمل کند.


ناوبندر مکران در حال عبور از تنگه اورسوند (عکس توسط نیروی هوایی دانمارک گرفته شده)

 

مکران حاصل تغییر کاربری یک کشتی نفتکش به یک ناو لجستیکی یا ناوبندر است که در دریانوردی به آن  Expeditionary Sea Base یا ESB گفته می شود، موضوعی که در سایر کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا نیز مسبوق به سابقه است. (اینجا بیشتر بخوانید)

ناوبندر مکران قادر است ۱۰۰۰ شبانه روز بدون پشتیبانی از ساحل در دریا حضور داشته باشد. همچنین باتوجه به اینکه محیط خط استوا ۴۰.۰۷۵ کیلومتر یا ۲۲۰۰۰ مایل دریایی است، ناوبندر مکران با سرعت دریانوردی ۱۰ گره قادر است ظرف مدت ۹۲ شبانه روز یک دور کامل دور کره زمین دریانوردی کند.

حضور در حیاط خلوت آمریکا و انگلیس

اصلی ترین پیام حضور ناوگروه 77 نیروی دریایی ارتش در شمال اقیانوس اطلس را می توان حضور در حیاط خلوت آمریکایی ها به حساب آورد؛ آمریکایی ها که چند دهه است با حضور در منطقه خلیج فارس به همراه متحدانشان سعی در ایجاد تنش و پشتیبانی از فعالیت های مخربشان در منطقه را داشته اند، به دلیل بعد مسافت و دوری سرزمین شان از منطقه غرب آسیا روزگاری تصور حضور ایران در آب های شمال اقیانوس اطلس که حیاط خلوتشان محسوب می شود را نداشتند؛ کشورهایی مانند انگلیس و فرانسه نیز به همین ترتیب؛ شاید هیچگاه تصور عبور ایران از کانال مانش (بین فرانسه و انگلیس) را نداشتند. اما ناوگروه 77 در کنار ماموریت اصلی، با حضور خود در این منطقه، می توان گفت خط و نشانی هم برای ائتلاف چند کشور غربی در خلیج فارس کشید.

انتهای پیام/



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان