پنجشنبه، 30 فروردین 1403| 18 April 2024

سفره کارگران شهرداری ایلام به دلیل عدم پرداخت چندماهه حقوق در این شرایط نابسامان اقتصادی خالی تر از همیشه شده است.

به گزارش آفتاب ایلام ،عدم پرداخت حقوق کارگران شهرداری طی ماه‌های گذشته به یک معضل اساسی برای این کارگران تبدیل‌شده، به‌طوری‌که برخی از آن‌ها در تامین نیاز‌های اولیه زندگی خود عاجز مانده‌اند.

شرایط نابسامان اقتصادی، تورم و... فشار‌های مالی و روحی بسیاری را به مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد و کارگران وارد می‌کند و مسئولان باید تلاش کنند با اخذ تصمیمات درست و اقدامات لازم درصدد کاهش این مشکلات باشند نه با بی‌توجهی و عدم پرداخت حقوق زمینه بروز مشکلات بیشتری را برای اقشار کم‌درآمد و کارگران فراهم کنند.

متأسفانه عدم پرداخت حقوق، اضافه‌کار، شب‌کاری پرسنل خدوم شهرداری طی ماه‌های گذشته مشکلات معیشتی بسیاری را برای آنان بدنبال داشته‌است.

طی سال‌های اخیر همواره شاهد اعتراض برخی از کارگران شهرداری ایلام به دلیل عدم پرداخت حقوق و اضافه‌کاری‌ها بوده‌ایم که متأسفانه شهرداری پاسخ قانع‌کننده‌ای دراین‌باره نداده و همچنان این قصه پرغصه کارگران ادامه دارد.

اجحاف در حق کارگران خدمات شهری

یکی از کارگران شهرداری ایلام  گفت: از ابتدای سال تاکنون اضافه‌کار و شب‌کاری به بسیاری از کارگران پرداخت‌نشده که این امر مشکلات و سختی‌های بسیاری را برای کارگران به‌عنوان یکی از اقشار زحمت‌کش جامعه در پی داشته‌است.

او با بیان این‌که متأسفانه هیچ حمایتی از سوی مسئولان مربوطه از کارگران شهرداری انجام نمی‌شود اضافه کرد: کارگر‌های خدمات شهری از اقشار زحمت‌کش جامعه محسوب می‌شوند که با حداقل دستمزد در حال فعالیت هستند، اما متأسفانه این دستمزد حداقلی نیز به‌موقع پرداخت نمی‌شود و این امر برای کارگران مشکل‌ساز شده‌است.

یکی دیگر از کارگران خدمات شهری با بیان این‌که عدم پرداخت حقوق از یک‌سو و توزیع نشدن ماسک و دستکش بین کارگران شهرداری از سوی دیگر طی ماه‌های گذشته به یک معضل تبدیل‌شده است اظهار داشت: با توجه به این‌که کارگران خدمات شهری با زباله‌های آلوده در ارتباط هستند باید شهرداری نسبت‌به توزیع ماسک و دستکش بین این قشر اقدام کند، اما این مهم از سوی مسئولان مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌است و بی‌شک این امر می‌تواند سلامت کارگران را با خطر مواجه کند.

بی توجهی مسئولان به مطالبات کارگران

یکی از کارگران فضای سبز شهرداری ایلام بیان کرد: از خردادماه تا کنون حقوق کارگران فضای سبز شهرداری پرداخت‌نشده و این امر مشکلات معیشتی بسیاری را برایمان بدنبال داشته‌است.

او با بیان این‌که آیا مسئولان شهرداری حاضرند بدون پرداخت حقوق به فعالیت خود ادامه دهند اضافه کرد: متأسفانه مسئولان شهرداری هیچ توجهی به این امر ندارند و پاسخ قانع‌کننده‌ای دراین‌باره به کارگران داده نمی‌شود.

بدهی ۲۷ میلیاردی شهرداری به شرکت‌های فعال

عبدالخالق منصوری با اشاره به این‌که متأسفانه طی سال جاری ۵ ماه حقوق برخی از کارگران شهرداری پرداخت‌نشده است اظهار داشت: چند شرکت فعال در حوزه خدماتی و فضای سبز به دلیل عدم پرداخت مطالبات از سوی شهرداری توانایی پرداخت حقوق کارگران را ندارند.

شهردار ایلام در ادامه عنوان کرد: طی هفته‌های گذشته با پرداخت مبالغ ۳۰۰ و ۵۰۰ میلیونی به برخی از شرکت‌ها سعی شده قدمی در جهت کاهش مشکلات کارگران برداشته شود، اما متأسفانه این مبالغ جوابگوی نیاز شرکت‌ها جهت پرداخت حقوق کارگران نیست.

منصوری با بیان این‌که شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف شهرداری در مجموع ۲۷ میلیارد تومان از شهرداری ایلام طلب دارند افزود: عدم تحقق بودجه شهرداری در نیمه اول سال جاری، همخوانی نداشتن درآمد و هزینه کرد به دلیل عدم مدیریت هزینه‌ها به‌صورت اصولی از دلایل اصلی بدهی‌های شهرداری به شرکت‌های فعال است.

محکومیت‌های قضایی در ادوار گذشته

شهردار ایلام در ادامه گفت: با توجه به چندین محکومیت قضائی به دلیل برخی تصرفات در ادوار گذشته، بر اساس آراء قطعی شهرداری ایلام ۹۹ میلیارد تومان بدهی دارد که این امر سبب مسدود شدن حساب‌های شهرداری نیز می‌شود.

او افزود: پرسنل خدمات شهری ۲۱۰ نفر هستند که صرفا ۹۰ نفر امور خدماتی را انجام میدهند و کارگران فضای سبز نیز حدود ۲۱۳ نفر هستند که حقوق ۵ ماهه این کارگران توسط شهرداری پرداخت نشده است.

فعالیت ۱۲۰ نیروی خدمات شهری در سایر حوزه‌ها

شهرداری ایلام علاوه‌بر مشکلاتی که در زمینه کمبود اعتبار با آن مواجه است با مشکلات دیگری از قبیل فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل زباله، استهلاک ماشین آلات، نداشتن منابع مالی مشخص و کمبود نیروی انسانی در حوزه خدمات شهری روبه‌رو است.

کمبود نیرو‌های خدماتی در حالی است که بر اساس گفته منابع آگاه ۲۱۰ نفر جهت انجام امور خدماتی در شهرداری ایلام استخدام شده‌اند، اما تنها ۹۰ نفر در این حوزه مشغول فعالیت هستند و سایر افراد به حوزه‌های دیگر ازجمله حوزه اداری منتقل شده‌اند.

این‌که انتقال ۱۲۰ نفر به حوزه‌های دیگر بر چه اساسی و با چه مجوزی صورت‌گرفته سوالی است که باید شهردار وقت دراین‌باره پاسخ‌گو باشد، و آیا انتقال کارگران حوزه خدمات شهری به حوزه‌های دیگر بر اساس لیاقت و تخصص آن‌ها انجام‌گرفته است یا بر اساس روابط و... سوال دیگری است که امیدواریم مسئولان مربوطه پاسخ قانع‌کننده‌ای دراین‌باره داشته باشند.

منبع:تسنیم

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان