چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403| 24 April 2024
یاداشت اختصاصی آفتاب ایلام

به شرط چاقو

۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ۲۲:۴۰ چاپ کدخبر: 17157

آفتاب ایلام | به شرط چاقو اصطلاحی است متدوال در ایران که فروشندگان سیار و مغازه‌دارانی که صیفی‌جاتی نظیر هندوانه، خربزه، طالبی، گرمک می‌فروشند برای تضمین رسیده و شیرین بودن میوه به کار می‌برند. این شرط بدین صورت است که ابتدا فروشنده قاچی از مثلا" هندوانه را می‌برد و نشان مشتری می‌دهد اگر مشتری پسندید هندوانه را می‌خرد.

ضرب المثل دیگری که در ارتباط با هندوانه ورد زبان است آن است که " زن و ازدواج مثل هندوانه است" همین ضرب المثل را فرانسویان این گونه بیان می‌کنند که "انتخاب زن و هندوانه مشکل است".

در انتخاب و انتصاب نیز این دو روایت از هندوانه و کاربرد آن در ضرب المثل آشکار است. در انتخاب و انتصاب شرط چاقو امکان ندارد . زیرا منصوب شده و یا انتخاب شده جدید تا عملکرد و مدیریت اورا به چاقوی عمل نسپارد، شیرین و تلخ بودن آن احراز نخواهد شد و برای تعیین شرط چاقو برای شیرینی و تلخی انتخاب و انتصاب گذر زمان لازم و باید به انتظار نشست و بعد از انتظار محرز خواهد شد که چه هندوانه به ظاهر خوب که بدترین از آب درآمده است و چه بسا هندوانه به ظاهر بدی که شیرین و خوب از آب در خواهد آمد.

این قسم از ضرب المثل برای سختی انتصاب و انتخاب‌های جدید  برای تصمیم گیران است.

اما مشکل انتخاب و انتصاب در قسم دوم به شرط چاقو است که هندوانه‌هایی که دوران رشد و نمو آنان در دوران گذشته به چاقو سپرده شده است و شیرین و خوب از آب در نیآمده است و  تصمیم گیران برای تضمین رسیده و شیرین بودن آنان در صدد ریسک شرط چاقو  و بریدن قاچ هندوانه برای نشان دادن به مشتری است. در حالی که زمان مدیریتشان نه شیرین بوده‌اند و نه آبدار.

انتخاب و انتصاب در میان آنانی که در امتحان "به شرط چاقو" مورد پذیرش مشتری نبوده است، ریسک بزرگی است که ضرر آن عقب ماندگی و توسعه نیافتگی را در پی دارد .

انتهای پیام/

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان