پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403| 25 April 2024

آفتاب ایلام |مدیرعامل آب منطقه ای ایلام گفت: سه هزار میلیارد ریال از محل منابع دولت برای شبکه های اصلی طرح ۵۰ هزار هکتاری در این استان هزینه شده است.

به گزارش آفتاب ایلام،علی پوراحمد روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از سد دویرج در گفت وگو با خبرنگاران به احیای طرح ۵۵۰ هزار هکتار اراضی استانهای خوزستان و ایلام مورد تاکید رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: سهم استان ایلام از این مقدار ۵۰ هزار هکتار بود که شبکه اصلی آن بطور کامل در استان اجرا شده است.

 وی افزود: برای شبکه اصلی آبیاری این طرح ۷۴ میلیون یورو از محل تسهیلات بانک توسعه اسلامی و حدود سه هزار میلیارد ریال از محل منابع عمومی دولت هزینه شده که در بخش وزارت نیرو آماده بهره برداری است.

مدیرعامل آب منطقه ای ایلام تاکید کرد: از شبکه فرعی این طرح نیز ۹ هزار هکتار باقی مانده که متولی آن یعنی جهاد کشاورزی باید شبکه را تکمیل کند.

پوراحمد همچنین به وضعیت سد چم گردلان ایلام اشاره کرد و یادآور شد: سد ایلام که ۷۰ درصد آب شرب ایلام را تامین می کند الان کمتر از ۵۰ درصد مخزن آن پر است و امیدواریم بارندگی های زمستان به گونه ای باشد که بخشی از این کمبود جبران شود، در غیر اینصورت با چالش جدی به لحاظ کمیت و کیفیت آب روبرو خواهیم بود.

وی تصریح کرد: سد مخزنی کنگیر ایوان نیز ۲ هزار هکتار از اراضی دشت ایوان را تحت پوشش دارد و در شرایط کنونی کمتر از ۵۰ درصد مخزن آن پر است ولی در حال تامین کشت پاییزه در آنجا هستیم.

مدیرعامل آب منطقه ای ایلام تاکید کرد: صرفه جویی در مصرف بخش کشاورزی، شرب و صنعت با توجه به این وضعیت ضروری است ، چراکه شاهد سالی خشک تر از پارسال هستیم.

پوراحمد با اشاره به اینکه سد دویرج آب ۱۱ هزار هکتار از اراضی موسیان را تامین می کند، افزود: این سد آب دراز مدت پتروشیمی دهلران را نیز تامین می کند ، ۲۱ میلیون مترمکعب میزان تخصیص آب پتروشیمی دهلران است و صنعت پتروشمی باید آن را تمدید کند تا برای آنها ذخیره شود.

وی افزود: در استان ایلام پنج سد مخزنی در دست بهره برداری داریم و پنج سد نیز در حال ساخت هستند.

پوراحمد از هفت سد در دست مطالعه استان خبر داد و گفت: سد مخزنی گوراب و چیخاب در دهلران، سد مخزنی گلال ملک در مهران، سد مخزنی گدارخوش، جزمان، ورگر  و مولاب از جمله آنها هستند که کار مطالعات سد گدارخوش به اتمام رسیده است.

انتهای پیام/



نویسنده: وجیهه فتاحی
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان