جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024
اخبار ایلام

برف در آبادی/ سگ های هواشناس !!!!

۱۴۰۰/۱۰/۳۰ ۱۲:۱۶ چاپ کدخبر: 17207

آفتاب ایلام |در قدیم الایام که خبری از هواشناسی به سبک امروز نبود ساکنان محلی از روی تجارب انباشته شده وضعیت هوا را پیش بینی می کردند .
مثلا اگر ماه اغله یا آخ له می زده اطمینان داشتند که فردا روزی باران می بارد .
اما سگ ها بیشتر با بارش برف شناخته می شدند حرکاتی که از خود بروز می دادند مثلا تکان دادن دم خود یا نوع خاصی دراز کشیدن، علائمی از بارش برف را معنا می کردند و من هنوز نمی دانم چرا برف را دایی یا خالوی سگ ها می گفتند ؟!!!
برف متاسفانه بیشتر آسیب را به گنجشک های خانگی می رساند و براحتی در چنگ کودکان و نوجوانان گرفتار می شدند و داغ دل شان هنوز بر دلم هست و بی‌رحمانه کباب شدن شان .
البته از حق نباید گذشت اکثریت قریب به اتفاق مردم نان ریزه به گنجشک ها می دادند و کودکان خود را از تله گذاری توسط ساج های نان پز بر حذر .نور به قبرشان بیارد دل رحیم شان همیشه عزم صلح داشت .
با آمدن برف گاهی گراز های گرسنه هم به کنار آبادی می آمدند و ترس و وحشتی مضاعف اهل ده را در بر می گرفت من هنوز سال گرازه یا ورازه یادم هست که چگونه درب خانه ها را پشت کول زدند و ما را از دیدن صحنه های هیجانی دیدن آن محروم .
معمولا گراز ها را نمی کشتند مبادا غذای عده ای از کسانی شود که متاسفانه چندین کیلو متر آنسوی تر انرا طناول می کردند و نمی خواستند در این حرام خوری شریک باشند .
در برف های سنگین تا چند روزی سایه وحشت گراز ها هم بود .
نکته دیگر آنکه پیران آبادی بارش برف را در ماه بهمن یا خاکه لیوه را بیشتر می پسندیدند تا دی واذر
چون در بهمن زمین نفس می کشد قرران سراغ گاو و گوسفند از پی کمبود آذوقه نمی آید.
همیشه آمیزه ای از قرران و گوشت کو بش مضطربم می سازد زیرا حزن واندوه پیران و آه یا حناس سرد شان را دیده ام
شاید به همین خاطر بوده است که در اثر وفور گوشت روزگار به برف حسابی به سگ ها خوش گدشته است که برف را خالوی سگ ها می دانستند !!

انتهای پیام/



نویسنده: محمد رستمی
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : محمد رستمی

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان