جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024
آفتاب ایلام گزارش می دهد؛

دستگاه قضا به معضلات آلودگی هوا در ایلام ورود کرد

۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ۰۹:۲۲ چاپ کدخبر: 17242

آفتاب ایلام |دادستان مرکز استان ایلام به معضلات آلودگی هوا در ایلام ورود و رعایت پروتکل‌های محیط زیستی را برای صنایع فعال در استان یک ضرورت دانست گفت: به جد بر این مهم نظارت خواهد کرد. 

آفتاب ایلام، صنعت نفت و گاز، صنعتی جهانی است که فعالیت‌هایش در هر نقطه از جهان و در هر‌گونه آب و هوایی انجام می پذیرد.

مراحل مختلف اکتشاف،استخراج وفرآوری نفت و نیز صنایع پایین دست آن ،فعالیت پالایشگاه‌ها و بهره برداری از پتروشیمی، هر کدام اثرات متعددی بر محیط زیست بر جای میگذارد . وقتی نفت خام به آب یا سطح زمین راه می یابد قسمت های سبک آن که بسیار سمی هستند مثل بنزن و تولوین سریع بخار میشوند و هوای آن منطقه را آلوده مینمایند .

اما قسمت های سنگین تر ترکیبات نفتی برای مدت‌های طولانی در محیط زیست باقی مانده و خاک و زمین و آب دریاها و اقیانوس‌ها را آلوده میکنند.HAPs جز آلاینده خطرناک هوا هستند که مهمترین آنها بنزن ،هیدرژن سولفید و فرمالدهیدها است.

صنایع گاز و پتروشیمی مستقر در ایلام، نیزعلیرغم رونق اقتصادی برای کشور، اثرات بهداشتی و زیست محیطی برای مردم منطقه ایجاد نموده است.

آلودگی که با شکایت مردمی مواجه شده و دادستان ایلام را به واکنش وا داشته و به جهت احقاق حقوق عامه به "مسئله آلودگی ناشی از شرکت پتروشیمی ایلام"  دستور پیگیری موضوع را صادر کرده است.

عبدالوهاب بخشنده در ارتباط با بررسی موضوع مسئله آلودگی ناشی از شرکت پتروشیمی ایلام" اظهار داشت: جلسه ای با حضور معاون دادستان مرکز استان در حقوق عامه آقای حسین علیرحمی، ابدالی مدیر کل محیط زیست استان، نجفی سمنانی مدیر عامل شرکت پتروشیمی ایلام و نماینده حقوقی شرکت مذکور در دفتر دادستانی تشکیل  گردید.

دادستان مرکز استان گفت: در این جلسه موضوع آلودگی مورد بررسی و پاسخ و نتیجه برررسی‌ها نشان از آن دارد که این وضعیت ناشی از برودت هوا و یخ زدگی بوده است  که باعث آسیب دیدگی تعدادی از تجهیزات واحد الفین و به دنبال آن, خارج شدن کمپرسور از مدار تولید شده است.

وی افزود: مسئولان مربوطه بعد از وقوع اتفاق که باعث آلودگی موقت شده است اقدام به رفع ایراد کرده‌اند.

بخشنده یادآورشد: برابر اعلام مدیرکل محیط زیست استان ایلام، استفاده مازوت به کلی رد می‌شود و در فرایند شرکت پتروشیمی ایلام استفاده از مازوت در هیچ کدام از مراحل تولید پیش بینی نشده است، لذا در هیچ شرایطی مازوت سوزی در شرکت پتروشیمی ایلام اتفاق نخواهد افتاد.

توصیه و تاکید دادستان مرکز استان ایلام بر آن بود که به جهت رعایت حقوق عامه و تامین سلامت شهروندان ساکن در مجاورت پتروشیمی ایلام ، رعایت پروتکل‌های محیط زیستی یک الزام است و دادستان مرکز استان به جد بر این مهم نظارت خواهد کرد.

انتهای پیام/



نویسنده: وجیهه فتاحی
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان