شنبه، 01 اردیبهشت 1403| 20 April 2024
رییس سازمان عشایر کشور:

به مشکلات قشر مولد و کم توقع عشایری توجه بیشتری شود

۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ۱۵:۰۹ چاپ کدخبر: 17243

آفتاب ایلام |رئیس سازمان عشایر کشور گفت: به مشکلات و نیازهای جامعه ی عشایر بعنوان قشر مولد و کم توقع جامعه و نقش آفرین در اقتصاد کشور توجه ویژه یی شود.

به گزارش آفتاب ایلام؛ عباس پاپی زاده پیش از ظهر امروز چهارشنبه ششم بهمن ماه در جلسه ی شورای اداری استان ایلام گفت:جامعه عشایری برای نقش آفرینی در اقتصاد نیازمند حمایت ویژه دولت و مجلس بوده و باید مشکلات و نیازهای این بخش بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت:صادرات دام مازاد عشایر از ۲ ماه آینده به عنوان یک اولویت مهم عشایر آغاز می شود که اثرات مثبتی بر اقتصاد آنها خواهد داشت همچنین ۲۵۰ هزار تن نهاده دامی بین عشایر توزیع می شود که ۲ هزار و ۹۰۰ تن آن سهم استان ایلام است.

وی با اشاره به اینکه تا قبل از برنامه ششم توسعه به این قشر زحمتکش ارزش افزوده تعلق نمی گرفت خاطر نشان کرد: با پیگیری های نمایندگان در مجلس و رویکرد ششم توسعه مقداری از مشکلات عمده ی روستاهای بدون دهیاری و عشایر با تخصیص ارزش افزوده مرتفع شده است.

عباس پاپی زاده اعتبارات سالانه جامعه عشایری را ناچیز دانست و گفت: سهم عشایر از اعتبارات راهسازی در بودجه عملاً صفر بوده و احداث و بهسازی راه‌های عشایری و همچنین آبرسانی دو معضل و مشکل اساسی این جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه همه ی ادارات و دستگاه ها در برابر جامعه ی عشایر وظایفی دارند خاطرنشان کرد: در خدمت رسانی به این قشر مولد و مظلوم جامعه هم افزایی و تلاش ویژه یی داشته باشیم.

رییس سازمان عشایر کشور ارائه ی دامدار کارت از اقدامات مثبت خواند و گفت: در فاز اول جهت ارائه تسهیلات دامدار کارت یک هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص که با اجرا این میزان به ده برابر افزایش خواهد یافت.
بر اساس این طرح دامدار بنا به میزان دامی که دارد می‌تواند کارت دریافت کند و نهاده مورد نیاز دام خود را تامین کند.

وی افزود:بخشی از کوچ عشایر به صورت سنتی انجام می‌گیرد که متاسفانه در طول سالهای اخیر برخی از ایل راه های عشایری به منظور ساخت و ساز و کارهای عمرانی مورد تجاوز قرار گرفته و از این رو، عشایر مجبورند مسیرشان را تغییر دهند و از جاده های آسفالتی حرکت کنند که مشکلاتی را برای آنها بوجود آورده است.

60درصد راه های عشایری در سیل اخیر تخریب شد

مدیرکل امورعشایر استان ایلام نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سیل اخیر مورموری شهرستان آبدانان ۶۰ درصد از راههای عشایری منطقه قطع شده بود گفت: بلافاصله جلسه مدیریت بحران تشکیل شد و تمامی دستگاه ها و ماشین آلات سنگین و راهسازی منطقه و شهرستان های همجوار مورموری به منطقه ورود کردند عملیات بازگشایی راه های عشایری را انجام دادند.

وی گفت: عشایر استان ایلام یک میلیون و 400 هزار راس دام سبک و سنگین در اختیار دارند و جامعه عشایر استان ایلام با 11هزار خانوار و 60 هزار نفر جمعیت حدود 11 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه تصریح کرد:در فصول سرد نیز استان ایلام میزبان عشایر کوچنده استان های همجوار با بیش از ۲ میلیون راس دام است.

فرشاد یاسمی گفت:با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر و کاهش تولید علوفه در مراتع سطح استان عشایر منطقه در تامین علوفه با مشکلات فراوانی مواجه شدند.

وی در ادامه با اشاره به خرید تضمینی دام زنده عشایر استان بخشی از مشکلات ناشی از خشکسالی حل شد اما کافی نبود که می طلبد زیر ساختهای مناسبی در این راستا اندیشیده شود

یاسمی عنوان کرد: در سال جاری از ردیف اعتبارات استانی، ملی هزینه ای و سایر منابع بیش از ۴۳میلیارد تومان به استان تخصیص که تاکنون از این میزان تاکنون ۲۲ میلیارد تومان جذب شده است.

در سفر رئیس جمهور ۲۱۰ میلیارد ریال به زیرساخت های کشاورزی اختصاص یافت

رییس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام گفت: در سفر رییس جمهور و هیات دولت به ایلام ۲۱٠ میلیارد ریال جهت تقویت زیر ساخت های کشاورزی استان اختصاص یافت.

محمد علی اقدسی افزود: سالانه یک میلیون تن محصولات کشاورزی در سطح اراضی زراعی استان تولید می شود که از این میزان ۸۵٠ هزار تن محصولات زراعی و۱۵٠ هزار تن نیز دامی می باشد.

وی با بیان اینکه استان به لحاظ تنوع اقلیمی و محصولات زراعی در جایگاه ویژه ی در کشور قرار دارد، تصریح کرد: در حال حاضر سه برابرمصرف استان تولید محصولات دامی داریم و پتانسیل صادرات در بخش محصولات دامی ایلام وجود دارد.

مدیرکل جهاد کشاوزی استان ایلام با بیان اینکه تولیدات دامی استان افزون بر نیاز بازار مصرف استان است، اظهار داشت: در استان انواع محصولات گوشتی و پروتینی همچون گوشت قرمز، مرغ، شیر خام، تخم مرغ وعسل تولید می شود.

رییس سازمان امور عشایر صبح امروز چهارشنبه ششم بهمن ماه وارد استان ایلام شد.

حضور در جلسه شورای عشایر ایلام، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه دیدار با استاندار و بازدید از عشایر سیل زدگان مورموری از جمله برنامه های سفر عباس پاپی‌زاده به ایلام است.

در این جلسه که با حضور استاندار ایلام و اعضای شورای عشایر استان برگزار شد برخی از اعضا در مورد مشکلات، اقدامات و نیازهای عشایری در حوزه متبوع خود ارائه گزارش کردند.

دیدار با امام جمعه ایلام، بازدید از برخی خانواده های عشایری و بازدید از عشایر سیل زده مورموری آبدانان از جمله برنامه های سفر یک روزه پاپی زاده به استان ایلام بود.

 

انتهای پیام/



نویسنده: وجیهه فتاحی
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان