شنبه، 01 اردیبهشت 1403| 20 April 2024

آفتاب ایلام |با راه اندازی سامانه آنلاین جدید دریافت مالیات، افراد پیش از دریافت نوبت برای تعویض پلاک، ابتدا باید نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کنند. البته برای ورود به این سامانه باید شما در درگاه ملی خدمات الکترونیکی ثبت نام کرده باشید. 

آفتاب ایلام| پس از کش و قوس های فراوان، دیگر الزامی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای ثبت انتقال خودرو نیست و همان برگه سبز خودرو حکم سند رسمی را پیدا کرده است. سوال و ابهام جدیدی که در میان طرفین معاملات خودرویی ایجاد شده، نحوه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو است.

 
برزگری، رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان مالیاتی، در اواخر سال با بیان این موضوع که بحث‌های پیرامون ثبت انتقال خودرو به سازمان امور مالیاتی ارتباطی ندارد و افراد اگر بخواهند برای نقل و انتقال خودرو به هر یک از مراکز تعویض پلاک و یا دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند باید حتماً گواهی پرداخت مالیات را ارائه کنند.

دو مرجع دفاتر اسناد رسمی و مراکز تعویض پلاک همواره مسئول دریافت مالیات نقل و انتقال بوده اند، به گونه ای که هر کدام از این دو نهاد نسبت به دریافت این مالیات اقدام می کردند دیگر نیازی به پرداخت مالیات به نهاد ثانویه نبود.

 
 اما حالا که دفاتر اسناد رسمی از زنجیره انتقال خودرو حذف شده است و برگ سبز خودرو حکم سند انتقال خودرو در مراجع قانونی را دارد، سوال اصلی اینجاست که معامله کنندگان از این پس به جای دفاتر اسناد رسمی باید راهنمایی و رانندگی را جایگزین پرداخت مالیات خود کنند و اگر جواب مثبت است این پرداخت به چه صورت انجام خواهد شد؟

 
 
در همین راستا رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان مالیاتی ۲۷ام اسفندماه اعلام کرد که سامانه دریافت نوبت تعویض پلاک و سامانه جدیدی که قرار است برای پرداخت مالیات راه اندازی شود یکپارچه خواهد شد. پیش از این افراد برای پرداخت مالیات برنقل و انتقال به سازمان مالیاتی و سپس به سامانه نیروی انتظامی مراجعه می کردند.

پس از آن از اوایل بهمن ماه قرار شد که فارغ از اینکه کدام یک از نهاد های ذی صلاح نسبت به دریافت مالیات اقدام کنند، افراد بتوانند به صورت خوداظهاری در سایت سازمان امور مالیاتی، مالیات را پرداخت و گواهی آن را دریافت کنند.

نحوه دقیق این فرآیند به گونه ای است که افراد ابتدا باید گواهی پرداخت مالیات را از سازمان امور مالیاتی دریافت کنند و بعد از آن نسبت به نقل و انتقال و یا تعویض پلاک اقدام کنند. در حال حاضر به دو شیوه مالیات نقل و انتقال خودرو قابل پرداخت است؛ نخست از طریق سایت سازمان امور مالیاتی و دوم از طریق سامانه نوبت‌دهی تعویض پلاک شهروندان به سازمان امور مالیاتی هدایت می‌شوند که پس از پرداخت مالیات می‌توانند نسبت به اخذ نوبت تعویض پلاک اقدام کنند. براین اساس افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه cartransfer.tax.gov.ir نسبت به پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو اقدام نمایند. همچنین افراد می‌توانند از طریق سامانه تلفنی ۱۵۲۶ سوالات خود را مطرح کنند.

اما باید توجه داشت که برای ورود به سامانه باید قبلاً در درگاه ملی خدمات الکترونیکی ثبت نام کرده باشید که در ادامه آموزش تصویری آن ارائه شده است.



نویسنده: رضا میرزاد
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان