جمعه، 31 فروردین 1403| 19 April 2024

آفتاب ایلام |نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام گفت: مرز مهران ظرفیت موثری برای جذب گردشگران مذهبی، درمان و طبیعی است که باید با حذف واسطه‌ها و دلالان زمینه مدیریت توریست عراقی فراهم شود.



به گزارش آفتاب ایلام؛ حجت الاسلام‌والمسلمین اله‌نورکریمی‌تبار روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در دیدار سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام به مناسبت گرامیداشت هفته میراث‌فرهنگی اظهار کرد: «واسطه‌ها و دلالان باعث بروز مشکلاتی برای توریست‌های عراقی شده‌اند که باید با سامان‌دهی گردشگران شرایط حضور حداکثری آنها در استان فراهم شود.

وی افزود: باتوجه به ظرفیت اربعین و حضور زائران از اقصی‌نقاط کشور در استان ایلام نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و غذاهای محلی در جوار ایستگاه‌های صلواتی دایر شود تا زائران ضمن استفاده از خدمات این موکب‌ها، از سوغات‌های صنایع‌دستی و غذهای‌محلی استان نیز خریداری کنند.

امام جمعه ایلام ادامه داد: مرز مهران که در طول سال محل تردد زائران و گردشگران ایرانی و عراقی و اتباع کشورهای همسایه است و ایجاد نمایشگاه دائمی در برخی نقاط طول مسیر تردد زائران باعث ایجاد رونق اقتصادی برای فعالان حوزه صنایع‌دستی استان می‌شود.

وی با بیان اینکه استان گلستان با انعقاد تفاهم‌نامه با کشور عراق، گردشگران این کشور را به سمت استان خود فراخوانده است، یادآور شد: اما ایلام باوجود اشتراکات گسترده زبانی، قومیتی، مذهبی و خانوادگی هنوز در جلب و ماندگاری گردشگران عراقی در داخل استان موفق نبوده است.

حجت الاسلام‌والمسلمین اله‌نورکریمی‌تبار با انتقاد از فعالیت برخی تورهای گردشگری در استان ایلام که منجر به بروز برخی هنجارشکنی‌های اجتماعی و عرفی در استان می‌شود: از مسئولان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان می‌خواهم نظارت بیشتری بر عملکرد این تورها داشته باشند و از ظرفیت دفاتر گردشگری و راهنمایان محلی برای برگزاری تورهای طبیعت‌گردی و ماجراجویانه استفاده شود.

وی توضیح داد: تورهای گردشگری خارج استان با تبلیغات گسترده در فضای اینترنت گردشگران را برای سفرهای طبیعت‌گردی استان ایلام جلب می‌کنند و از این راه سود کلانی نیز نصیب آنها می‌شود در حالیکه دفاتر گردشگری و راهنمایان محلی استان از این درآمدها بهره چندانی نمی‌برند که باید این رویه ساز و کار جلب گردشگران تغییر کند.

نماینده ولی فقیه در استان به موضوع حفاری‌های غیرمجاز اشاره کرد و گفت: این حفاری‌ها باعث تخریب بافت‌های تاریخی و افزایش قاچاق اشیای قیمتی می‌شود که باید از طریق وزارتخانه و برای جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز و قاچاق اشیای تاریخی، حفاری و کاوش‌ها ساماندهی شده باشد.

وی تصریح کرد: در قالب تفاهم‌نامه‌هایی حفاران سامان‌دهی شوند تا آثار مکشوفه را تحویل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان دهند و در قبال آن مبالغی را دریافت کنند تا از فروش و قاچاق اشیا و تخریب بافت‌های تاریخی جلوگیری شود.

حجت الاسلام‌والمسلمین اله‌نورکریمی‌تبار به مسئولان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام پیشنهاد کرد: «یک اتاق اندیشه‎‌ورزی متشکل از نخبگان دانشگاهی و پژوهشگران برای رشد صنایع‌دستی، جذب سرمایه‌گذار، توسعه گردشگری و افزایش اشتغال زایی در استان از این منابع تشکیل شود.»

وی در پایان از مسئولان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام خواست نسبت به معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های استان برای جذب گردشگران و سرمایه‌گذاران اقدام کنند و در برپایی نمایشگاه‌ها باید بازارسنجی صورت بگیرد.

انتهای پیام/



نویسنده: وجیهه فتاحی
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان