پنجشنبه، 30 فروردین 1403| 18 April 2024
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام:

جایگاه گردشگری اسلامی در ایلام باید حفظ شود

۱۴۰۱/۰۷/۱۰ ۱۵:۰۰ چاپ کدخبر: 19027

آفتاب ایلام |حجت الاسلام کریمی تبار، در نشست با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاونان و مسئولان این اداره‌کل، گفت: در بحث گردشگری در استان باید جایگاه گردشگری اسلامی حفظ شود.




به گزارش آفتاب  ایلام، امروز یکشنبه (۱۰ مهر) به مناسبت گرامیداشت روز جهانی جهان‌گردی و هفته گردشگری نشستی با حضور حجت‌الاسلام اله‌نور کریمی‌تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر ایلام، «فرزادشریفی» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، معاونان و دیگر مسئولان و همچنین پرسنل معاونت گردشگری برگزار شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه ایلام در ابتدا ضمن تبریک هفته گردشگری، گفت: استان ایلام ظرفیت بسیار فوق‌العاده‌ای در حوزه‌های گردشگری مذهبی، درمان و طبیعت گردی دارد که باید زمینه لازم را برای بهره‌مندی مردم استان و ایجاد اشتغال در این زمینه‌ها را فراهم کرد.

وی با تأکید بر گردشگری اسلامی در استان، افزود: با توجه به آیه سیروا فی الارض که دستور صریح قرآن برای گردشگری و سیر در زمین است باید جایگاه گردشگری اسلامی در استان حفظ شود و رنگ اسلام بودن در بحث گردشگری باید پررنگ شود.

حجت الاسلام کریمی تبار یادآور شد: با توجه به نزدیکی مرز مهران با عتبات عالیات و کشور عراق بحث گردشگری درمانی بسیار می‌تواند در حوزه اشتغال و رونق اقتصادی استان ایلام موثر باشد.

امام جمعه ایلام از مسئولان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام خواست نسبت به معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های استان برای جذب گردشگران و سرمایه‌گذاران اقدام کنند و در برپایی نمایشگاه‌ها باید بازارسنجی صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: باید تعامل ویژه‌ای با کشورهای همسایه برای معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های گردشگری و طبیعت‌گردی انجام شود و همچنین نقش صداوسیما برای تبلیغ و معرفی ظرفیت‌های گردشگری باید پررنگ‌تر باشد.

حجت الاسلام کریمی‌تبار با بیان اینکه عراق فاقد ظرفیت‌های گردشگری طبیعی متنوع است، تاکید کرد: ایجاد اقامتگاه‌های دائمی در کنار مناظر طبیعی چون چشمه، دریاچه، کوهستان و غارها یا ابنیه تاریخی برای جذب گردشگران داخلی و عراقی در دستور کار قرار بگیرد و از راهنمایان محلی برای این اقامتگاه‌ها استفاده شود.

امام جمعه ایلام گفت: مرز مهران در طول سال محل تردد زائران و گردشگران ایرانی و عراقی و اتباع کشورهای همسایه است و ایجاد نمایشگاه دائمی در برخی نقاط طول مسیر تردد زائران باعث ایجاد رونق اقتصادی و همچنین اشتغال‌زایی پایدار برای فعالان حوزه صنایع‌دستی استان می‌شود.

وی با اشاره به فروش بیش از یک میلیاردی محصولات صنایع‌دستی در ایام اربعین، اظهار کرد: این استعداد و هنر صنعتگران هنرمند ایلام نیازمند ظرفیت‌سازی و تقویت شدن است که برگزاری نمایشگاه‌های متعدد داخلی و خارجی یکی از راه‌های معرفی هنر استان ایلام در زمینه صنایع دستی و جلب مشتری است.

کریمی تبار اظهار کرد: برخی از صنعتگران هنرمند استان با دعوت کشورهای اروپایی برای اشتغال و کارآفرینی مواجه بوده‌اند اما به علت علاقه و تعصبی که به استان و کشور خود دارند با عدم اجابت دعوت این کشورها، کماکان با وجود مشکلات و سختی ها، در استان خود مشغول به فعالیت هستند و صدا و سیمای مرکز ایلام باید در معرفی کارآفرینان برتر استان و تبلیغ محصولات آنان همکاری‌های ویژه‌ای را داشته باشد.

مدیرکل‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام ادامه داد: برای سنوات آینده با توجه به پتناسیل بالای اربعین و با ایجاد یک زائرسرای دائمی در شهر ایلام و شهرهای محل تردد زائران احداث شود تا در کنار این زائرسراها محلی برای دایرکردن نمایشگاه غرفه‌های سوغات محلی و صنایع دستی فراهم خواهد شد.

شریفی افزود: امسال علاوه بر شهرستان‌های ایلام محل تردد زائران، در قلعه کنجانچم نرسیده به شهرستان مهران نیز به مدت چهار روز در مدت اوج حضور زائران نمایشگاه سوغات محلی و صنایع‌دستی برگزار شد.

وی به گردشگری دفاع مقدس اشاره کرد و ادامه داد: باتوجه به کاروان راهیان‌های نور تقویت زیرساخت‌های یادمان‌ها در دستور کار قرار دارد و برای یادمان‌های قلاویزان مهران و شرهانی دهلران در مجموع ۲ میلیارد تومان و برای باغ موزه دفاع مقدس نیز ۵۰۰ میلیون تومان تحصیص یافته است.

شریفی تاکید کرد: ۸ پرونده دفاع مقدس تاکنون ثبت ملی شده و هشت پرونده دیگر نیز در دست بررسی است و باید ذائقه گردشگری کشور به سمت استان ایلام برای گردشگری مذهبی، روستایی، طبیعی و تاریخی تغییر کند و در این راستا ۸۴ خانه بومگردی و ۵۴ دفتر مسافرتی فعال است.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان