پنجشنبه، 09 فروردین 1403| 28 March 2024

آفتاب ایلام |رییس نظام مهندسی ایلام گفت::سه هزار و ۹۱۴ نفر در استان ایلام عضو نظام مهندسی ساختمان بوده که از این تعداد یک هزار و ۷۵۳ نفر دارای پروانه صلاحیت دار از وزارت راه و شهرسازی هستند.

به گزارش خبرنگار آفتاب ایلام عبدالرضا ابوقداره روز شنبه در نشست خبری با جمعی از اصحاب رسانه با بیان اینکه این تعداد در هفت رشته مکانیک ، برق ، معماری ، شهرسازی ، ترافیک ، عمران و نقشه برداری فعالیت می کنند.

وی افزود:طبق قانون هیچ ساختمانی نباید بدون نظارت احداث شود و سازمان نظام مهندسی تنها به عنوان ناظر بر فعالیت‌های ساختمانی ورود می کند.برای جلوگیری از ادامه این وضعیت در صورتیکه کارفرما تخلفی را مرتکب شود، ناظر تا سه مرحله گزارش را به مرجع صدور پروانه ارائه می دهد که اگر شهرداری اقدام عاجل صورت ندهد، نظام مهندسی مکاتبات لازم را با استانداری ، دادستانی ، شهرداری و راه و شهرسازی انجام و ناظر را از پروژه خارج می کند.

ابوقداره اضافه کرد: نظام مهندسی برگه پایان کار ساختمان هایی را که به این شکل احداث شوند ، امضاء نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه تنها منبع درآمد در شهرهای کوچکی همچون ایلام از طریق فروش تراکم است افزود: شهرداری ها نیز تخلفات صورت گرفته را در ماده ۱۰۰ جریمه کرده و از آن جلوگیری نمی کنند که همین موضوع نیز بر وضعیت ایجاد شده دامن زده است.

رییس نظام مهندسی ساختمان ایلام تاکید کرد: پیش بینی نکردن امکانات زیرساختی همچون فضای سبز ، درمانگاه ، مراکز خرید ، مدرسه و ... در پروژه های مسکن ملی نیز به وضوح مشاهده می شود.

ابوقداره گفت: هر ساختمانی که احداث آن شروع می شود، دارای یک پروانه است که بر اساس نقشه های مصوب طراحی شده توسط مهندسان نظام مهندسی باید ساخته شود.

وی ادامه داد: ۹ نفر از مهندسان مورد تایید این مجموعه در فرایند احداث ساختمان حضور دارند که چهار نفر در مرحله طراحی و پنج نفر نیز در مراحل احداث نظارت خود را اعمال می کنند.

عبدالرضا ابوقداره با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی در خصوص آزمون ورود به این سازمان هیچگونه نقش و دخالتی نداشته است، تأکید کرد: تمام مراحل آزمون تحت نظر و نظارت راه و شهرسازی و سازمان سنجش بوده و پرونده تخلف و تقلب پیش آمده نیز هم اکنون در محاکم قضایی تحت پیگیری و رسیدگی است.

وی با اشاره به اینکه پنج بنای غیرایمن در سطح شهر ایلام شناسایی شده است، اضافه کرد: پس از بررسی های بعمل آمده از سوی مشاورین مربوطه، شهرداری اجازه ادامه فعالیت به برخی از این پروژه ها را صادر کرده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان ایلام با تاکید بر اینکه هر ساختمانی که تحت نظر و نظارت سازمان نظام مهندسی احداث نشود، ناایمن است، ادامه داد: بهترین راه این است که ابتدا از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری شود تا در صورت بروز حوادث، مخاطرات و تلفات جانی و مالی به حداقل برسد.

ابوقداره تاکید کرد: متاسفانه برخی مالکان پس از تصویب نقشه اقدام به تغییر آن کرده که ناظر تنها می تواند گزارش تخلف را به مرجع صدور پروانه ارائه دهد.

وی اضافه کرد: شهرداری به عنوان مرجع صدور پروانه طبق ماده ۳۴ نظام مهندسی ساختمان باید از ادامه روند کار جلوگیری کند، مجری و متولی ممانعت از احداث ساختمان های غیر مجاز شهرداری است که آنرا از طریق پلیس ساختمان و اجراییات اعمال می کند.

رییس نظام مهندسی ساختمان ایلام اظهار داشت: عدم رعایت نقشه های مصوب نظام مهندسی چهره ساختمان های شهر را نازیبا کرده و امروز کمتر پروژه ای را می توان یافت که در آن حیاط وجود داشته باشد، چراکه مالکان برای سود بیشتر با تغییر نقشه اقدام به احداث طبقات بیشتر ، حذف پارکینگ و ... کرده که مشکلات خاص خود را به همراه دارد.

ابوقداره یادآور شد: هجوم عموم مردم در آخر هفته ها به خارج از شهرها از پیامدهای این موضوع است ، چراکه فضای سبز در محدوده شهرها باقی نمانده است و تنها بوستان های قدیمی کودک و ملت در داخل شهر ایلام باقیمانده و کمتر فضای سبز جدیدی در سال های اخیر ایجاد شده است.

انتهای پیام/



نویسنده: وجیهه فتاحی
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان