جمعه، 31 فروردین 1403| 19 April 2024
دو موضوع تأمین ارز کالاهای اساسی و همچنین دستیابی به منابع پایدار ریالی برای جلوگیری از تشدید کسری بودجه در روزهای نخست فعالیت دولت سیزدهم چالش زا خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، دولت سیزدهم در روزهای نخست فعالیت خود با دو چالش جدی مواجه خواهد بود؛ اول بحث تأمین کالاهای اساسی است که موضوع تأمین ارز بموقع و کافی می‌تواند به ناترازی بیشتر عرضه و تقاضا در بازار نهاده‌های دامی منجر شود.

بررسی آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد، واردات و ترخیص نهاده‌های اصلی شامل ذرت، جو و کنجاله سویا با افت قابل توجه ده‌درصدی در شرایط خشک‌سالی و افت 50درصدی خوراک دام تولید داخل، وضعیت خطرناکی را در این حوزه ایجاد کرده است.

 

 

از سوی دیگر بودجه 1280 هزار میلیارد تومانی سال 1400 یکی از چالشهای مهم اقتصاد ایران است که دولت سیزدهم به‌محض حضور با گرفتاری تأمین منابع برای پرداخت هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر مواجه خواهد شد. امسال سه منبع اصلی درآمدی بودجه از جمله مالیاتها، درآمدهای نفتی و فروش اوراق شرایطی منحصربه‌فردتر دارند. سال گذشته حدود 125 هزار میلیارد تومان اوراق فروش رفت و از این مسیر بخشی از کسری بودجه سال 1399 پوشش داده شد اما امسال خبری از فروش اوراق نیست، از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی در بودجه پیش‌بینی عرضه 100 هزار میلیارد تومان سهام را کرده است که با شرایط بازار سرمایه به هیچ عنوان فضایی برای چنین حجم بزرگی از عرضه وجود ندارد و از این محل نیز دولت با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/+



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان