پنجشنبه، 09 فروردین 1403| 28 March 2024

آفتاب ایلام |ایرانی‌ها خشن شده‌اند؟ سال گذشته ۵۸۶ هزار و ۲۸۳ مصدوم ناشی از نزاع (نزاع‌های خیابانی و خانگی) به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعه کردند. از این تعداد مراجعه‌کننده، ۳۹۱ هزار و ۶۲۵ نفر مرد و ۱۹۴ هزار و ۶۵۸ نفر زن بودند. 

آفتاب ایلام| طبق آمارهای سازمان پزشکی قانونی، بیش از ۳۰ درصد از کل ارجاعات این بخش مربوط به آسیب‌دیدگان نزاع‌ها است که رقمی قابل‌توجه محسوب می‌شود؛ یعنی حدود ۳۰ درصد از کل معاینات سال ۱۴۰۰.

طبق بررسی‌ها و گزارش‌های سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار مراجعین نزاع در ایران طی فصل تابستان بیشتر از دیگر فصل‌ها است و عوامل متعددی از جمله گرمای هوا، افزایش ترددهای خیابانی و استرس‌های ناشی از هوای گرم زمینه‌ساز آن هستند.

ماه‌های خرداد و شهریور پرارجاع ترین ماه‌های سال در کشور از جهت موارد نزاع در سال ۱۴۰۰ بوده‌اند؛ ماه خرداد با ۶۰ هزار و ۱۷۵ و ماه شهریور با ۶۰ هزار و ۴ نفر مراجعه‌کننده.

طبق این بررسی، گرما تنها عامل تشدیدکننده نزاع نیست و استرس‌های دیگری هم در برخوردهای خشن اجتماعی مؤثرند؛ از جمله این موارد می‌توان به مسائل ساده‌ای چون ترافیک و مشکلات مربوط به پارک خودرو به‌ خصوص در کلانشهرها تا مشکلات بزرگ‌تری همچون مسائل اقتصادی، گرایش جوانان به مواد روانگردان، نبود برنامه‌ریزی مناسب برای اوقات فراغت، الگوبرداری‌های نادرست از برخی شخصیت‌های خشن در برنامه‌های ماهواره‌ای و اینترنت، کمبود امکانات تفریحی برای جوانان، گران بودن این امکانات و عوامل دیگر اشاره کرد.

دکتر آذر سلیمی، کارشناس حوزه معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی کشور در گفتگو با همشهری‌آنلاین اظهار می‌کند: تعداد ارجاعات نزاع به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور در سال ۱۴۰۰ برابر با ۵۸۶ هزار و ۲۸۳ نفر بود. این رقم در مقایسه با سال قبل از آن (سال ۱۳۹۹) تغییر زیادی نداشته و تنها دو دهم درصد بیشتر شده است.

دکتر سلیمی می‌گوید: در طول سال ۱۴۰۰ استان‌های تهران با ۹۶ هزار و ۴۹۶، خراسان رضوی با ۵۱ هزار و ۶۳۰ و اصفهان با ۴۱ هزار و ۶۴ نفر بیشترین و استان های ایلام با ۳ هزار و ۴۹۰، بوشهر با ۳ هزار و ۶۴۱ و خراسان جنوبی با ۴ هزار و ۱۶۴ نفر کمترین آمار ارجاعات نزاع را داشته‌اند.

او درباره میزان نزاع به تفکیک استان‌ها می‌گوید: بیشترین آمار نزاع (تعداد بر حسب جمعیت استان) مربوط به استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، همدان و زنجان بوده و کمترین آمار نیز مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان بوده است

این کارشناس درباره زمان رویداد بیشتر نزاع‌ها هم می‌گوید: ماه‌ خرداد با ۶۰ هزار و ۱۷۵ و ماه شهریور با ۶۰ هزار و ۴ نفر مراجعه‌کننده، پرارجاع ترین ماه‌های سال از جهت موارد نزاع در سال ۱۴۰۰ بوده‌اند.

به گفته این کاشناس، سال گذشته (سال ۱۴۰۰) ۵۸۶ هزار و ۲۸۳ مصدوم ناشی از نزاع (نزاع خیابانی و خانگی) به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعه کردند. از این تعداد مراجعه‌کننده، ۳۹۱ هزار و ۶۲۵ نفر مرد و ۱۹۴ هزار و ۶۵۸ نفر زن بودند.او می‌گوید: آمار نزاع‌های خیابانی و خانوادگی قابل تفکیک از هم نیستند و کلی است. 

آماری از نزاع زنان داریم؟

کارشناس حوزه معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی در پاسخ به سوالی درباره آمار نزاع خیابانی زنان با بیان این که نزاع زنانی که به ما مراجعه می‌کنند، بیشتر در آرایشگاه‌ها، با همسایه‌ها و ... رخ می‌دهد، می‌گوید: طبق مشاهدات در پرونده‌ها آمار نزاع زنان رو به افزایش است و آمار مراجعات زنان به مراکز پزشکی قانونی در مقایسه با سال قبل افزایش یافته اما ما مستنداتی نداریم و در این زمینه موظف هم نیستیم.

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان