پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403| 25 April 2024
فروش اجباری کالا همراه با روغن مایع در ایلام ادامه دارد

مردم در انتظار برخورد قاطع با متخلفان

۱۳۹۹/۱۱/۰۹ ۱۱:۱۸ چاپ کدخبر: 5720
فروش اجباری کالا همراه با روغن مایع در ایلام تخلف آشکاری بوده که گویا مسئولان از برخورد با آن ناتوان و مردم نیز از کمبود روغن و این شیوه عرضه نالان هستند و این تخلف و کمبود همچنان لاینحل باقی مانده است.

آفتاب ایلام| روغن مایع در استان ایلام چون صدفی گرانبها غیر قابل دسترس است و از 100 فروشگاه کوچک و بزرگ شاید دو فروشگاه بتوانند به مشتریان سرگردان برای یافتن روغن مایع پاسخ "داریم" بدهند اما این پاسخ شرطی دارد و آن این است که حتما برای خرید یک لیتر روغن مایع سرخ کردنی و یا پخت و پز "کیک" و یا "برنج " و در برخی مغازه‌ها "شکلات" همراه  روغن خریداری شود. اگر خریداری به "کیک"،  "برنج " و "شکلات" نیاز نداشته باشد و یا توان خرید آن را نداشته باشد باید قید خرید روغن مایع را بزند!

فروشندگان کمبود این کالای پر مصرف و ضرور برای هر خانواده را عامل فروش اجباری کالا همراه با روغن مایع می‌دانند و عنوان می‌کنند که توزیع کنندگان عمده  به همراه روغن مایع محصولاتی مانند "‌کیک"، "برنج" و "شکلات" را در قبال خرید و یا ارائه سهمیه واگذاری به فروشندگان جزء اجباری کرده‌اند.

خریداران نیز از اینکه برای خرید روغن یک لیتری باید ده‌ها مغازه را سر بزنند و با یافتن روغن اجباراً " کیک"، "برنج" و "شکلات" بخرند، نالان و نگران هستند و از اینکه مسئولان فقط به این گفته که "فروش اجباری کالاها همراه با روغن مایع تخلف است" بسنده کرده‌اند منتقد بوده و درخواست چاره اندیشی در این ارتباط دارند.

در همین راستا سعید شریفی، معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت ایلام در پاسخ به چرایی فروش اجباری کالاها همراه با روغن مایع در ایلام و کمبود این محصول به خبرنگار تسنیم گفت: در حال حاضر کمبود روغن متوجه کل کشور است و تنها مختص به استان ایلام نیست اما همزمان با زمزمه‌ی نبود روغن در بازار طی 3-2ماه اخیر بین 750تا 800تن روغن در سطح شهر توزیع شده که برای صنوف تولیدی اغذیه فروشان و قنادان نیز سهمیه جداگانه  توزیع شده است.

معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت ایلام  در ادامه افزود: نگرانی مردم از کمبود روغن زمینه‌ساز احتکار خانگی است؛ تقاضای بیش از حد و عرضه کمتر سبب ورود دلالان به بازار روغن و انحرافات در فروش شده است.

وی به شبکه توزیع روغن مایع در استان اشاره و یادآورشد: شبکه توزیع برای سطح شهر و شهرستان‌های استان تعریف شده است و با نظارت کامل سازمان  ابتدا از طریق فروشگاه های بزرگ زنجیره‌ای به بازار از تزریق شد و در حال حاضر به عاملان خرد نیز روغن عرضه می‌شود.

شریفی فروش اجباری اقلام دیگر به همراه روغن  را تخلف عنوان کرد و گفت: فروش اجباری از سوی سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده تخلف محسوب می‌شود و درصورت مشاهده همشهریان با سامانه 124تماس بگیرند و مورد تخلف را گزارش دهند.

وی در زمینه احتکار گفت: به منظور کنترل بازار  در هفته اول بهمن ماه بیش از 50 تن روغن در سطح بازار استان توزیع شده است و در حال حاضر احتکارهای صورت گرفته احتکار خانگی است و انبارهای متعلق به فروشگاه‌ها در سامانه جامع انبارها ثبت شده و تحت نظارت بازرسی سازمان هستند و ذخیره و نگهداری روغن در انبارهای ثبت نشده قاچاق و انحراف در بازار محسوب می‌شود.

عزت اله عبدخانی، معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت نیز  از برخورد با تخلف در بازار روغن ایلام سخن و اظهار داشت: در راستای مصوبات کارگروه  نظارت و ستاد تنظیم بازار در استان ایلام کار  نظارت بر مراکز پخش واحد‌های صنفی توزیع کننده عمده فروشان و فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره ای تشدید یافته است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت گفت: در صورت هر گونه تخلف و آشفتگی در بازار برخورد جدی  و قانونی انجام می‌شود و درصورت مشاهده احتکار  مراکز غیر مجاز و کشف انبارهای ثبت نشده در سامانه جامع مشمول جریمه احتکار شده و اقلام ضبط توقیف و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

به گزارش آفتاب ایلام؛ "کمبود روغن در بازار ایلام نداریم"، "مردم فروش اجباری کالا همراه روغن را گزارش دهند"، "فروش اجباری کالاها همراه با روغن مایع نقض آشکار حقوق مصرف کننده است" جملاتی است که مسئولان مرتبط با تنطیم و نظارت بر بازار ایلام به کرات بیان می‌کنند اما آن چه عیان است نه از برطرف کردن کمبود خبری است و نه از برخورد با متخلفان و این مردم هستند که علاوه بر رنج بیکاری و ضعف معیشت و مشکلات اقتصادی با معضل نبود روغن و در صورت بود آن خرید اجباری کالای غیر نیاز خود با آن روبرو هستند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان