پنجشنبه، 09 فروردین 1403| 28 March 2024

قیمت دلار امروز ۱۸بهمن

۱۳۹۹/۱۱/۱۸ ۰۱:۱۶ چاپ کدخبر: 5782

درحالیکه تا اواسط هفته گذشته اسکناس آمریکایی بیشتر بر مدار صعودی حرکت می‌کرد و نرخ آن به کمتر از ۲۴هزار تومان نرسیده بود، در آخرین روز‌های هفته از این سد مقاومتی عقب‌نشینی کرد و نرخ ۲۳۹۰۰تومان را دید؛ حالا به گفته تحلیلگران فنی بازار ارز، این کاهش قیمت هشدار جدی برای معامله‌گران بود چراکه درصورت افت نرخ اسکناس آمریکا به ۲۳۸۰۰تومان بازار مجددا فاز ریزشی خواهد گرفت.

آفتاب ایلام| در هفته گذشته هم نرخ ارز نوسانات زیادی را تجربه کرد و اگرچه مثل هفته‌های قبل‌تر خبری از اتفاقات سیاسی و اقتصادی جدیدی نبود اما بلاتکلیفی بازار باعث شده دست نوسان‌گیران برای تغییر بیشتر نرخ ارز باز‌تر شود.
کف و سقف دلار در هفته دوم بهمن
دلار اولین معاملات هفته پیش را تحت تاثیر شروط آمریکا برای بازگشت به برجام با قیمت ۲۴۸۰۰تومان که بالاترین نرخ این ارز پس از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا بود، آغاز کرد اما طولی نکشید که در میانه روز به نیمه کانال ۲۴هزار تومان کاهش یافت و در طول هفته هم دیگر شاهد نرخ ابتدایی خود نبود؛ نرخ این ارز تا معاملات روز سه‌شنبه بین ۲۴ تا ۲۴۳۰۰تومان نوسان داشت اما در دو روز پایانی هفته بازار شاهد تحولات دیگری بود.
درحالیکه معامله‌گران تلاش کرده بودند نرخ اسکناس آمریکایی به زیر ۲۴هزار تومان نرسد اما روز چهارشنبه قیمت دلار به ۲۳۹۰۰تومان کاهش یافت؛ این تغییر جهت بازار هشدار جدی برای معامله‌گران ارز بود و باعث شد بسیاری از آن‌ها از ادامه ماندگاری در نقش خریدار دچار هراس شده و حجم فروش را افزایش دهند.
غلبه مقا‌ومت‌ها‌ به حمایت‌ها
البته دلار در این روند کاهشی از حمایت مناسبی برخوردار نشد و مقاومت معامله‌گران بر آن غلبه کرد و در نتیجه دلار با نرخ ۲۴۰۵۰تومان به کار خود در روز پنجشنبه پایان داد؛ در این میان گفته‌ می‌شد اگر دلار بتواند تا سطح ۲۳۸۰۰تومان کاهش یابد، ادامه روند نزولی محتمل خواهد بود و درغیر این صورت معامله‌گران روز جمعه با تقویت کانال ۲۴هزار تومان در معاملات پشت خطی مانع از افت مجدد نرخ خواهند شد و همانطور که انتظار می‌رفت امروز جمعه ۱۷بهمن ماه قیمت دلار در این معاملات تا ۲۴۳۰۰تومان صعود کرد.
ادامه کشمکش‌های ایران و غرب بر سر برجام
از طرفی هنوز ایران و آمریکا درباره برجام و تحریم‌ها موضع‌گیری شفافی از خود نشان نداده‌اند و بایدن هم در اولین سخنرانی خود که در روز پنجشنبه با محور سیاست‌های خارجی این کشور انجام داد، اشاره‌ای به برجام نکرد و به این ترتیب آینده روابط دیپلمسی کشور‌ها همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
این درحالیست که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشور اعلام کرده که درصورت عدم لغو کامل تحریم‌ها و ادامه شرط‌گذاری‌ها از سوی آمریکا برای بازگشت به برجام، ایران در تاریخ ۲۰فوریه برابر با دوم اسفندماه اجرای پروتکل‌های الحاقی را متوقف خواهد کرد.
نگاه دلار به بازی درهم
کشمکش‌های سیاسی ایران و غرب بعد از روی کار آمدن بایدن باعث شده معامله‌گران بازار ارز نسبت به این موضوع چندان خوشبین نباشند و در سایه همین نااطمینانی‌ها سعی دارند دلار را تا مرز ۲۵هزار تومان بالا ببرند اما به گفته تحلیلگران این بازار تا زمانی که نرخ درهم از سطح ۷۰۰۰تومان تجاوز نکند دلار قیمت ۲۵هزار تومان را نخواهد دید.
در همین راستا هفته گذشته روند درهم نزولی بوده و از ۶۷۲۰ به ۶۶۴۴تومان کاهش یافته و باعث شده معامله‌گران انتظاری از درهم برای حمایت از افزایش قیمت دلار نداشته باشند؛ از طرفی درصورت ثبات شرایط کنونی، با نرخ فعلی درهم یعنی ۶۶۰۰تومان نمی‌توان به افت قیمت دلار امیدوار بود و تا زمانی که نرخ این ارز به سطح ۶۴۰۰تومان و پایین‌تر از آن نرسد، کاهش قیمت دلار به کانال ۲۳هزار تومان ناشی از هیجانات بازار بوده و از ماندگاری بالایی برخوردار نخواهد بود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان