جمعه، 31 فروردین 1403| 19 April 2024
رضا میرزاد

"طالب صادقیان" و حکمرانی شهری

۱۴۰۰/۰۴/۱۸ ۱۲:۰۵ چاپ کدخبر: 10063

آفتاب ایلام| خداحافظی طالب صادقیان از « حکمروایی» ، « حکمرانی» یا « زمامداری» شهر ایلام به‌دوراز هیجانات خبری و تیترهای احساسی و بارش لایک و کلیک‌های مجازی نیازمند ارزیابی منطبق با معیارهای موردقبول در تعریف « حکمروایی» ، « حکمرانی» یا « زمامداری» شهری است.

برای این سنجش نیازمند تعریفی جامع از ویژگی‌های « حکمروایی» ، « حکمرانی» یا « زمامداری» شهری هستیم که جامع‌ترین تعریف را سازمان ملل متعهد ارائه داده است و از این تعریف به‌عنوان منشور حکمروایی شهری نام می‌برند.

این سازمان مشارکت ، قانون‌مندی، شفافیت، پذیرا بودن و پاسخ‌ده بودن، جهت‌گیری توافقی، عدالت، اثربخشی و کارایی، مسئولیت و پاسخگویی و بیش راهبردی را شرط یک حکمروا شهری خوب عنوان کرده است.

حال آیا طالب صادقیان به‌عنوان حکمروا شهر ایلام در دوران 4 ساله خود توانسته است در کسب این ویژگی‌ها موفق باشد یا خیر؟ نیازمند تطبیق عملکرد وی با ویژگی‌های عنوانی است.

طالب صادقیان در طول زمامداری خود در رفع و تقویت عرصه‌های عمومی، ایجاد سازوکار لازم برای مداخله شهروندان درروند توسعه شهری و مهم‌تر از همه ترویج مشارکت مردم و مشارکت نهادهای مؤثر در حکمرانی خوب شامل(دولت، شهروندان، بخش عمومی و نهادهای خصوصی) از کارنامه نسبی برخوردار است .

اثربخشی و کارایی حکمران 4 ساله ایلام نیز بر کسی پوشیده نیست حکمران ایلام با استفاده از منابع موجود برای تأمین نیازهای شهروندان در ارائه خدمات شهری رضایت نسبی مردم را کسب کرده است و اگر حکمران شهری بتواند به بهترین نحو از منابع بهره‌برداری کند و نیازهای جامعه را برآورده کند در ردیف حکمرانان شهری خوب قرار می‌گیرد و طالب صادقیان نیز چنین بوده است.

پذیرا و پاسخگو بودن که سنجه این معیار در عملکرد طالب صادقیان می‌توان عواملی مانند ایجاد سازوکار برای انتقال نیازها و خواسته‌های شهروندان به شهردار، پاسخگو بودن وی در مقابل تصمیماتش در مقابل شهروندان و... نهایت رضایتمندی شهروندان از شیوه پاسخگو بودن شهردار است که این سنجه نیز عیان و نیاز به ادله در بیان ندارد.

مسئولیت‌پذیری و پاسخگو بودن دیگر معیاری است که طالب صادقیان از آن سربلند بیرون آمده است وی در طول زمامداری خود از هیچ سؤالی طفره نرفت و نسبت به عملکرد خود به هر سؤالی پاسخ داد و خطاها و اشتباهات مدیریتی را نادیده نگرفته است و در خداحافظی پایان مأموریت خود نیز به آن اشاره داشته است.

در بیان شفافیت و قانون مداری حکمران 4 ساله ایلام همین بس که اطلاعات آنچه انجام‌شده است در دسترس همگان قرار دارد و آنچه انجام‌شده است منطبق با قوانین و مقررات بوده است و اطلاع‌رسانی طالب صادقیان درباره مسائل عمرانی و رفاهی شهر، شفاف‌سازی سیاست‌های درآمدی و هزینه‌های مدیریت شهری ، میزان وضوح رویه‌ها و تصمیم‌ها گیری‌های در زمینهٔ طرح‌ها و قراردادها و مناقصه‌هاو... نیز از معیارهای بارز این شاخص است که طالب صادقیان به آن عمل کرده است.

ایجاد فرصت‌های مناسب برای همه شهروندان در زمینه ارتقای وضعیت رفاهی خود، تلاش در جهت تخصیص عادلانه منابع و مشارکت اقشار محروم در تصمیم‌گیری‌ها خصیصه عدالت‌جویی برای حکمروای شهری خوب است و از طرفی بینش راهبردی که به معنای فاصله گرفتن از مسائل روزمره شهری و پرهیز از غرق شدن در آن است و به نظر می‌رسد بینش گسترده و درازمدت طالب صادقیان نشان داد که دچار روزمرگی نشد.

نمونه این شاخصه برای طالب صادقیان کلنگ زنی زیباسازی ورودهای شهری در آخرین لحظات خداحافظی از زمامداری شهر ایلام است.

سنجش عملکرد طالب صادقیان با شاخصه‌های یک حکمروا خوب شهری نشان از آن دارد که طالب صادقیان در مدت زمامداری شهری خود در تحقق حکمروایی خوب شهری گام برداشته است و موفقیت نسبی به دست آورده است .

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان