پنجشنبه، 09 فروردین 1403| 28 March 2024
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بلااستفاده ماندن بخش زیادی از ظرفیت حمل و نقل ریلی و همچنین خام فروشی از چالش های کشور است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم،  نشست ارائه طرح «شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری» با حضور سعید جلیلی نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. این طرح به توضیح نحوه ایجاد سیستم یکپارچه حمل و نقل به منظور مقابله با چالش های مدیریت زنجیره ارزش کشور میپردازد.

جلیلی: برای موفقیت دولت نیازمند تلاش همگانی از سوی مردم و دولت هستیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بسیاری از صادرات به کشورهای همسایه از طریق خطوط حمل و نقلی ایران صورت می گیرد، تکمیل زنجیره ارزش این محصولات و همچنین مواد اولیه تولید داخل را یکی از ضرورت های کشور برشمرد و گفت: با توجه به ظرفیت های بالفعلی که در کشور وجود دارد، در زمینه تولید برخی محصولات و صادرات آن به کشورهای همسایه، می توان به قطب منطقه تبدیل شود.

جلیلی با بیان اینکه بلااستفاده ماندن بخش زیادی از ظرفیت حمل و نقل ریلی و همچنین خام فروشی از چالش های کشور است، اجرای عملیاتی طرح شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری را منوط به تعیین چشم انداز و تعیین اولویت های فرآوری و صادرات دانست و اظهار داشت: پیش از اجرای کامل این طرح می بایست ابتدا الگوی محدودی از آن در یک یا چند زنجیره فرآوری و ترابری عملیاتی شود تا با بررسی نتایج و میزان استقبال بخش خصوصی، برای گام های بعدی قدم برداشت.

در ابتدای این جلسه، آقای تمنایی از دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به حجم بالای صادرات مواد خام در کشور، میزان صادرات محصولات نهایی و فرآوری شده ایران را مطابق آمار سازمان تجارت جهانی کمتر از 5 درصد از کل صادرات برشمرد و خاطرنشان کرد: میانگین جهانی صادرات محصولات نهایی و فرآوری شده بیش از 50 درصد از کل صادرات است.

تمنایی با اشاره به سهم پایین صنایع بالادستی از اشتغال کشور، حرکت صنعت جهانی را به سمت مشارکت در صنایع پایین دست دانست و اظهار داشت: میزان زیادی از یارانه انرژی کشور در جهت رشد صنایع مادر تخصیص می یابد اما متاسفانه بیش از 90 درصد صادرات در ایران مربوط به مواد اولیه و خام است.

وی در ادامه با مقایسه بهره وری ناوگان حمل و نقل در کشورهای مختلف، جایگاه ایران در تخصیص ظرفیت شبکه ریلی به افزایش ارزش افزوده را نامطلوب خواند و تصریح کرد: مطابق طرح شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری، طراحی و تکمیل کریدورهای حمل و نقلی باید با توجه به توسعه صنایع پایین دستی و مزیت های نسبی کشور صورت بگیرد. این بدان معناست که هر «زنجیره فرآوری و ترابری»، از مبدا تولید مواد اولیه به مقصد صادراتی محصول نهایی طراحی شده و واحد های صنعتی پایین دستی در مسیر کریدور حمل و نقلی به تکمیل زنجیره ارزش افزوده محصول خواهند پرداخت.

این استاد دانشگاه نبود ارتباط نظام مند میان اولویت های توسعه شبکه حمل و نقل و اولویت های توسعه صنایع پایین دستی را از جمله اهداف طرح یکپارچه فرآوری و ترابری خواند و گفت: این طرح در سه سطح دولت، مدیران اجرایی طرح و متولیان صنایع پایین دستی به همراه شرکت های حمل و نقل ریلی طراحی شده است که با ایجاد سامانه های اطلاعاتی و زنجیره های فرآوری و ترابری، به تنظیم روابط میان صنایع بالادستی و پایین دستی به منظور افزایش مشارکت ایران در صنعت جهانی خواهد پرداخت.

انتهای پیام/

 


نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان