شنبه، 01 اردیبهشت 1403| 20 April 2024
ایلام-نماینده مردم ایلام در مجلس از ورود مجلس به استقلال و هویت شغل وکالت خبر داد و گفت: وکیل باید شجاعانه عمل کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سارا فلاحی در جلسه هم اندیشی هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری ایلام ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع هیئت مدیره کانون وکلای ایلام، بیان کرد: ما و شما هر دو به شکلی همکار هستیم و هر دو وکالت مردم را بر عهده داریم و همینطور هر دو هویت دانشگاهی داریم و این هویت دانشگاهی برترین هویتی است که افراد می توانند از آن برخوردار باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: آیین نامه مجلس ایراداتی دارد که اصلاح آنها باعث می شود طرح های عقلایی و راهبردی و دارای اولویت مطرح شوند.

وی افزود: آیین نامه کنونی اجازه می دهد هر نماینده ای می تواند طرحی را به مجلس بیاورد و یک پروسه زمان بر را بگذراند و دست آخر ممکن است این طرح قابلیت تبدیل شدن به قانون را نداشته باشد و بعد از کلی تلف شدن وقت مجلس از دستور کار خارج شود.

فلاحی گفت: در مجلس باید تلاش کنیم مسائل را درست رصد کنیم و روی علت ها کار کنیم. ما باید از گروه های هدف و گروه های نخبه در جامعه حفاظت کنیم نه آنکه دیواری کوتاه تر از آنها پیدا نکنیم و از آنها کم کنیم و بخواهیم به دیگران اضافه کنیم.

نماینده مردم ایلام در مجلس بیان کرد: فساد بزرگ این است که گروه های نخبه را حیز انتفاع ساقط کنید، استقلال و هویت را از آنها بگیرید، ترس در تصمیم گیری را در وجودشان تزریق کنید و آنها دیگر نتوانند شجاعانه عمل بکنند.

نماینده مجلس شواری اسلامی با اشاره به حساسیت شغل وکالت، بیان کرد: خود انتظامی و استقلال شما اهمیت دارد و اگر دست و زبانتان بلرزد عادلانه عمل نمی کنید، بنابراین باید این فضای ترس و واهمه و شجاعانه عمل نکردن را از وکلا بگیریم. قطعاً مجلس می تواند در این موارد کمک کند.

وی اضافه کرد: ما وقتی بجای پیدا کردن علت ها، نگاهمان معطوف معلول هاست و همچنین بجای اینکه نگاهمان به اصلاحِ کل ساختار باشد، تنها به گوشه ای از ساختار توجه می کنیم این باعث می شود ساختار فرو بریزد.

نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: بنابراین چون جامعه هدف شما کل مردم است و شغل وکالت از حساسیت خاصی برخوردار است ما هم با حساسیت دو طرح مورد نظر شما در مجلس را مورد بررسی قرار می دهیم که این فضایی که استقلال و هویت شما را نشانه گرفته است تغییر کند.

پروانه های وکالت وکلای استان ایلام به دلیل کمبود کار تودیع می شوند

رئیس کانون وکلای دادگستری ایلام نیز در این جلسه با اشاره به تاریخ کهن نهاد وکالت در کشور بیان کرد: اخیراً هجمه هایی بر علیه کانون های وکلا از طرق گوناگون و با کیفیت های مختلف وارد می شود که واقعاً دل همکاران ما را در راستای رسالت ذاتی شان به درد آورده است.

حجت الله محمدی با تأکید بر ماهیت خدمت محور وکالت بیان کرد: یکی از مهم ترین مسائلی که ما با آن درگیر هستیم، بحث کسب و کار تلقی کردن این حرفه وکالت است، ما به شدت معترض این وضعیت هستیم.

وی عنوان کرد: ماهیت وکالت به هیچ وجه منطبق با کسب و کار نیست، کسب و کار یک مبحث اقتصادی و مبتنی بر منفعت است، در حالی که ماهیت وکالت ارائه خدمات حقوقی در راستای احقاق حقوق مردم است، مانند پزشکان و خیلی از اصناف خدمت رسان دیگری که خدماتی را ارائه می دهند و هدف اولیه سود و منفعت مالی نیست ولی قطعاً در قبال خدمتی که انجام می دهند مزایا و دستمزدی را دریافت می کنند.

رئیس کانون وکلای دادگستری ایلام در ادامه افزود: یک چهارم پروانه های وکالت وکلای استان ایلام به دلیل کمبود کار تودیع می شوند.

حمدی در ادامه با اشاره به وصول طرح اصلاح پاره ای از قوانین وکالت به هیئت رئیسه مجلس افزود: این طرح ریشه استقلال وکالت را خواهد زد. اگر این طرح تصویب شود عملاً نه از تاک نشان می ماند و نه از تاک نشان.

وی همچنین گفت: رئیس پیشین قوه قضاییه در واپسین روزهای ریاست خود آیین نامه ای را در راستای لایحه استقلال کانون وکلا مصوب کرد که ۸۰ درصد این لایحه نوآورانه و خوب است اما متأسفانه ۲۰ درصد آن نهاد وکالت را از لحاظ استقلال ذاتی آن به صورت کامل زیر سوال می برد.



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان