سه شنبه، 04 اردیبهشت 1403| 23 April 2024

مهران، آتش به جان از گرما و کرونا

۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۱۰:۴۹ چاپ کدخبر: 10389
ایلام - ایرنا - این روزها مردمان دیار شهرستان مرزی مهران، آتش گرما و کرونا نفسشان را به شماره انداخته است و پنجه در پنجه مرگ و زندگی درگیرند.

به گزارش ایرنا، استان ایلام برای پنجمین بار است که با هجوم گسترده پیک کرونا مواجه می شود و رنگ شهرهایش از سفید و زرد به نارنجی و قرمز تند تغییر می کند.

در هجوم بی امان گرمای طاقت فرسای تابستان در شهرهای جنوبی ایلام که دمای هوا را به بیش از 50 درجه سانتیگراد رسانده و ادارات دولتی تعطیل و کار و زندگی با مشکل مواجه شده است، کرونای جهش یافته در حال پیشروی است و نفس بسیاری از شهروندان را یک به یک به شماره انداخته است.

تب تند کرونا، دمای بالای هوا و سختی و مشقت پوشیدن لباس های محافظتی و زدن ماسک نفس را بیش از هر زمان دیگر برای مردمان این دیار کیمیا کرده است.

در این شرایط بد کرونایی، با افزایش شمار افراد بستری به دلیل کرونا، نگرانی برای زنده بودن در بین مردم شهرستان مهران بیشتر شده است.

این در حالی است که برخی ها هم با بی اعتنایی به رعایت پروتکل ها همچنان از رعایت دستورالعمل ها خودداری می کنند و در تجمعات و مراسم عزا و عروسی حضور می یابند و آتش بیار معرکه کرونا شده اند.

نفس های بشماره افتاده مدافعان سلامت و اشک و آه و ناله بیماران، شرایط و لحظات بسیار سخت و جانکاهی برای افرادی که از نزدیک با این واقعیت روبرو هستند، ایجاد کرده است.

هنوز هم با وجود هشدارها و خطرات جدی ابتلا به کرونا، بسیاری بدون زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در بازار و شهر حضور می یابند و به ویروس کشنده کرونا مجال جولان می دهند.

این روزها که گرمای طاقت فرسا هر لحظه بر نمایش درجه حرارت در دما سنج ها در شهرستانهای مهران و دهلران می افزاید، مردمان صبور و مقاوم و مرزدارش در جدال با کرونا و مرگ و زندگی اند.

اینجا نفس به نفس برای زندگی تقلا می شود و زنده بودن شبیه معجزه ای برای رهایی از چنگال کرونا شده است.

مهران را یادتان هست، روزهای سخت هشت سال دفاع مقدس و درگیری و خمپاره و بمباران و اسارت، روزهای تردد زائران عتبات عالیات و شاهراه اربعین و لحظه های خوش دعای ندبه، همه خاطره مردم غرب کشور و بسیاری از عاشقان حسینی را به خوبی در ذهن خود دارند زیرا که مهمان نوازی و زوار نوازی مردمان این سرزمین زبانزد خاص و عام است اما این روزها در جدال سخت با کرونا، نفس مردمانش به شماره افتاده است.

مهران دارای بیشترین بستری کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: تنها در یک روز ۴۰ بیمار کرونایی جدید در مراکز درمانی بستری شدند و شهرستان مهران با ۱۹ نفر بیشترین آمار بستری جدید استان را به خود اختصاص داد.

دکتر محمد کریمیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون بستری های موجود در استان 120 نفر است و پس از مهران، ایلام بیشترین تعداد بستری جدید را داراست.

وی افزود: روز گذشته 128 ابتلای جدید شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۴۱ هزار و 262 نفر افزایش یافت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: ایلام، مهران، دره شهر و چوار در وضعیت قرمز کرونا، آبدانان، دهلران و بدره در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

افزایش سه برابری ابتلا به کرونا در مهران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام از افزایش سه برابری موارد مثبت کرونا در مرز بین المللی مهران خبر داد و گفت: محدودیت های شدید کرونایی در این مرز باید بیشتر شود.

‍  جمیل صادقی فر اظهار داشت: ترددها در مرز مهران باید با جدیت بیشتری کنترل شود، با توجه به وضعیت کرونا در کشور عراق باید تردد مسافران ورودی به کشور در این مرز دقت بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به جلوگیری از ورود ۷۵ بیمار کرونایی در مرز مهران طی روزهای گذشته، افزود: در مرز مهران ورودی ایرانیان یک و نیم برابر و حضور غیر ایرانیان هم نزدیک به سه برابر افزایش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: بر این اساس نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در مرز باید تشدید شود و هر فردی که از مرز مهران به داخل کشور وارد شود، پس از مشخص شدن تست مثبت باید ۱۴ روز در قرنطینه باشد.

صادقی فر بیان کرد: مرکز قرنطینه مرز مهران باید بسرعت تجهیز شود و برای جلوگیری از افزایش شیوع کرونا نظارت های روزانه بر پروتکل های بهداشتی افزایش یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: زنگ خطر جدی کرونا در ادارات استان به صدا درآمده زیرا افراد با داشتن علایم همچنان حضور می یابند، باید افراد کارمندی که دارای علایم هستند با موافقت رییس اداره از حضور در محل کار امتناع کنند تا بیماری را به سایر افراد منتقل نکنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با انتقاد از کاهش حساسیت مردم و افراد مبتلا به کرونا گفت: متاسفانه همین ساده انگاری ها و بی توجهی به رعایت پروتکل ها موجب شده که شاهد پیک پنجم کرونا باشیم و اکنون شهرستانهای استان یکی پس از دیگری در وضعیت قرمز قرار بگیرند.

صادقی فر خواستار فعال شدن گشت های دوره ای شد و تاکید کرد: تا زمانی که افراد علامت دارد نباید در بیرون از منزل حضور یابد.

وی گفت: با توجه به تاخیر در اجرای واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی تنها راهکار ما است که این امر کافی نیست و نیاز است  هم رسانه ها و صدا و سیما با تولید محتوا در بحث فرهنگ سازی کمک کنند.

صادقی فر همچنین از شهرداری ایلام خواست: تا با افزایش تبلیغات محیطی درون شهری خطرات ابتلا به کرونا و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی را گوشزد کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام بیان کرد: انسجام ستادهای شهرستانی کاهش یافته است نظام بندی و دسته بندی ها در شهرستانها کم شده و همین مساله موجب شیوع مجدد کرونا در آنها شده است.

وی تاکید کرد: ما در شهرستان های مختلف آمارهای شکننده ای داریم در شهرستان های بدره و سیروان به دلیل مهمان پذیر بودن وضعیت خطرناکی دارند، در شهرستان ایوان و در قالب اجرای طرح شهید سلیمانی در تفرج گاهها و آرامستان ها کنترل بسیار خوبی در حال انجام است و اگر در همه شهرستان ها اینگونه برخورد شود می توانیم بیماری را تحت کنترل داشته باشیم.

وی خواستار افزایش نظارت و اعمال محدودیت در آرامستانها، تالارها، اماکن پر تردد و همچنین ممانعت از برگزاری مجالس عزا و عروسی شد و اضافه کرد: متاسفانه ما شاهد برگزاری مراسم چمر را در شهرستان ملکشاهی به رغم همه تذکرها بودیم که این باعث افزایش مبتلایان و افراد درگیر می شود و همه رفتارها و کنترل های دستگاه های اجرایی را زیرسوال خواهد برد و اگر به همین شکل این گونه مراسم در آینده ادامه یابد دیگر این کنترل ها هیچ فایده ای نخواهد داشت.



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان