شنبه، 01 اردیبهشت 1403| 20 April 2024


دکتر عباس صیدی کلهر در نشست فصلی خود با شورای مرکزی جامعه ی کلهریان استان ایلام گفت:
تفکر جوان گرایی و جوان گذاشتن لایه های جامعه ی اجتماعی از اسلام نشأت گرفته است و از نظر اجتماعی نیز یک پدیده ی مؤثر است و بدون شک دارای کارکردهای مناسبی می باشد.
رییس هیأت موسس جامعه ی کلهریان ایلام به موضوع جایگاه اقوام در کشور اشاره کرد و بیان داشت:
بسیار واضح است که امروزه همگرایی در بین اقوام محکم تر شده است و روی آوردن به فرهیختگان قوم برای رفع بعضی از مشکلات زندگی امری روشن است زیرا هم اکنون مدیریت قوم ها تغییر کرده است و اغلب توجه اقوام به سوی نخبه ها و سرآمدان و تحصیل کردگان قوم معطوف می شود. بنابراین اکنون نوعی استحاله ی اجتماعی و فرهنگی در دل قوم ها صورت گرفته است که بیانگر تبعیت آن ها از مدرن شدن جامعه است.
این مدرس دانشگاه به شیوه ی ارتباط بزرگان و ریش سفیدان قوم با نسل جوان و روشنفکر اشاره کرد و افزود: اکنون در جامعه ی ما شیوه ی قبیله داری تغییر کرده است به طوری که بزرگان قبایل هم خادم قوم هستند و هم با جوانان سرآمد و فرهیخته ی قوم خود معاشرت و تعامل اجتماعی دارند و با آنان در امور مهم قوم مشورت می کنند که این روش خود به خود یک اتفاق جدید محسوب می شود که نقش پیشرفت های علمی و ذکاوت اجتماعی جوانان قوم را بیان می کند.
دکتر صیدی کلهر بر روی واژه ی همگرایی قومی تأکید کرد و گفت: از آن جا که بخشی از بافت های سنتی قبایل تحت تأثیر تغییرات اجتماعی و تکنولوژی روز قرار گرفته است لذا خاندان ها و اقوام نیز این نو شدن و شکوفایی را پذیرفته اند. بنابراین برای پذیرش یک پدیده ی جدید نیاز به همگرایی اجتماعی و فکری قوم می باشد. ایشان خاطر نشان کردند: همگرایی در سطح جهانی هم وجود دارد به عنوان مثال اتحادیه ی اروپا نمونه ی روشنی از این همگرایی است. پس جریان همگرایی قومی به قصد شکوفایی اجتماعی و فرهنگی در بین اقوام یکی از ضرورت های اجتماعی امروز است.
این نویسنده ی حوزه ی فرهنگ و اجتماع در ادامه ی سخنانش به جایگاه تاریخی ایل بزرگ کلهر اشاره کرد و اذعان داشت: از آن جا که یک ایل یا یک خاندان همواره باید در جستجوی رسیدن به موضوع و چگونگی شهامت ها، شجاعت ها و فضیلت های خود باشد و برای حفظ و زنده نگه داشتن آن ها کوشش نمایند و هم چنین به آن ها افتخار کند، از این رو ایل نجیب کلهر که دومین ایل بزرگ ایران است در تاریخ گذشته ی خود صاحب تمدن و فرهنگ اصیل کورده واری و هم چنین گرایش صادقانه به میهن دوستی و مذهب گرایی و عشیره ای می باشد و به آن نیز افتخار می کند.
این پژوهشگر حوزه ی کلهر شناسی در این خصوص بیان کرد: در میان 96 ایل موجود در ایران ایل کلهر از درخشش و آوازه ی چشمگیری برخوردار است. ایل کلهر دارای مردمی اصیل و نجیب و قانع هستند که تاکنون جلوه های گوناگون غیرت و پایمردی برای زنده ماندن دین و میهن خویش تاریخ آن را پر از افتخار کرده است.
رییس هیئت موسس جامعه کلهریان استان ایلام تصریح کرد: کلهریان مردمانی هستند که از دیرباز تاکنون زندگی شرافتمندانه ای داشته اند و هرگز برای امرار معاش و رسیدن به مال و مکنت دنیا به شهری یا منطقه ای از همسایگان خود هجوم نبرده اند و برای اشتهار و کسب مقام و قدرت شمشیرهایشان بی گناهی را گردن نزده است. ایشان افزودند: این ایل پرآوازه و تاریخ مند از دوران سلجوقیان تا صفویه با افتخار در سرزمین های کلهر نشین گیلان غرب، کرمانشاه، اسلام آباد، ایوان، سرپل ذهاب، ماهیدشت، قصر شیرین ، ایلام و روستاها و بخش های اطرافشان با افتخار و سر بلندی زندگی خود را سپری کرده اند و در مقابل هجوم دشمنان ایران به ویژه امپراطوری عثمانی در دوران صفویه، افشاریه و زندیه از هیچ کوششی دریغ نورزیده اند و مردانه از کیان خود دفاع کرده اند.
عباس صیدی کلهر در ادامه ی این موضوع به رشادت های ایل کلهر اشاره کرد و افزود:
این ایل بزرگ دارای یکی از باشکوه ترین دوران های اجتماعی و سیاسی در ایران است به عنوان مثال پس از مرگ شاه عباس اول و رقابت های منصور و برادرزاده اش القاس میرزا برای تصاحب حکومت و سرزمین کلهر و سوء استفاده ی حکمرانان دستگاه آل عثمانی از این نفاق و تفرقه در سلطنت، سواران ایل کلهر و زنگنه علیه اشغال گران عثمانی در بغداد قیام کردند و بکتاش خان حاکم عثمانی در قلعه ی بغداد را به قتل رساندند. در این سال 1047 ه ق، سواران کلهری در رکاب مرتضی قلی خان قاجار حاکم همدان در فتح قندهار شرکت داشتند و هم چنین حکومت محلی و مستقلی که در ایوان کلهر به دست میرمیدان تشکیل گردید در برابر تجاوز عثمان ها شجاعت های بی نظیری از خود نشان داد و به طور قاطع از مرز کلهریان در ایران دفاع کرد. این فعال فرهنگی و اجتماعی در ادامه ی این موضوع بیان کرد:

اگر تنها گوشه ای از مقاومت ها و رشادت های علی خان کلهر در دوره ی زندیه در مقابل عثمانی یا مبارزات الفت خان یا احمد خان یا سردار آقاخان نوه ی علی خان کلهر با عثمانی ها بیان شود برای وطن دوستی این ایل بزرگ کفایت می کند. این تحلیل گر فرهنگی و اجتماعی هم چنین بیان کرد: نقش پررنگ ایل کلهر در دوران دفاع مقدس و حضور آنان در مرزهای غرب کشور و تقدیم شهدای بسیاری به اسلام و کشور خویش پیشینه ی طلایی این ایل را درخشان تر کرده است.
صیدی کلهر در پایان اظهار امیدواری کرد که در دولت مردمی آیت اله رییسی به منظور ارج نهادن به تاریخ پرافتخار کلهریان ایران گوشه ای از تاریخ مقاومت آنان را در قالب تولید یک فیلم بلند یا سلسله سریالی در سیمای کشور اقدام گردد.

وی در پایان این گزارش خبری اعلام کرد: مطالبه ی جدی فرهیختگان ایل بزرگ کلهر از دولت مردمی آیت اله رییسی تولید فیلم مقاومت و مبارزات کلهریان ایران در مقابل حملات عثمانی به ایران است که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیمای کشور انتظار دارد در این رابطه همکاری لازم را عنایت بفرمایید.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان