پنجشنبه، 09 فروردین 1403| 28 March 2024
ایلام-کشتار غیرمجاز دام هر روز در ایلام افزایش می یابد و مردم از گوشتی که در کشتارگاه صنعتی استان تهیه می شود، استقبال نمی کنند و بیشتر از مراکز غیرمجاز گوشت قرمز را تهیه می کنند.

خبرگزاری مهر -گروه استان ها: سال ها است کشتار غیرمجاز در استان ایلام رونق گرفته و مردم بیشتر از مراکز غیرمجاز گوشت قرمز را تهیه می کنند، گوشت قرمزی که از طریق کشتارگاه در اختیار قصابی های مجاز قرار می گیرد نیز مورد استقبال مردم قرار نگرفته است.

همین عامل باعث شده تنها کشتارگاه صنعتی استان روزانه بین ۱۰ تا ۱۰ رأس دام سبک و سنگین کشتار داشته باشد چراکه که اکثر مردم گوشت خود را مراکز غیرمجاز تهیه می کنند.

یکی از وظایف اصلی سازمان دامپزشکی حفاظت از سلامتی مردم و سرمایه دامی است، بیش از ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد و علاوه بر این بیش از یک هزار و ۶۰۰ مورد عوامل بیماری زایی هستند که فقط با استفاده و با اتکا به علم دامپزشکی می توان تشخیص داد.

سلامت دام و گوشتی که بر سر سفره غذایی خانواده ها می رسد فقط در کشتارگاه های مجاز از لحاظ سلامتی می توان تضمین کرد، در حالی که خیلی از مردم به این مسئله توجه نمی کنند.

گوشت قصابی ها بدون مهر دامپزشکی قابل فروش نیست

یکی از صاحبان قصابی در شهر ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نزدیک به ۲۰ سال که در شغل قصابی مشغول به فعالیت هستم، دام در داخل کشتارگاه با نظارت پزشک دامپزشک ذبح می شود و در اختیار قصابی قرار می گیرد.

محمد شکری افزود: دامپزشکی هم معمولاً در طول هفته، حداقل پنج بار بر قصابی ها نظارت و کنترل دارند.

وی افزود: گوشت قصابی ها تا مهر دامپزشکی و تاییدیه بهداشت نداشته باشد قابل فروش نیست و دامپزشکی صورت مرتب بر قصابی ها نظارت دارد و اگر چنانچه گوشت بدون مهر باشد، ضبط و ارجاع به دادگاه و شامل جریمه خواهد بود.

نظارت دامپزشکی بر روند کشتار دام در استان ایلام

مدیرکل دامپزشکی ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بیش از ۲ میلیون رأس دام سبک و حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار رأس دام سنگین در استان وجود دارد که در طول سال بر علیه بیماری های مشترک و نیز بیماری های دامی مورد واکسیناسیون قرار می گیرند.

رامین پورنجف تصریح کرد: دام طی مراحلی کشتار می شود، در کشتارگاه دامپزشک قبل از کشتار دام، حین کشتار و بعد از ذبح شرعی که ناظر بهداشتی روحانی حضور دارد، بر روند کشتار نظارت دارند.

وی عنوان کرد: کارشناسان دامپزشکی بعد از ذبح دام شرایط گوشت را بررسی و در صورت وجود هرگونه مشکل و بیماری، گوشت ضبط و معدوم می شود، در غیر این صورت مهر بهداشتی زده می شود و وارد قصابی ها می شود.

مدیرکل دامپزشکی ایلام اضافه کرد: لیست دامداران و قصابی های شهر نیز هر روز به لحاظ ذبح دام و میزان خرید بررسی می شود و دامپزشکی با تخلفات احتمالی برخورد می کند.

معدوم سازی پنج هزار قطعه گوشت در استان ایلام

وی ادامه داد: در سه ماهه اول سال حدود ۲۵ هزار و ۱۸۶ مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده های دامی استان صورت گرفته که ۷۵۱ مورد تخلف وجود داشته است.

پورنجف اظهار کرد: از این تعداد تخلف ۹۰ مورد به مرجع قضائی ارجاع داده شده و ۳۰ مراکز متخلف نیز پلمب شده و بیش ۱۸ تن فرآورده های دامی غیرمجاز کشف و ضبط شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اضافه کرد: در سه ماهه اول سال یک هزار و ۶۹۷ رأس دام سنگین و ۸ هزار و ۷۲۰ رأس دام سبک در استان کشتار شده که بیش از پنج هزار قطعه گوشت به دلایل بهداشتی و عدم رعایت وضعیت بهداشتی ضبط شده است.

چالش بزرگ کشتار غیرمجاز در استان ایلام

وی در خصوص کشتارهای غیر مجاز بیان کرد: داشت: مهمترین چالش وضعیت حال حاضر استان ایلام کشتار غیرمجاز است که خارج از کشتارگاه صورت می گیرد که این تخلف محسوب می شود و شامل برخورد قضائی و ماده ۶۸۸ مجازات عمومی است.

پورنجف گفت: این مسئله به راحتی قابل پیگیری است، وقتی می گوئیم با کشتار غیرمجاز برخورد می شود منظور این نیست که با معیشت مردم مقابله کنیم، بحث اصلی این است دام باید در مرکز مجاز کشتار شود تا سلامت مردم به خطر نیفتد.

مدیرکل دامپزشکی ایلام عنوان کرد: به همین دلیل با تک تک مراکز غیرمجاز صبحت شده، این افراد باید به دامپزشکی مراجعه و مجوز مربوطه به صورت رایگان بگیرند.

وی افزود: مراکز غیرمجاز باید دامی را که قصد دارد ذبح کند به کشتارگاه ارجاع دهد و در آنجا کشتار کنند، در غیر این صورت به دلیل سلامت مردم به مراجع قضائی معرفی می شوند.

روزانه ۵۰۰ رأس دام به صورت غیرمجاز در اطراف شهر ایلام کشتار می شود

پورنجف افزود: مردم استان ایلام باید به فرهنگ مصرف گوشت توجه داشته باشند، گوشت مصرفی باید دارای نظارت بهداشتی باشد، بیماری دام و گوشت به راحتی قابل تشخیص نیست و حتماً باید کارشناسان دامپزشکی گوشت سالم را تأیید کنند.

وی افزود: مهمترین بیماری های دامی که وجود دارد و دام ها مورد واکسیناسیون قرار می گیرند، آبله، پی پی آر، تب برفکی است.

وی ادامه داد: در بحث بیماری تب برفکی که یک نوع بیماری ویروسی، استراتژیک و مهم به شمار می رود، در سال گذشته تا نیمه اول سال بیش از ۸۰۰ هزار رأس دام بر علیه این بیماری واکسینه شده اند.

طبق آمارها روزانه ۵۰۰ رأس دام به صورت غیرمجاز در اطراف شهر ایلام کشتار می شود و در واقع مردم استان گوشت خود را از طریق آن تأمین می کنند.

بیماری تب کریمه کنگو بسیار خطرناک و حتی کشنده است، بهتر است مردم استان از خرید گوشت دام از کشتارهای غیرمجاز و کنار جاده ها پرهیز کرده و به نوعی گوشت خود را از قصابی های مجاز و مراکز عرضه و بسته بندی شده تهیه کرده و مهر و برچسب دامپزشکی را مورد توجه قرار دهند.

خرید دام و گوشت غیرمجاز یکی از عوامل اصلی در انتشار این بیماری است، نیاز است مردم استان به خرید گوشت در مراکز مجاز توجه کنند.



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان