پنجشنبه، 30 فروردین 1403| 18 April 2024

بازگشت زندگی به رودخانه «چرداول»

۱۴۰۰/۰۵/۰۴ ۰۲:۵۸ چاپ کدخبر: 11160
چندی پیش به دنبال خشک شدن رودخانه چرداول نفس ماهی ها به شماره افتاده بود که اکنون با رها سازی آب بار دیگر حیات به رودخانه چرداول برگشته و رودخانه سیراب شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، چندی پیش طی گزارشی با عنوان « خطر مرگ هزاران ماهی در رودخانه خشکیده «چرداول» » خبر از خشکیده شدن رودخانه چرداول ایلام به دنبال پایین بودن میزان بارش ها و به خطر افتادن حیات آبزیان دادیم.

رودخانه ای که در شهرستان چرداول روزگاری محل تخم ریزی ماهی ها بود مدت ها کمتر ماهی به خود می دید؛ مردم محلی و گروه های دوست دار محیط زیست در حال انتقال این ماهی ها به تنگه قیر بودند که با پیگیری های مستمر این رودخانه دوباره به حیات  برگشت.

تجاوز به حریم رودخانه ها یکی دیگر از تهدیدات این حوضه های آبی است که باید جدی گرفته شود زیرا مشکلات زیادی از جنبه های کمی و کیفی ایجاد می کنند که ادامه این روند قطعا مشکل ساز خواهد بود.

نفس ماهی های رودخانه های غرب کشور در ایلام به شماره افتاده بود و امکانات محیط زیست و مردم محلی در این منطقه و پیگیری های مستمر بر آن شد تا امروز این رودخانه روشن و مردمانش شادمان و خوشحال به استقبال این رودخانه بروند.

با رهاسازی آب، حیات به رودخانه چرداول برگشت و در یک اقدام خیرخواهانه و با همکاری کشاورزان روستاهای بالادست و همکاری شبانه روزی نیروهای جهاد کشاورزی بار دیگر رودخانه چرداول سیراب شد.

پشت سر گذاشتن بحران ها با همدلی و مشارکت 

محمد پسندیدن رئیس جهاد کشاورزی چرداول در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: اکنون برای بار دوم است که آب منطقه بخش شباب و نیز بخش اولیا زاگرس به روی مزارع خشک و کم آب زاگرس سفلا باز می شود.

وی افزود: با همدلی و مشارکت، بسیاری از بحران ها را می توان پشت سر گذاشت، این تنش کم آبی که امسال گریبانگیر کشاورزان و جانداران شده را با همراهی و کمک همدیگر هم می شود حل کرد.

رها سازی آب ذخیره شده در پشت بندهای کشاورزی

سعیدرضا کریمیان فرماندار چرداول نیز عنوان کرد: با رها سازی آبی که پشت بندهای کشاورزی ذخیره شده بود بار دیگر حیات به رودخانه چرداول برگشت.

وی افزود: رودخانه های ایران به عنوان منبع اصلی حفظ محیط زیست جانداران، نقش بسزایی در زندگی مردم ایفاد می کند که در سالیان اخیر به شدت شاهد نابودی رگه های اصلی حیات بشری هستیم و باید با همکاری همه جانبه حافظ محیط زیست و منابع آبی باشیم.

فرماندار چرداول تصریح کرد: پایین بودن میزان بارش ها و به دنبال آن بحران جدی کمبود آب، رودخانه چرداول ایلام را در آستانه خشکیده شدن قرار داده و حیات آبزیان و هزاران ماهی را نیز به خطر انداخته است.

حال صیانت از منابع آبی و توجه جدی تر به بحث سازگاری با کم آبی برای پیشگیری از بحران کم آبی و برنامه ریزی صحیح راهبردی می تواند بسیاری از مشکلات مربوطه را حل کند.


انتهای پیام/ ۹۷۰۸۱۳



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان