جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به ریشه مشکلات امروز استان خوزستان، به نقش پروژه های عمرانی دهه 70 و بی توجهی به الزامات زیست محیطی در آنها اشاره کرد.

سید احسان خاندوزی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به مشکلات اخیر در استان خوزستان در پی بحران کم آبی و مشکلات مشابه در برخی استان های شرقی کشور، اظهار داشت: در سال 1392 که رهبر معظم انقلاب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند، مجلس از مرکز پژوهش ها درخواست کرد تا تحلیلی درباره 24 بند این سیاست ها ارائه دهد که برای اجرای آنها چه تدابیری در حوزه قانون گذاری لازم است.

وی ادامه داد: در گزارشی که در سال 1393 از سوی مرکز پژوهش ها منتشر شد، مشخص شد که بیش از 80 درصد اهداف مدنظر این سیاست های کلی، در قوانین قبلی به نحوی آمده و عدم تحقق آنها باعث شده است تا پس از مرحله اول تحریم ها در سال 91، اقتصاد کشور آسیب بیشتری ببیند.

بی توجهی به الزامات زیست محیطی در پروژه های عمرانی خوزستان

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه خاطرنشان کرد: در ماجراهای اخیر استان خوزستان هم، در بازدیدهای میدانی که به همراه یک نفر دیگر از نمایندگان از منطقه داشتیم، معلوم شد که مسأله این استان از همان جنس مسائل قبلی است؛ یعنی الزامات خروج از این وضعیت از قبل شناسایی شده و نقشه توسعه پایدار استان خوزستان هم که از استان های ویژه از جهت آب و خاک است، به طور کلی ترسیم شده، اما اقدامات عملی لازم انجام نشده است.

خاندوزی افزود: طرح های عمرانی که از دهه 70 در استان خوزستان شروع شد و به بهره برداری رسید، به جهت اینکه ملاحظات مربوط به پایداری زیست محیطی در آنها رعایت نشده، تأثیر خودش را در تغییرات اکوسیستم منطقه نشان داده است؛ به همین جهت از دهه 80 که تغییرات اقلیمی به تدریج شروع شد، اثر این طرح های عمرانی بر زندگی مردم استان نیز به تدریج آشکار شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال های آبی 97 و 98 به دلیل افزایش میزان متوسط بارش ها در کشور، مشکلات خوزستان موقتا سرپوش گذاشته و از آنها غفلت شد، اما از سال آبی 1399 و 1400 که مجددا بحران خشکسالی در بسیاری از بخش های کشور خودنمایی کرد، عوارض ناشی از آن پروژه های عمرانی نیز خودش را در خوزستان نشان داد.

ناهماهنگی مدیریت کلان خوزستان در حوزه انرژی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین به جنبه دیگر مشکلات استان خوزستان اشاره کرد و گفت: عدم هماهنگی مدیریت کلان استان در حوزه سدهایی که انرژی برق آبی تولید می کنند و نیز شبکه های پایین دست که با هدف کشاورزی ایجاد شده و باید توزیع عادلانه آب در آنها صورت می گرفت، عامل دیگر مشکلات امروز استان خوزستان است.

خاندوزی در ادامه به قانون بودجه 1400 اشاره کرد و اظهار داشت: در این قانون ردیف مستقلی برای پیگیری مهم ترین مشکلات خوزستان در نظر گرفته شده، اما به جهت عمل نکردن مسئولان و ناهماهنگی در سطح مدیریت استان، این اهداف تاکنون محقق نشده است.

«استانداری ویژه» در خوزستان، نیازمند «اختیارات ویژه، طرح جامع و نظارت» است

وی افزود: واقعیت این است که در استان خوزستان نه استانداران در تراز این استان بر سر کار بوده اند و نه هماهنگی بین دستگاه هایی مانند توانیر، آبفا، جهاد کشاورزی و محیط زیست وجود داشته است و به نظر می رسد، سیلی محکمی که تغییرات اکوسیستم به مردم این استان می زند، باید بیش از همه سیاست گذاران و مجریان را از خواب بیدار کند تا هم نقشه جامع متناسب با نیازهای استان و ملاحظات زیست محیطی را ترسیم کنند و هم اینکه چاره ای برای علاج ناهماهنگی دستگاه های سیاست گذار و مجری در سطح ملی و استانی بیندیشند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: البته این قاعده منحصر به خوزستان نیست و برای بسیاری از مناطق دیگر کشور نیز صادق است که این مناطق نیاز به طرح جامع و هماهنگی بین دستگاه ها دارند و باید بدانیم که اگر هزینه های گزافی را در 10 روز گذشته در استان خوزستان پرداخت کرده ایم، حالا باید بیدار شویم.

خاندوزی به لزوم بالا بردن تراز مدیریتی استان خوزستان اشاره کرد و افزود: در نشست و برخاست هایی که با سران عشایر و طوایف استان و نیز نمایندگان مردم در این استان داشته ایم، از تراز پایین مدیران استان شکایت داشتند که این مسأله در دولت آینده باید جدی گرفته شود.

وی همچنین در خصوص ایده «استانداری ویژه» در خوزستان که از سوی رئیس جمهور منتخب مطرح شده، گفت: استانداری ویژه ایده خوبی است، اما نیازمند اختیارات ویژه است که بتواند دستگاه های اجرایی را هماهنگ کند و با طرح و نقشه جامع عمل کند؛ به طوری که این طرح جامع در استان حاکم باشد و با تغییر استانداران و مدیران، شاهد تغییر برنامه ها نباشیم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در عین حال تأکید کرد: علاوه بر طرح جامع برای استانی مانند خوزستان، باید شاخص های نظارت و پاسخگویی را هم برای مدیریت عالی این استان و دیگر مدیران آن تعریف کنیم تا نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.

انتهای پیام/



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان