سه شنبه، 29 اسفند 1402| 19 March 2024

استان ایلام در آستانه برگزاری یکی از بزرگترین رویدادهای حوزه دفاع مقدس با نام کنگره ملی سرداران و سه هزار شهید استان قرار دارد.

به گزارش آفتاب ایلام، استان ایلام یکی از جبهه های میانی جنگ تحمیلی است که تاکنون به رقم پتاسیل های عظیم در این حوزه اما با گذشت بیش از ۳۰ سال از پایان جنگ، ظرفیت های دفاع مقدس استان از نظر مسوولان، هنرمندان و رسانه های کشور مغفول و مهجور مانده است.

استان ایلام هرچند یکی از جبهه ها و خطوط مقدم دفاع مقدس بود و مردم این استان با وجود بمباران های مکرر عراق، پشت سنگر و استان خود را خالی نکردند اما باز هم استان سرشار از سوژه ایلام ،با گذشت این همه سال از پایان جنگ تحمیلی هیچ جایگاه در خور شانی میان هنرمندان، رسانه ها و مسوولان کشور ندارد.

آذرماه امسال، ایلام محل برگزاری بزرگترین آیین مربوط به حوزه ایثار و شهادت است و کنگره ملی سه هزار شهید در استان ایلام برگزار می شود تا با توجه به فرصت پیش آمده، نقش استان ایلام در جنگ تحمیلی برای سایر مناطق کشور تشریح شود.

برنامه ریزی ها برای برگزاری کنگره شهدای استان ایلام از سال ۹۷ شروع و مقرر شد تا بهار سال ۹۹ این کنگره برگزار شود که با شیوع کرونا، تمامی برنامه ریزی ها در این خصوص به هم ریخت و اکنون بعد از کش و قوس های فراوان و از سرگیری برنامه ها در این باره، اوایل آذرماه سال جاری برای برگزاری این کنگره مهم انتخاب شده است.

برای برگزاری هرچه بهتر و کیفی تر کنگره، ۲۱ کمیته شامل ادارات مختلف به ریاست استاندار و دبیری فرمانده سپاه استان ایلام و همچنین شورای سیاست گذاری کنگره شهدا به ریاست امام جمعه ایلام تشکیل شده است که تمامی ادارات مرتبط با کنگره، ذیل این کمیته ها فعالیت های مرتبط با خود را انجام و گزارش کار را به دبیرخانه کنگره ارائه می کنند.

۲۱ کمیته شامل کمیته گنجینه ها، یادمانها و المان های دفاع مقدس، جمع آوری اسناد و آثار شهدا، تکریم خانواده های شهدا، رزمندگان ، ایثارگران و عشایر ، فرهنگی و تولیدات هنری ، اصناف، اقشار و تشکل های مردمی ، امور بانوان ، یادواره ها و امور شهرستان ها ، تبلیغات و فضاسازی شهری ، خدمات بهداشت و امور درمان ، پشتیبانی مالی ، حفاظت و امنیت ، روابط عمومی و رسانه ، علمی پژوهشی ، تولیدات فاخر هنری ، نظارت و ارزیابی، ورزش و جوانان، اجلاسیه و مراسمات، محرومیت زدایی و خدمات فرهنگی اجتماعی و دانش آموزی و فرهنگیان تشکیل شده است.

خبرگزاری ایرنا که عضو کمیته روابط عمومی و رسانه است همسو با اهداف کنگره و بر اساس وظیفه ذاتی رسانه ای خود در اولین گام جدی اقدام به برگزاری میزگردی با حضور سردار جمال شاکرمی فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام و دبیر کنگره، سرهنگ محمدحسین فولادی رییس کمیته جمع آوری اسناد و آثار شهدا، اسداله تولیده رییس کمیته تکریم خانواده های شهدا و همچنین معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه و مسوول دبیرخانه کمیته خدمات بهداشت و امور درمان کرد که در این میزگرد به گوشه هایی از خدمات و برنامه های محوله به این اعضا بحث و گفت و گو شد.

به گفته فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام، متناظر با هر کمیته یک دبیرخانه در سپاه نیز تشکیل شده است که این دبیرخانه ها مجزا با دبیرخانه اصلی است و روسای هرکمیته با همراهی و همکاری مسوولان دبیرخانه های متناظر خود در سپاه فعالیت می کنند و در ایم بین خبرگزاری ایرنا در نظر دارد تا زمان برگزاری کنگره و پس از آن به تناوب میزگردهای متعددی را با حضور دیگر روسای کمیته ها برگزار کند.

کنگره شهدا متعلق به هیچ جناح و نهادی نیست

فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) ایلام گفت: ۱۴۰۰ سالی مهم و ماندگار در تاریخ استان ایلام خواهد بود چرا که در این سال بعد از مدت ها کش و قوس، کنگره عظیم سرداران و سه هزار شهید استان ایلام برگزار خواهد شد.

سردار جمال شاکرمی افزود: کنگره با هم افزایی و همکاری دستگاه های مختلف و با تشکیل کمیته ها و دبیرخانه های متنوع و نیز شناسایی وظایف محوله برگزار می شود و باید این اتفاق رویداد مهم در تاریخ این استان برای آیندگان ثبت شود.

وی اظهار داشت: بار اصلی کنگره بر دوش سپاه امیرالمومنین (ع)، حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و بنیاد شهید و امور ایثارگران است که با جمع آوری آثار و اسناد مربوط به شهدا، بخش اصلی کنگره شامل اطلاعاتف اسناد و اثار شهدا و دفاع مقدس را انجام می دهند و بدون شک برگزاری کنگره در استان ایلام متفاوت تر از سایر استان ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه کنگره شهدا متعلق به هیچ فرد، نهاد، جناح و یا تفکری نیست، تاکید کرد: همه گروه ها، ادارات و نهادها باید برای برگزاری هرچه باشکوه تر این کنگره همکاری کنند چرا که شهدا متعلق به همه جامعه هستند و در کنگره سهم خواهی وجود ندارد.

شاکرمی اضافه کرد: یکی از مهمترین کمیته های کنگره در حوزه چاپ و نشر کتب است که در این راستا از ظرفیت هنرمندان رشته های مختلف استفاده و بهره برداری شده و همچنین برای اولین بار کمیته سلامت و درمان با توجه به شیوع ویروس کرونا و با ریاست دانشگاه علوم پزشکی و دبیری معاونت سلامت و دفاع زیستی سپاه برای خدمات رسانی به بیماران به ویژه نقاط محروم استان تشکیل شده است.

وی ادامه داد: برای پربار برگزار کردن این کنگره کارگاه های تخصصی با حضور اساتید مجرب از دیگر استان ها تشکیل شده و تا مسوولان برگزاری کنگره شهدا در استان ایلام از ظرفیت و تجارب دیگر استان ها نیز بهره مند شده اند.

خدمات مربوط به شهدا فقط منوط به کنگره باشد

فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام گفت: نباید خدمات مربوط به شهدا در سطح جامعه فقط منوط به کنگره باشد بلکه باید این خدمات رسانی به شهدا و دستاوردهای آنها به طور دائمی استمرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه اهداف اصلی کنگره در کنار معرفی رشادت و مجاهدت شهدا، ایجاد امید آفرینی در جامعه است، افزود: خدمات و برنامه های کنگره باید هدفمند باشد تا آثار و برکات آن برای سال های متمادی بر روح و جان جامعه نقش ببندد.

فرمانده سپاه امیرالمومنین استان ایلام ادامه داد: همسو با اجلاسیه های کنگره و اجرای ۴۲ خدمت در حوزه های مختلفی چون درمانی، خدماتی، کشاورزی، جهیزیه نوعروسان کم بضاعت، تامین ۱۴ هزار تبلت برای دانش آموزان نیازمند، آزادسازی زندانیان و موارد دیگر در حال انجام است تا این خدمات عمومی به یاد و نام شهدا در سطح جامعه ماندگار شود.

وی یادآور شد: باید از فرصت پیش آمده کنگره، حس اجتماعی جامعه نسبت به دفاع مقدس، ایثار و شهادت برانگیخته شود و از ظرفیت جوانان، هنرمندان و رسانه ها برای برگزاری بهتر و کیفی تر کنگره بهره گیری کرد.

نباید از مقوله اقتصاد مقاومتی در کنگره شهدا غافل شد

وی با بیان اینکه همه آحاد جامعه باید در خدمت شهدا باشند و همچنین هم راستا با برگزاری کنگره مقوله اقتصاد مقاومتی و پرهیز از تشریفات اضافه نیز مد نظر باشد، گفت: تولید آثار فاخر فرهنگی در ماندگاری دراز مدت دستاوردهای مثبت این کنگره تأثیر خواهد داشت و به عنوان مثال برای اهدای لوح یادبود این کنگره از ظرفیت چهار هزار قالیباف استانی به منظور بافتن قالیچه های نفیس و گرانبها و فاخر استفاده شده است که این اقدام باعث کسب سود و درآمد اقتصادی برای قالیبافان و نیز خلق دست بافته ای گرانبها و نفیس خواهد شد و نمونه هایی از این گلیم فرش های کنگره نیز به موزه آستان قدس رضوی و بیت دفتری دفتر رهبری اهدا می شود.

شاکرمی ادامه داد: برای برگزاری هر چه باشکوه تر و کیفی تر کنگره دبیرخانه اصلی در سپاه برپا شده است و همچنین تجارب برگزاری یادواره های مختلف استان طی سال های گذشته، نقش مهمی در برگزاری این کنگره دارد و در طول سال های اخیر بیش از سه هزار و ۷۰۰ یادواره مختلف در استان ایلام برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در کنار تجارب یادواره ها از دیگر ظرفیت ها نیز بهره گیری شده است، تاکید کرد: چاپ کتاب، جمع آوری اسناد و آثار شهدا، مصاحبه با همرزمان یا بستگان درجه یک شهدا، تقویت و توسعه زیرساخت های یادمان ها و زیارتگاه های دفاع مقدس، توجه به آرامگاه های زیارتی از جمله آرامستان صالح آباد که محل دفن شهدای زیادی از استان است در دستور کار کنگره قرار دارد.

وی گفت: چارت سازمانی و اجرایی برای کنگره مشخص شده است که ریاست آن استاندار و دبیری نیز با سپاه است و همچنین شورای سیاست گذاری کنگره شهدا با ریاست امام جمعه نیز تشکیل شده است که در این شورا هر بار تعدادی از کمیته ها اقدامات و فعالیت های انجام شده خود را به اطلاع ریاست این شورا برای رفع نواقص و برنامه ریزی بهتر برای ادامه مسیر ارائه می دهند.

۲۱ کمیته برای گنگره شهدا تشکیل شده است

فرمانده سپاه استان ایلام با بیان اینکه ۲۱ کمیته ذیل کنگره تشکیل شده است، توضیح داد: کمیته نظارت و بازرسی نیز تشکیل شده است که در این کمیته فعالیت های تمام کمیته های زیر گروه مورد ارزیابی و نظارت قرار می گیرند و در صدد هستیم تا ۱۰ روز مانده به اجلاسیه اصلی کنگره شهدا، دهه فرهنگی استان ایلام برگزار شود که بار اصلی این دهه با سپاه، بنیاد شهید و امور ایثارگران و حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس است.

وی کنگره را یک ظرفیت بزرگ برای استان ایلام مانند راهپیمایی عظیم اربعین دانست و گفت: باید از این ظرفیت پیش آمده به درستی استفاده کنیم تا بتوان جایگاه استان ایلام در دفاع مقدس را به سراسر کشور معرفی کرد.

به گفته شاکرمی بانک اطلاعاتی شهدا و ایثارگران ایجاد و تمام آثار و اسناد و مدارک مربوط به شهدا و ایثارگران جمع آوری شده است و این بانک اطلاعاتی در اختیار بنیاد شهید و سپاه قرار دارد.

وی اظهار داشت: استان ایلام اکنون به رشد و بالندگی مدنظر برای برگزاری یک کنگره عظیم در شأن شهدا رسیده است و بلوغ لازم در این زمینه را دارد و همچنین از تجارب دیگر استان هایی که تاکنون کنگره را برگزار کرده اند، استفاده می کند.

 دبیر کنگره ملی سرداران و سه هزار شهید استان ایلام یادآور شد: برنامه های فرهنگی استان ایلام فقط در فضاهای سرپوشیده نیست بلکه برنامه های عمومی و خیابانی از اولویت های این کنگره است و در این راستا از تمام ظرفیت های اماکن عمومی چون پیاده راه سعدی و طالقانی،کافی شاپ ها، پارک و بوستان ها نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت به عنوان مثال در کافی شاپ ها با حضور افراد اجرا کننده، برنامه هایی نظیر سرود یا تئاتر خیابانی برای عامه مردم با محتوای ایثار و دفاع مقدس برگزار می شود.

وی افزود: صاحبان قلم، اندیشمندان، فرهیختگان، رسانه ها، صنوف مختلف، دانشجویان و انجمن های مردم نهاد باید برای برگزاری هرچه باشکوه تر این کنگره پای کار بیایند و نباید به راحتی از این فرصت پیش آمده عبور کرد زیرا شهدا خالق حماسه های ماندگاری هستند و باید کنگره نیز در شأن آنها برگزار شود و این کنگره در واقع آبروی استان ایلام و شهدای این استان است.

بانک اطلاعاتی شهدا تشکیل شده است
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام نیز گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران با توجه به وظایف ذاتی خود که خدمت رسانی به شهدا، ایثارگران و خانواده های آنهاست، با تمام ظرفیت و توان در اختیار سپاه به عنوان دبیر و خود کنگره است.

اسداله تولیده اظهار داشت: در این راستا برنامه ریزی های متعددی انجام شده است و کارگروه های مختلف بنیادشهید از ۲ سال پیش و زمان شروع کنگره، شکل گرفته است و در این راستا آمار و اطلاعات متعددی از ایثارگران و شهدا جمع آوری و طبقه بندی شده است.

وی افزود: در این طبقه بندی ها شهدای سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی سابق، ارتش، شهدای انقلاب، جهاد سازندگی، معاودین عراقی، روحانیون، بسیج مردمی، عشایر و سایر گروه ها طبقه بندی شده است.

تولیده یادآور شد: در این طبقه بندی ها شهدای رسته فرماندهان، مدیران و مسوولان، نحوه شهادت، محل شهادت، شهدای بمباران، شهدای عملیات ها، شهدای ایلامی مشارکت کننده در عملیات های سایر استان ها، شهدای ترور، شهدای مبارزه با قاچاقچیان، آمار شهدا نسبت به شهرستان، عملیات های واقع در استان ایلام نیز احصا و جمع آوری شده و در اختیار دبیرخانه کنگره قرار دارد.

بانک اطلاعاتی شهدا یک گنجینه ماندگار برای آیندگان است

وی اضافه کرد: این آمار طبقه بندی شده یک گنجینه ارزشمند از شهدا، ایثارگران و دفاع مقدس استان ایلام است که نمونه ای از این بانک اطلاعاتی در اختیار سپاه نیز قرار داده می شود تا برای آیندگان نیز به یادگار باقی بماند.

وی ادامه داد: حجم کارها و خدمات انجام گرفته در راستای برگزاری هرچه باشکوه تر کنگره استانی عظیم و ارزشمند است به عنوان مثال یادواره های برگزار شده در استان ایلام با پیوست ارائه خدمات درمانی به خانواده های ایثارگران انجام شده است.
تولیده افزود: مجتمع ایثار نیز برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی بنیاد شهید به خانواده های ایثارگران است و همچنین همسو با اهداف کنگره خدمات درمانی به نقاط محروم و دورافتاده انجام می گیرد.

وی ساماندهی گلزارهای شهدا را از دیگر برنامه های بنیادشهید و امور ایثارگران دانست و یادآور شد: هم اکنون گلزار شهدای صالح آباد استان ایلام یکی از شاخص ترین گلزارهای شهدا در سطح کشور است.

کنگره شهدا مقدمه ای برای انتقال معارف شهدا به آیندگان است
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان ایلام نیز گفت: کنگره شهدا اقدامی بزرگ، ارزشمند و ماندگار در استان ایلام خواهد بود و تلاش است که فعالیت های حوزه ایثار و شهادت در قالب کنگره به ظهور و بروز برسد و مقدمه ای برای انتقال معارف دفاع مقدس به نسل های آینده باشد.

سرهنگ محمدحسین فولادی ادامه داد: ایلام یکی از مظلوم ترین استان های کشور در زمینه جنگ و دفاع مقدس محسوب می شود و این مظلومیت تاکنون باقی مانده است و در طول هشت سال دفاع مقدس بیش از ۳۰۰ بار بمباران هوایی شد و مردم علاوه بر اینکه از استان خود خارج نشدند میزبان آوارگان سایر استان ها نیز بودند.

وی افزود: با توجه به اینکه جمعیت استان ایلام در آن زمان ۲۵۰ هزار نفر بود اما به نسبت جمعیت خود در آن زمان سه هزار شهید را برابر با جمعیت یک لشکر تقدیم به انقلاب کرد و در جبهه های میانی و همچنین جبهه های سایر استان ها نیز رزمندگان استان ایلام حضوری پررنگ داشتند اما تاکنون در زمینه دفاع مقدس نامغفول مانده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان ایلام اضافه کرد: اولین فرمانده شهید دفاع مقدس، کوچکترین رزمنده شهید، اولین عملیات موفق و هچنین اولین عملیات با مشارکت بسیج مردمی و عشایر در طول دفاع مقدس نیز متعلق به این استان تعلق دارد.

از چاپ کتب شهدا از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استفاده شده است

وی اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس تالیف کتاب و انتشار آنها است که تا سال ۱۳۹۷ تعداد ۴۰۰ عنوان کتاب و کتابچه چاپ شده بود که بسیار کم و انگشت شمار است بود اما از سال ۹۷ و با استارت کنگره، چاپ و نشر کتاب نیز حتی با وجود ویروس کرونا دنبال شد.

فولادی ادامه داد: تاکنون ۱۳۲ عنوان کتاب در مدت این سه سال آماده چاپ شده است که ۱۷ عنوان آن صوتی و مابقی چاپی هستند و از این کتاب ها در حضور مقام معظم رهبری رونمایی خواهد شد و نکته حائز اهمیت اینکه در نگارش و چاپ این کتب از نویسندگان شاخص و ماهر ملی و استانی در حوزه دفاع مقدس استفاده شده است تا آثار ماندگار در این حوزه به چاپ برسد.

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات موثر جدید در حوزه چاپ و نشر کتب دفاع مقدس این است که شهرداری های هر شهرستان با ورود به حوزه چاپ و نشر، یک شهید شاخص شهر خود را در قالب چاپ یک کتاب معرفی کنند و در آینده نیز سایر دستگاه ها به این حوزه ورود خواهند کرد.

فولادی ادامه داد: در زمان برگزاری کنگره پنج اجلاسیه مهم از جمله اختتامیه برگزار می شود و از توان و ظرفیت جوانان بهره گیری موثر می شود که در این راستا مهمترین بخش استفاده از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان است که در زمینه کتاب نویسی و کارسازی برای کتاب ورود کنند و آشنایی این جوانان دانشجو به عنوان معلمان و مدرسان آینده با حوزه دفاع مقدس از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که این معلمان در آینده سفیر شهدا خواهند بود.

وی تکمیل فاز دوم موزه دفاع مقدس را از دیگر موارد مهم مرتبط با کنگره عنوان کرد و یادآور داشت: در سفر سال گذشته رییس سازمان برنامه و بودجه به استان ایلام اعتباری برای این تکمیل این باغ موزه در نظر گرفته شد و در تلاش هستیم تا این باغ موزه تا قبل از برگزاری کنگره تکمیل شود.

وی افزود: همچنین استان ایلام در روزهای منتهی به برگزاری کنگره میزبان تئاتر با عنوان سنگر از استان های منطقه پنج کشور می شود که این تئاتر  با محتوای دفاع مقدس به نوعی بی ارتباط با کنگره سرداران و شهدای استان ایلام نخواهد بود.

بیمارستان ۱۲۸ تختخوابی سپاه ایلام احداث می شود
معاون سلامت و زیستی سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام نیز گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا یکی از کمیته های تشکیل شده در استان ایلام کمیته سلامت است و این معاونت هم سو با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی برای اقشار مختلف مردم به ویژه مناطق دورافتاده و محروم ارائه می دهد.

سرهنگ غلامرضا علی محمدی افزود: این خدمات تا قبل از شروع کنگره و به صورت ثابت و سیار در قالب طرح یاسر برای عموم مردم به ویژه قشر نیازمند در مناطق دورافتاده خواهد بود و خدمات درمانی برای آنها رایگان است.

وی ادامه داد: تامین اقلام بهداشتی برای مرکز بستری شهدای قلاویزان از دیگر وظایف این کمیته است و همچنین زیرساخت های درمانی از وسعت  ۸۰۰ متر به چهار هزار و ۱۰۰ متر افزایش یافت.

 علی محمدی گفت: همچنین مجوز احداث یک بیمارستان به عنوان بیمارستان حضرت امیرالمومنین (ع) با ظرفیت ۱۲۸ تختخواب در شهر ایلام و در آستانه کنگره شهدا و با موافقت ستاد نیروهای کل مسلح احداث می شود و در حال رایزنی با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای احداث این این بیمارستان هستیم و زمین و اعتبارات آن نیز مشخص شده و خدمات عمومی این مرکز درمانی پس از احداث با تعرفه ارزان قیمت انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، استان ایلام در دوران دفاع مقدس سه هزار شهید، ۱۱ هزار جانباز و ۳۰۰ نفر آزاده را تقدیم کرد.

این استان بیش از ۳۰۰ بار مورد بمباران هوایی قرار گرفت.

قلاویزان، شرهانی، میمک، زمین فوتبال چوار، سه راهی جندالله و قرارگاه حضرت امیرالمومنین (ع) از مهمترین مناطق یادمانی استان ایلام است.

۴۳۰ کیلومتر مرز بین عراق و استان ایلام است.



نویسنده: Fatahi
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان