سه شنبه، 29 اسفند 1402| 19 March 2024
در حالی وزیر راه و شهرسازی یکی از طرفداران عرضه مصالح ساختمانی در بورس بود که وی در چرخشی 180 درجه ای با عرضه سیمان در بورس مخالفت کرده است.

خبرگزاری تسنیم- طی هفته های اخیر بازار سیمان کشور به نابسامانی شدیدی دچار شده به طوریکه هر کیسه سیمان به قیمت باورنکردنی 120 هزار تومان رسید. عده ای از فعالان بازار ساخت و ساز دلیل اصلی این وضعیت را قطعی مکرر برق و ایجاد محدودیت برای کارخانه های سیمان اعلام کردند که باعث کاهش تولید و به تبع آن برهم خرودن تناسب عرضه و تقاضا شد.

 در سوی دیگر ماجرا عده ای از فعالان بازار سیمان می گویند با عرضه سیمان در بورس، قیمت این نهاده ساختمانی سر به فلک کشیده در صورتیکه پیش از این قیمت ها متعادل بود. برای بررسی صحت و سقم این ادعاها کمی به عقب برمی گردیم؛ اوایل خردادماه سال جاری برای اولین بار سیمان در بورس عرضه شد و محدوده قیمت آن برای هر کیسه حدود 25 هزار تومان بود. حدود یکماه بعد داستان قطع برق خانگی و صنعتی توسط وزارت نیرو کلید خورد و کارخانه های فولاد و سیمان نیز مشمول این محدودیت ها شدند.

زمانیکه تامین برق کارخانه های سیمان محدود شد، قیمت هر کیسه سیمان حدود 34 هزار تومان بود، یعنی 9 هزار تومان بیشتر قیمت اوایل خرداد 1400. اما در این بین به گفته برخی فعالان بخش تولید سیمان، عده ای به واسطه انحصار در خرید سیمان، مقدمات هجمه به عرضع سیمان در بورس را فراهم آورده و آنرا عامل گرانی عجیب این مصالح ساختمانی می دانند.

در این رابطه  خوانساری عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت های ساختمانی با اشاره به ترس دلالان سیمان از حذف بساط رانت خواری با عرضه سیمان در بورس، گفت: عده ای برای آنکه عرضه سیمان در بورس متوقف شود بهانه تراشی می کنند و تلاطم قیمت سیمان را به بورس کالا نسبت می دهند تا بتوانند با هجمه سازماندهی شده و هدفمند علیه بورس کالا، عرضه بورسی سیمان را متوقف کنند.

وی با تاکید بر این که تنها دلیل گرانی و کمبود سیمان قطعی برق و دلال بازی در این بازار است، افزود: قطع برق و کاهش تولید کارخانجات سیمان، از سویی و افزایش قیمت خودسرانه سیمان توسط برخی تولیدکنندگان و واسطه های بازار موجب شده تا سیمان به قدری گران یا کمیاب شود که کارخانجات تولید بتن، نتوانند سیمان مورد نیازشان را خریداری کنند.

وی یادآور شد: سال هاست فولاد و محصولات پتروشیمی در بورس عرضه می شود؛ برای کدام یک از این کالاها، کمبود کالا در بازار پیش آمد؟ اتفاقاً بالعکس با عرضه بورسی این کالاها اگر خللی هم انجام شود به دلیل فضای شفاف حاکم در بورس، به سرعت قابل شناسایی و جلوگیری خواهد بود، اما در فضای مه آلود بازار سنتی، تخلفات گم می شود و به ندرت، قابل کشف، پیگیری و برخورد قانونی با متخلفان هستند.

به گزارش تسنیم، در اظهارنظری دیگر مدیرعامل سیمان آبیک به عنوان بزرگ ترین تولید کننده سیمان با اشاره به این که پیش از عرضه سیمان در بورس، ما سیمان را به 20 نفر تحویل می دادیم، گفته است: « ورود سیمان به بورس، نه فقط اثر منفی نداشت بلکه بسیار هم مثبت بود. ما تا پیش از بورسی شدن سیمان 20 مشتری داشتیم اما اکنون، تعداد مشتری ها به 600 نفر افزایش یافته است. در روش سنتی، عرضه عمده انجام می شد و مبنای معاملات، هزار تن بود، اما اکنون، متقاضی خرید 10 تنی هم می تواند به راحتی، نیاز خود را به طور مستقیم تأمین کند؛ این اتفاق به معنای پایان انحصار خرید سیمان در کشور است. همان گونه که گفته شد، یگانه دلیل رشد قیمت، افت شدید عرضه به علت قطعی برق بوده است.»

در این وضعیت وزیر راه و شهرسازی در اظهاراتی قابل تاملکه با سخنان قبلی وی 180 درجه متفاوت است درباره عرضه سیمان در بورس گفته است: «شدیدا شخصا مخالف عرضه مصالح ساختمانی در بورس هستم؛ هم فولاد و هم سیمان. اینها شبکه توزیع سنتی دارند و مردم می دانستند عامل فروش چه کسانی هستند و از آنها مصالح خود را تامین می کردند.

وی تاکید کرد: اینکه می رود در بورس یعنی یک مُشت دلال.  بورس یک نوع واسطه گری و در حقیقت یک گروگان گیری مردم است.بردن مصالح ساختمانی در بورس سوداگری است و  با آن مخالف هستم که در دولت نیز آن را مطرح کردم. امیدوارم جلوی این کار گرفته شود.»

این در حالی است که وی پیش از عرضه سیمان در بورس گفته بود: « پیگیری های انجام شده موفق شدیم بورس املاک و مستغلات را راه اندازی کنیم. خودمان هم داوطلب شدیم و اولین زمین را بورس ارائه کردیم که با شرایط اعلام شده معامله شد.بقیه هم یاد گرفتند؛ بانک آمده و املاک و مستغلات خودش را آورده و این شتاب می گیرد. این کمک می کند در یک محیط کارشناسی شده و شفاف و کاملا واضح و روشن املاکی که معامله می شود دامنه قیمت و مقبولیت، ارزیابی مدارک و هویت، اصالت و شرایط معامله احراز کند. بازار از این وضعیت لجام گسیخته خارج می شود و نتایج آنرا خواهیم دید.»

در واقع وزیر راه و شهرسازی  بورس کالا را مظهر شفافیت، محیطی کارشناسی شده، کاملا واضح و روشن، تضمین اصالت، فیلتری برای اعتمادسازی به جامعه و خارج شدن از وضعیت لجام گسیخته مسکن اعلام کرد.

به گزارش تسنیم، بازار سیمان کشور در شرایط نُرمالی به سر نمی برد و  مشخص نیست تغییر در موضعگیری و چرخش 180 درجه ای برخی مسئولان دولتی در زمینه عرضه سیمان در بورس به چه دلیل است. اما واقعیت آن است که تمام معاملات در بورس به صورت شفاف صورت می گیرد و این مسئله شاید به مزاج عده ای خوش نیامده که همچنان به دنبال عرضه سیمان به صورت سنتی و از طریق 20 نفر دلال هستند.!

انتهای پیام/



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان