جمعه، 31 فروردین 1403| 19 April 2024
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور پس از گذشت 15 روز از ادای سوگندش در مجلس شورای اسلامی به نظر می رسد تصمیم خود را برای مهم ترین نهاد اقتصادی کشور گرفته و علی صالح آبادی را برای ریاست بانک مرکزی انتخاب می کند، هر ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی صالح آبادی با 43 سال سن از جمله مسئولان جوانی است که به احتمال زیاد در کابینه دولت سیزدهم به عنوان رئیس کل بانک مرکزی حضور خواهد داشت. هرچند این تصمیم قطعی و نهایی نشده است اما گمانه زنی ها در خصوص حضور او در بانک مرکزی واکنش های بسیاری را در میان کاربران شبکه های مجازی به همراه داشته است.

تا پیش از اعلام رسمی از سوی دولت و نوشته شدن نام علی صالح آبادی در کنار عنوان ریاست بانک مرکزی، گزینه های متعددی برای این پست از سوی برخی منابع در رسانه ها مطرح شده بود. نام هایی چون رضا راعی و عبدالله طالبی، دو مدیر بانکی که هر دو سابقه برکناری عجیب و پر ابهامی را در کارنامه خود دارند.

پیش بینی های دیگر نیز حکایت از آن داشت که اکبر کمیجانی که در هفته های پایانی دولت روحانی بر مسند ریاست نشسته، جایگاه خود را بانک مرکزی حفظ کند.

همچنین از اصلی ترین گزینه ها برای تصدی این پست محمدرضا فرزین، مدیرعامل کنونی بانک کارآفرین بود، اما هیچ کدام از این پیش گویی ها درست از آب در نیامد و سرانجام به نظر می رسد ابراهیم رئیسی، علی صالح آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران را به عنوان رئیس بانک مرکزی انتخاب می کند. فردی نسبتاً جوان و کم حاشیه که بازار بورس در دوره ریاست او بر این سازمان روزهای نسبتاً خوشی را در مقایسه با امروز سپری کرده است.

رئیس  احتمالی بانک مرکزی کیست؟

نام علی صالح آبادی به دولت نهم گره خورده است. دولتی که برای اولین بار او را به کابینه اش دعوت کرد و سمت ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را به صالح آبادی اعطا کرد. صالح آبادی آذر سال 1384 که هم زمان با تصویب قانون بازار اوراق بهادار به سمت دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران منصوب شد و خرداد 85 پس از تأسیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از سوی شورای عالی بورس به عنوان رئیس سازمان انتخاب شد. او حدود یک دهه هدایت بازار سرمایه کشور را بر عهده داشت و آذرماه 1393 از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ایران استعفا کرد. در سوابق اجرایی صالح آبادی مسئولیت هایی چون مدیر تالار منطقه ای بورس کرج و مسئول بررسی های سرمایه گذاری در شرکت سرمایه گذاری غدیر، سازمان تأمین اجتماعی و ستاد اجرایی فرمان امام نیز به چشم می خورد. او همچنین عضو کمیته فنی هیئت خدمات مالی اسلامیIFSB  مالزی نیز هست.

حالا اما او قرار است سکان بانک مرکزی ایران را به دست گیرد. مهم ترین نهاد اقتصادی در ایران که تعیین کننده بسیاری از تحولات در اقتصاد ایران است.

واکنش کاربران به رئیس جدید بانک مرکزی

برخی از فعالان بورس انتخاب علی صالح آبادی را اولین سیگنال مثبت دولت سیزدهم به بازار سهام می دانند و معتقدند که انتخاب او به عنوان یک گزینه بورسی و کار بلد، می تواند بازار بورس و سهام را رونقی دوباره بخشد. هرچند همه بر این عقیده نیستند و برخی انتخاب صالح آبادی برای ریاست بانک مرکزی را از جمله اشتباهات دولت سیزدهم قلمداد کرده اند. موج موافقت و مخالفت با رئیس تازه بانک مرکزی به شبکه های اجتماعی هم رسیده است. یکی از کاربران توییتر علی صالح آبادی را یکی از موجه ترین انتخاب های ابراهیم رئیسی در تیم اقتصادی دولت سیزدهم دانسته و او را جوانی نخبه و خلاق خوانده که قریب به یک دهه کم حاشیه ترین مدیریت بر تالار شیشه ای بورس را در کارنامه خود دارد.

عده ای از کاربران از اقدامات او در بورس از جمله ایجاد بازار سرمایه اسلامی در دهه 80 نوشته اند و مقالات او در این حوزه را به اشتراک گذاشته اند.

برخی دیگر از کاربران، مداخله در معاملات، انحصاری کردن کارگزاری ها و عدم اجازه برای تأسیس کانون سهامداران را از جمله اقدامات علی صالح آبادی در دوران ریاستش بر سازمان بورس عنوان کرده اند. البته این کاربران به اقدامات مثبت رئیس جدید بانک مرکزی اشاره کرده اند. آن ها طراحی و راه اندازی سامانه کدال (سامانۀ یکپارچۀ گردآوری، نظارت و انتشار الکترونیکی اطلاعات) را مهم ترین دستاورد مثبت علی صالح آبادی در دوران حضورش در بورس می دانند. سامانه ای که با مکانیزه کردن جمع آوری، بررسی و انتشار اطلاعات مالی شرکت های ثبت شده و سایر اشخاصی در بورس، به شفافیت این بازار کمک کرده است.

آمار و ارقام بورسی در زمان ریاست صالح آبادی

اگرچه اکنون نمی توان پیش بینی دقیقی از عملکرد صالح آبادی و اقداماتش در حوزه پولی و مالی در بانک مرکزی داشت اما بررسی عملکرد او در سازمان بورس باعث شده که مخالفان و موافقان برهم بتازند. مخالفان با دید ریزبینی اقدامات او را در سازمان بورس می سنجند اما موافقان با نگریستن بر آمارهای بورسی از سال 85 تا 93، او را فردی کارآمد برای بانک مرکزی می دانند. آمارهایی که علی صالح آبادی پس از استعفایش از سمت ریاست سازمان بورس به آن ها اشاره کرده است.

به گفته صالح آبادی، ارزش بازار بورس تهران پس از استعفایش یعنی در سال 1393 به رقم 318 هزار میلیارد تومان رسیده و فرابورس نیز ارزشی در حدود 65 هزار میلیارد تومان دارد. همچنین دو بورس کالایی، یعنی بورس کالای ایران و بورس انرژی نیز معاملات پرحجم و جایگاه خوبی پیدا کرده و بعضاً ارزش معاملات روزانه بورس کالا حتی از بورس تهران هم فراتر رفته است.

به گفته او، ارزش معاملات سالیانه اوراق بهادار در بازار سرمایه در سال 1393 به حدود 127 هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم، در سال 1384 یعنی ابتدای کار صالح آبادی حدود 6 هزار میلیارد تومان بوده است. او در اظهاراتش افزایش حجم معاملات سالیانه اوراق بهادار را از دستاوردهای کاری خود عنوان کرده و افزوده است: «حجم معاملات سالیانه اوراق بهادار از حدود 15 میلیارد سهم در سال 1384، به حدود 300 میلیارد سهم در سال 1393 رسیده است.»

انجام معاملات برخط در بورس از دیگر اقداماتی است که علی صالح آبادی می گوید که توسط او و تیمش در سازمان بورس رقم خورده و سبب شده تا ارزش معاملات آنلاین سهام به بیش از 30 هزار میلیارد تومان در سال 1393 برسد.

به گفته صالح آبادی، در حوزه بورس کالایی نیز ارزش معاملات از حدود 2.5 هزار میلیارد تومان در سال 84، به بیش از 43 هزار میلیارد تومان در سال 1393 رسیده است. افزایش تعداد کدهای معاملاتی در بورس از دیگر دستاوردهایی است که صالح آبادی به آن اشاره کرده است. او گفته: «تعداد کدهای معاملاتی در بورس در سال 1393 به حدود 7 میلیون و 600 هزار کد رسیده، درحالی که در سال 1384 حـدود 3 میلیون 100 کد معاملاتی بیشتر در بورس وجود نداشته است.»

حال باید دید در شرایط پرتلاطم اقتصاد ایران صالح آبادی می تواند در ساختمان میرداماد شرایط جدیدی را رقم بزند یا خیر.

انتهای پیام/



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان