جمعه، 07 اردیبهشت 1403| 26 April 2024
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص ابهامات و سوالات رایج مردم در خصوص واکسن کرونا توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، واکسن ها سالیانه جان هزاران نفر را نجات می دهند؛ تولید واکسن ایمن و مؤثر کرونا گام بزرگ و رو به جلو در تلاش های جهانی ما برای پایان دادن به همه گیری و بازگشت به انجام کارهای لذت بخش با افرادیست که دوستشان داریم.

واکسیناسیون گسترده و سریع همگانی در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی مهم ترین سلاح برای کنترل همه گیری کرونا است و تزریق واکسن باعث می شود زنجیره فرد به فرد انتقال ویروس شکسته شود.

بهترین روش برای مبارزه با همه گیری کووید-۱۹ واکسیناسیون است؛ واکسن های کووید-۱۹ با ایجاد پاسخ ایمنی در برابر ویروس کرونا به طور قابل توجهی باعث کاهش ریسک پیشرفت بیماری کرونا و عواقب جدی ناشی از این بیماری می شوند.

در روزهای اخیر با توجه به قوت گرفتن روند واکسیناسیون، سوالات زیادی درباره واکسن کرونا به وجود آمده است که جمیل صادقی فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام به آنان پاسخ داده است.

فارس: واکسن چیست و چه نقشی در سلامت مردم دارد؟

واکسن نوعی از درمان است که با هدف تحریک سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با پاتوژن های عفونی مانند باکتری ها و ویروس ها انجام می شود؛ واکسن ها نمونه های جعلی باهوش هستند و به طوری عمل می کنند که بدن تصور کند که به آن بیماری آلوده شده است. 

 ما در مقابل بسیاری از بیماری های واگیر دار( بیماری هایی که از فردی به فرد دیگر منتقل می شود)  واکسینه می شویم و انواع بیماری ها نیز به وسیله واکسیناسیون کنترل می شوند.

کشورهایی که واکسیناسیون در آن انجام شده و بیش از ۷۰ درصد از جمعیت آنها واکسینه شده اند توانسته اند این بیماری را کنترل کنند.

فارس: انواع واکسن های موجود در ایران کدام ها هستند؟

اسپوتنیک روسیه،  آسترازانکا کره جنوبی، سینوفارم چین و بهارات بیوتک هندوستان در ایران موجود است که اثربخشی متفاوتی دارند.

فارس: آیا پس از تزریق واکسن امکان ابتلا به ویروس وجود دارد؟

 بله، امکان ابتلای مجدد وجود دارد و ریسک ابتلا به بیماری بعد از تزریق واکسن به صفر نمی رسد و ممکن است فرد واکسینه شده بعد از تزریق واکسن دچار بیماری خفیف شود یا ناقل بیماری باشد.

فردی که دوز اول واکسن را تزریق کرده است و بدون علامت باشد ممکن است قبل از تزریق ناقل باشد و طبیعی است که دوباره مبتلا شود.

گاهی هم ممکن است فردی بی احتیاطی کند بعد از واکسن رفتارهای بهداشتی را رعایت نکند این فرد ممکن است حتی بعد از دوز دوم هم دوباره مبتلا شود؛ اما با توجه به شواهد و آمارها در نهایت با تزریق واکسن می تواند از ابتلای مجدد، بستری و مرگ جلوگیری کند.

فارس: پس از تزریق واکسن آیا نیازی به زدن ماسک هست؟

تا زمانی که ۶۰ تا ۷۰ درصد جامعه واکسینه نشوند ما باید ماسک بزنیم؛ اگر در برخی از کشورها جشن رهایی از ماسک گرفته می شود به دلیل آن است که واکسیناسیون برای درصد بالایی از افراد جامعه انجام شده است.

ما در کشور نه تنها باید ماسک بزنیم بلکه پروتکل های بهداشتی را نیز باید رعایت کنیم.

فارس: واکسن ها تا چه اندازه موثر خواهند بود؟

هنوز مطالعات نتوانسته این موضوع را به صورت قطعی مشخص کند؛ مطالعات نشان داده که این واکسن ها تا شش ماه می توانند پایداری را ایجاد کنند اما کماکان مطالعات در این زمینه ادامه دارد.

 واکسن های دنیا اکثرا در دو نوبت تزریق می شوند واکسن هایی که در اختیار ما هستند نیز با فاصله های مشخص چهار تا دوازده هفته به ما تزریق می شوند و می توانند ایمنی ایجاد کنند.

فارس: واکسن کرونا برای چه کسانی ممنوع است؟

عمدتاً برای افراد زیر ۱۸ سال، افرادی که سابقه شوک آنافیلاکسی دارند و  و افرادی که به نوعی آلرژی خاص مبتلا هستند و به واکسن و تزریق واکنش نشان می دهند.

 قبلا مادران باردار نمی توانستند واکسن تزریق کنند اما اکنون دو نوع سینوفارم و آستارازنکا مجوز گرفته است.

همچنین افرادی که داروهای سرکوب کننده ایمنی بدن مصرف می کنند می توانند با نظر پزشک واکسن بزنند. 

فارس: آیا پس از تزریق واکسن محدودیت در استحمام و ورزش وجود دارد؟

خیر، افراد قبل و بعد از تزریق واکسن باید مایعات به اندازه کافی بنوشند، و پس از تزریق آن هم میوه و سبزیجات استفاده کنند.

 قبل و بعد از تزریق واکسن نیاز به استراحت بوده و از فعالیت های ورزشی سنگین تا یکی دو روز بعد از تزریق خودداری کنند.

 به طور کلی استحمام و انجام ورزش های ساده و سبک منعی ندارد.

فارس: آیا محدودیتی برای استفاده از داروهای قلبی دیابت و تیروئید وجود دارد؟

 خیر، واکسن تداخل با دارو ندارد؛ منتها در مواردی ممکن است که پزشک متخصص به طور مثال برای افرادی که داروهای سرکوب کننده ایمنی بدن مصرف می کنند دارو را قطع کند.

فارس: بهترین واکسن کدام است؟

بهترین واکسن همان واکسنی است که در اختیار افراد قرار می گیرد؛ بنابراین افراد با توجه به تجربه واکسیناسیون در دنیا و کشور منتظر نوع خاصی از واکسن نباشند و هر نوع واکسنی که در اختیار دارند و مجوز وزارت بهداشت را دارد استفاده کنند.

ممکن است برای گروه های خاصی مانند افراد سرطانی یا افرادی که دارای بیماری های زمینه ای هستند واکسن خاصی را مشخص کنند اما در مجموع واکسن ها همان هایی هستند که در اختیار افراد قرار می گیرند.

فارس: سابقه مواجهه با فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ چه تاثیری بر تزریق واکسن دارد؟

اگر مواجهه با فرد مبتلا وجود دارد باید چند روزی قبل از تزریق واکسن صبر کند و در صورت داشتن علائم تست دهد و تا یک ماه پس از بهبودی واکسن نزند.

در کل برای افرادی که علامت دار هستند یا برای افرادی که تست آنها مثبت است تا یک ماه پس از بهبودی واکسن تزریق نکنند.

فارس: آیا زنان باردار می توانند واکسن بزنند؟

 بله، واکسیناسیون این افراد در استان شروع شده که با شرایط و ضوابط خاصی نیز همراه است.

مادران باردار می توانند سینو فارم و آسترازنکا دریافت کنند.

فارس: آیا در زمان قاعدگی میتوان واکسن دریافت کرد؟

 بله، هیچ منعی ندارد.

فارس: آیا این تصور که واکسن افراد را عقیم یا نازا می کند درست است؟

 قطعاً درست نیست و این سبک تبلیغات منفی است و نباید به این موارد توجه کرد.

فارس: عوارض شایع بعد از تزریق واکسن کدام است؟

عوارض شایع محل تزریق شامل قرمزی، خارش، حساسیت، درد، سفتی، تورم و احساس گرما و عوارضی مانند سرگیجه، خواب آلودگی، تعریق می تواند باشد. 

عوارض ممکن است در بعضی موارد تا چند روز وجود داشته باشد که در صورت عدم بهبود بایستی به پزشک مراجعه شود.

فارس: تاکنون چقدر واکسن در استان تزریق شده است؟

 ۱۹۰ هزار دوز تا کنون تزریق شده است؛ تزریق دوز اول و دوز دوم در مجموع برای ۳۳ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان تزریق شده است.

فارس: آیا واکسن به اندازه کافی در دسترس است؟

 خیر، واکسن در کشور دارای محدودیت است و امیدواریم در آینده با سیستم وزارتخانه ای جدید مشکلات در این زمینه مرتفع شود.

 استان ایلام با توجه به در پیش داشتن اربعین نیاز به تزریق واکسن دارد و امیدواریم در آینده درصد بیشتری از افراد واکسن را دریافت کنند.

 فارس: پیش بینی شما در خصوص واکسینه شدن تمام مردم ایلام چه زمانی عمل می شود؟

 پیش بینی بستگی به تامین واکسن دارد و در صورت داشتن واکسن ظرفیت تزریق روزانه ۱۰ هزار و حتی بیشتر از آن وجود دارد.

 فارس: سخن آخر

 امیدواریم که همه مردم استان با رعایت پروتکل های بهداشتی و دوری از تجمعات بتوانند از این وضعیت حساس و بحرانی پیک پنجم عبور کنند.

جهان، با آمدن کرونا به یک میدان جنگ وسیع با دشمنی مشترک و نامرئی تبدیل شد که اکنون نیز با هر بار ویروسی جهش یافته ما را غافلگیر می کند اما امید داریم به زودی در کشورمان با انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل ها جشن رهایی از ماسک برگزار کنیم.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۷۷



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان