سه شنبه، 28 فروردین 1403| 16 April 2024
ایلام - ایرنا - آخرین روزهای بهمن ماه سال ۹۸ بود که با اعلام خبر ورود کرونا و شیوع آن در کشور روند تغییر زندگی مردم آغاز و در اولین گام پیشگیری، تعطیلی مدارس به عنوان مهمترین مکان تجمعی اعلام شد.

به گزارش ایرنا، هفته دوم تداوم تعطیلی مدارس بود که آموزش و پرورش شیوه آموزش مجازی را تدبیر کرد و معلمان این راهکار را در چند ماه پایانی سال تحصیلی ‭۹۸-۹۹‬ جایگرین آموزش حضوری کردند.

آموزش های مجازی در حالی ارایه شد که معلمان و دانش آموزان در روزهای ابتدایی ورود کرونا، همزیستی با این میهمان ناخوانده را مانند سایر مردم برای مدت کوتاهی پیش بینی می کردند و برداشت آنها از آموزش مجازی تنها همان ماه های پایانی سال تحصیلی بود.

اما رفته رفته و با اوج گیری این بیماری و نمایش چهره های مختلف و لایه های پنهان و مرگبار آن، همه به عمق فاجعه که روز به روز در حال گسترس است، پی بردند.

در سال تحصیلی گذشته (‭۱۳۹۹-۱۴۰۰‬) نیز ماحصل بازگشایی زودهنگام مدارس در نیمه شهریورماه با وجود اختصاص سرانه به مدارس برای خریداری اقلام بهداشتی و ضدعفونی و شیفت بندی دانش آموزان در گروه های کلاسی کم جمعیت، ابتلای شماری از دانش آموزان و معلمان به کرونا بود و آموزش ها با وجود همه برنامه ریزی ها دوباره به سمت مجازی شدن پیش رفت.

افت تحصیلی، چاقی دانش آموزان به علت کم تحرکی، سخت شدن فرآیند یادگیری به علت عدم ارتباط مستقیم با معلم، ضعف مهارت های فردی و گروهی و پایین آمدن اعتماد به نفس دانش آموزان به علت عدم حضور در جمع هم کلاسی ها از جمله آسیب ها و مشکلات ناشی از آموزش مجازی و لغو آموزش های حضوری در مدارس عنوان شده است.

این در حالی است که بر اساس اعلام آموزش و پرورش استان ایلام، عمده آموزش های مجازی مربوط به مدارس پر جمعیت شهری بوده و آموزش مدارس مناطق روستایی و عشایری که تعداد دانش آموزان کم است به صورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی ارایه و با احتساب این مساله عمده مشکلات ناشی از آموزش های مجازی متوجه دانش آموزان مناطق شهری است.

اما در آستانه سال تحصیلی جدید و بر اساس آخرین اعلام ستاد ملی کرونا که به استان ها ابلاغ شده است، با توجه به بحرانی بودن شرایط موجود کشور، اختیار تعیین شیوه آموزش دانش آموزان به استان ها داده شده است.

این مساله هفته جاری در ستاد استانی کرونا ایلام مطرح شد که با توجه به بحرانی بودن وضعیت عمده مناطق استان از نظر کرونا، شیوه آموزش دانش آموزان در مهرماه به عنوان نخستین ماه سال تحصیلی ‭۱۴۰۰-۱۴۰۱‬ در مدارس مناطق پرجمعیت استان مجازی و در مدارس مناطق کم جمعیت شامل عمده مدارس روستایی و عشایری با جمعیت زیر پنج نفر بصورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی تعیین شد.

در این زمینه اداره کل آموزش و پرورش ایلام در حال برنامه ریزی برای آغاز سال تحصیلی جدید و فراهم کردن شیوه مجازی، حضوری و نیمه حضوری برای آموزش دانش آموزان در مناطق مختلف استان ایلام است.

مجموع این اقدام ها در میزگرد خبرگزاری ایرنا مرکز ایلام با حضور مدیرکل و معاون این اداره کل ارایه شد که ضمن اعلام برنامه های این سازمان در سال تحصیلی جدید به بیان مشکلات ناشی از آموزش مجازی و عدم حضور دانش آموزان در مدارس پرداختند.

کرونا وقفه ای در روند آموزش ایجاد نکرده است

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام در این میزگرد با اشاره به تعطیلی مدارس در اواخر سال ۹۸ گفت: از اواخر سال ۹۸ با شیوع کرونا آموزش های حضوری به غیرحضوری تغییر یافت و از ظرفیت شبکه های اجتماعی مختلف برای دانش آموزان استفاده تا اینکه در سال تحصیلی گذشته پیام رسان شاد راه اندازی شد. 

امیر مهردادی با ذکر اینکه تمامی برنامه های آموزشی، ضمن خدمت و هر نوع آموزشی که قصد انتقال آن به معلم یا دانش آموز داشته باشد از طریق کانال شاد ارایه می شود، افزود: در این زمینه کمبودها و محدودیت هایی در زمینه عدم دسترسی به وسایل آموزشی مجازی دانش آموزان و شبکه اینترنت وجود داشت که با مشارکت و همراهی دستگاه های مختلف بخش زیادی از آنها رفع شد.

وی عدم دسترسی برخی دانش آموزان به وسایل آموزش مجازی را بخشی از این مشکلات اعلام کرد و یادآور شد: در این زمینه برخی افراد خیر و نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد اقدام به توزیع تبلت آموزشی بین شماری از دانش آموزان نیازمند کردند.

وی اظهار داشت: از طرفی با توجه به ضعف زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی در مناطق دورافتاده روستایی و عشایری در این زمینه مخابرات و شرکت ارتباطات زیرساخت اقدام های تاثیرگذاری انجام دادند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام یکی از شیوه های این اداره کل برای ارایه آموزش تحصیلی دانش آموزان در مناطق دورافتاده یا افرادی که به وسایل آموزش مجازی دسترسی ندارند را تهیه درسنامه عنوان کرد و گفت: به منظور جلوگیری از ایجاد وقفه در ارایه آموزش ها به این افراد معلمان در مناطقی که دانش آموزان به امکانات آموزشی دسترسی نداشتند بصورت حضوری با رعایت پروتکل ها و یا از طریق تهیه درسنامه آموزش ها را به دانش آموزان ارایه کردند.

آمادگی آموزش و پرورش ایلام برای ارایه سه شیوه آموزش دانش آموزان

مهردادی افزود: امسال با توجه به تجربه های گذشته و هماهنگی های انجام گرفته با سایر دستگاه ها سعی می شود، خانواده ها دغدغه کمتری برای آموزش های مجازی داشته باشند و برای سال تحصیلی جدید آمادگی کامل برای ارایه آموزش به دانش آموزان از طریق حضوری، مجازی و نیمه حضوری وجود دارد.

وی تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام گرفته آموزش دانش آموزان در مهرماه در مدارس پرجمعیت بصورت غیرحضوری و در مناطق زیر پنج دانش آموز نیز حضوری خواهد بود.

تلاش برای آموزش نیمه حضوری دانش آموزان از آبان ماه

مدیرکل آموزش و پرورش ایلام با اشاره به اینکه عمده معلمان این استان واکسن تزریق کرده و پیش بینی می شود تا پایان شهریورماه دز دوم را نیز تزریق کنند، گفت: از طرفی برنامه ریزی برای تزریق واکسن والدین دانش آموزان نیز توسط وزارت بهداشت در دست اقدام است.

مهردادی اظهار داشت: تلاش می شود در صورت واکسیناسیون اطرافیان دانش آموزان، آموزش مدارس از آبان ماه بتدریج بصورت نیمه حضوری آغاز و در این زمینه برای سه شیوه متناسب با پروژه مهر آمادگی وجود دارد.

وی این شیوه ها را شامل آموزش حضوری، مجازی و نیمه حضوری عنوان کرد که در نحوه نیمه حضوری هم استفاده از فضای مجازی در بستر شاد و هم تقسیم بندی دانش آموزان به گروه های محدودتر انجام می شود.

وی یادآور شد: در این شیوه فضای مدارس باید دارای استاندارد لازم باشند و نظارت لازم از جمله تقسیم بندی درست دانش آموزان و رعایت فاصله گذاری اجتماعی انجام خواهد شد.

تاثیر آموزش مجازی بر فرآیند رشد اجتماعی و جسمی دانش آموزان

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام به عوارض ناشی از آموزش های مجازی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: شیوه آموزش مجازی هم بر سلامت جسمی و هم رشد اجتماعی دانش آموزان تاثیر منفی گذاشته است.

مهردادی از جمله مهمترین عوارض جسمی دانش آموزان به علت آموزش مجازی را کم تحرکی، چاقی و تنبلی عنوان کرد و اظهار داشت: همچین شیوه غیرحضوری بر ابعاد مختلف فرآیند رشد اجتماعی، شناختی و معنوی دانش آموزان تاثیرگذار است به عنوان نمونه حضور دانش آموز در مدرسه و نظم و انضباطی که در مدرسه فرا می گیرد در تکمیل این فرآیند در زندگی فردی تاثیر مهمی دارد.

وی پایین آمدن اعتماد بنفس را از دیگر عوارض ناشی از آسیب های آموزش غیرحضوری مدارس عنوان کرد و افزود: چون دانش آموزان در این مدت از جمع هم کلاسی و دوستان مدرسه فاصله گرفته اند در تضعیف اعتماد بنفس آنها نقش داشته است.

به گفته مهردادی، از طرف دیگر مدرسه بهترین فضا برای دانش آموزان است که مهارت های اجتماعی مختلف بویژه برخورد با چالش ها را فرا گیرند.

وی همچنین با اشاره به پایه اول و دوم دبستان به عنوان پایه های حیاتی دانش آموزان تاکید کرد: تاثیر منفی عدم حضور دانش آموزان این دو پایه در مدارس بیشتر از سایر پایه هاست.

مدارس بدون زیرساخت بهداشتی، مجاز به آموزش حضوری نیستند

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام با اشاره به اینکه حضور دانش آموزان در مدرسه در رشد همه جانبه آنها تاثیرگذار است از والدین خواست: چنانچه زمینه حضور دانش آموزان در مدارس فراهم شد همکاری لازم داشته باشند.

مهردادی افزود: در صورت تصمیم بر بازگشایی مدارس، مدرسه ای که زیرساخت بهداشتی نداشته و پروتکل ها را رعایت نکند مجاز به آموزش حضوری نخواهد بود.

وی اظهار داشت: هم اینک بالای ۹۰ درصد معلمان استان واکسینه شده و تعداد محدودی که واکسینه نشده اند از آنها می خواهیم برای واکسن اقدام کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش ایلام بیان کرد: آمادگی کامل برای آغاز سال تحصیلی جدید وجود دارد و تاکنون در فرآیند ثبت نام، تامین فضا و تجهیزات مدارس، ثبت و سفارش و توزیع کتاب های درسی، ساماندهی نیروی انسانی و سنجش سلامت نوآموزان اقدام های لازم انجام داده است.

مهردادی با ذکر اینکه آموزش و پرورش متعلق به مردم است، ابراز امیدوارد کرد: با برنامه ریزی انجام گرفته و همکاری والدین سال تحصیلی آینده بهتر از گذشته آغاز شود و چنانچه خانواده ها با مشکلی برخورد کردند برای تسریع در رفع آنرا به این اداره کل اعلام کنند.

وی همچنین با اشاره به اختلال در ساعت خواب عمده دانش آموزان به علت  استفاده فراوان از فضای مجازی  از والدین خواست: تا قبل از مهرماه از فرصت باقیمانده استفاده کرده و با کمک به تنظیم ساعت خواب فرزندان دانش آموز، آن ها را برای سال تحصیلی جدید آماده کنند.

تاکید بر آموزش حضوری فراهم شدن بستر تربیت برای دانش آموزان است

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان ایلام نیز در این میزگرد گفت: فرآیند تعلیم و تربیت فرآیندی تمام ساحتی است که در آن تربیت مقدم بر یادگیری است.

حشمت اله وردی با ذکر اینکه بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مجموع شش ساحت وجود دارد، افزود: یکی از این ساحت ها فناوری و پنج ساحت دیگر آن تربیتی است و در واقع بیانگر مقدم بودن تربیت بر یادگیری است.

وی اظهار داشت: اگر این سازمان و بسیاری از کارشناسان بر آموزش حضوری تاکید دارند یکی از مهمترین اهداف این مساله فراهم شدن بستر تربیتی است تا در کنار آن مباحث آموزشی هم به دانش آموز ارایه شود.

وی در عین حال تاکید کرد: در این زمینه فرآیند تربیت و یادگیری هم به تنهایی مورد تاکید نبوده بلکه تاثیر فرآیندهای داخل مدرسه نیز بر دانش آموز مد نظر است که چرخه این فرآیند را تکمیل می کند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان ایلام گفت: در شیوه آموزش حضوری دانش آموزان در فرآیندهای فضای مدارس شامل فعالیت های گروهی اعم از فرهنگی، علمی، هنری، مذهبی، کتابخانی، ورزشی و در مجموع ارتباط با همسالان مشارکت دارند.

اله وردی اظهار داشت: اگرچه متناسب با آموزش های غیرحضوری در بستر شاد به همان میزان آموزش غیرحضوری پرورشی نیز ارایه شده است اما هیچ یک از این آموزش ها جایگزین فعالیت های حضوری نخواهد بود.

به گفته وی، به همان میزان که دغدغه مسایل آموزشی دانش آموزان را داشتیم تاکید بر فراهم شدن بستر تربیتی در این آموزش ها نیز مد نظر بود تا تعلیم و تربیت تمام ساحتی را بتوانیم در جامعه ایجاد کنیم.

ضرورت همکاری خانواده ها با آموزش و پرورش

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان ایلام همچنین با اشاره به اینکه در فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان، خانواده ها مهمترین شرکای اجتماعی این نهاد محسوب می شوند، گفت: خانواده ها باید همواره مشارکت لازم در زمینه های مختلف با مجموعه آموزش و پرورش داشته باشند.

اله وردی بیان کرد: چنانچه شیوه آموزش دانش آموزان حضوری اعلام شود، اولیای دانش آموزان باید در زمینه رعایت پروتکل ها و فاصله گذاری اجتماعی با برنامه هایی که آموزش و پرورش پیش بینی می کند همراهی و مشارکت لازم داشته باشند.

سلامت دانش آموزان در اولویت آموزش و پرورش

وی با ذکر اینکه اولویت این سازمان بدون شک حفظ سلامت دانش آموزان است، یادآور شد: هوشمندی اولیا در این زمینه بسیار مهم است بطوریکه وقتی دانش آموزان به علت تجمع مدارس آموزش غیرحضوری برای آنها وضع می شود باید برای حفظ سلامت همگانی در سایر محافل و فضاها نظیر محافل خانوادگی، رستوران، باشگاه و غیره نیز حضوری نداشته باشند.

اله وردی به فعالیت کمیته بهداشت و سلامت دانش آموزان بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: تا زمانیکه حداقل ها و زیرساخت های لازم آموزش دانش آموزان در مدارس فراهم نباشد هیچگاه دانش آموزان را به مدارس وارد نخواهیم کرد.

آموزش غیرحضوری هیچگاه جایگزین آموزش حضوری نیست

معاون آموزش و پرورش ایلام با اشاره به مساله افت تحصیلی دانش آموزان گفت: در بحث افت تحصیلی دو نگاه تخصصی و عامیانه وجود دارد، در نگاه تخصصی شاخص های کارایی درونی آموزش و پرورش نظیر نرخ پوشش تحصیلی و نرخ گذر تحصیلی مد نظر بوده که ایلام در زمینه پوشش تحصیلی جزو سه استان برتر کشور و در نرخ گذر از متوسطه اول به دوم نیز مقام دوم کشور بعد از تهران را دارد.

اله وردی در خصوص شاخص یادگیری نیز تاکید کرد: در بحث یادگیری نیز به علت شیوع کرونا اگرچه آموزش ها به 2 صورت حضوری و غیرحضوری ارایه شده است اما هیچگاه آموزش غیرحضوری جای آموزش حضوری را نخواهد گرفت.

‭ ۱۰۷‬هزار دانش آموز مهرماه امسال سال تحصیلی جدید خود را آغاز خواهند کرد.



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان