جمعه، 31 فروردین 1403| 19 April 2024

هوگام، لذت ورزش با امداد و نجات ،ماجراجویی،گذر از موانع طبیعی.. ورزش هیجانی و جذاب هوگام به طور رسمی در استان ایلام آغاز به کار کرد تا فرصت فعالیت در این عرصه را برای جوانان پرانرژی، چابک و ماجراجو مهیا کند.

هوگام به معنی هنر ورزشی عبور از موانع در سال 90 در ایران پایه گذاری شد و سال 97 به تأیید وزارت ورزش درآمد و از سال گذشته در راستای توسعه در سطح کشور، جزو رشته‌های زیرمجموعه فدراسیون ورزش‌های همگانی قرار گرفت.

هنر گذر از موانع در طبیعت، با نام ایرانی هوگام با حکم ریاست فدراسیون ورزش‌های همگانی افشین مولایی فعالیت خود را آغاز کرد.

هوگام یا هنر ورزشی گذر از موانع، ورزشی مفرح با قابلیت‌های مختلف آمادگی جسمانی در رده‌های مختلف سنی در محیط‌های طبیعت است و بانی این رشته نوین مقداد کامرانی از قهرمانان و ملی پوشان سابق ورزش‌های رزمی کشور است که توانست تأییدیه‌های وزارت ورزش برای فعالیت را اخذ کند و حالا زیر نظر انجمن ورزش‌های طبیعی فدراسیون ورزش‌های همگانی فعالیت خود آغاز کرده است.


پایگاه قوی هوگام در استان ایلام..

در سال‌های اخیر به صورت پراکنده شاهد یکسری فعالیت‌های مشابه هوگام در استان بودیم اما با تصمیم هیأت ورزش‌های همگانی ایلام این مهم رسمیت گرفت.

رئیس هیأت ورزش‌های همگانی ایلام پهلوان حاج سعید خسروی نژاد در این باره گفت: رشته هوگام جزو رشته‌های رسمی و شناخته شده از سوی وزارت ورزش و فدراسیون همگانی به شمار می‌رود و تابع قوانین هستیم.

خسروی نژاد افزود: هیأت همگانی استان همواره در تلاش برای حمایت از رشته‌های زیرمجموعه به خصوص نوپا است و اکنون زمینه موفقیت این ورزش پرهیجان را در ایلام مهیا ساخته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در نخستین اقدام طی حکمی از سوی هیئت استان و با موافقت دکتر کامرانی مسئول محترم انجمن و دبیر شورای بین الملل هوگام و رأی کمیته فنی، سجاد یکتا را به عنوان رئیس این کمیته منصوب کرده‌ایم
سجاد یکتا کارشناس ارشد تربیت بدنی و از فعالان ورزش استان است،وی در یک خانواده ورزشی متولد شده که پدرش از بانیان (دهه پنجاه ) و پیشکسوتان خوش‌نام فوتبال است که در اوایل سال ۱۳۵۰ با شاگردی در کلاس جورج اسکرین رسماً به مربی درجه ۲اسیا ارتقاء یافته و در ادامه با حضور در کلاسهای مرحوم دکتر محمد رنجبر به این رشته ۳۱سال بدون هیچگونه چشم‌داشتی خدمت می‌کند که فوتبال غرب کشور مدیون زحمات ایشان و امسال اوست،

رزومه..

سوابق و فعالیت های سجاد یکتا ضمن اینکه از ۳سال گذشته تا به امروز به عنوان دبیر افتخاری کمیته ورزش در آب استان در هیئت همگانی و فعالیت های چشمگیری ازجمله تشکیل دو تیم منتخب استان در دسته نوجوانان و جوانان (که شخصاً مربیگری و هدایت تیم ها را بر عهده داشته )برگزاری مسابقات در سطح استان، قهرمانی استان در مسابقات عیدانه با ورزش در سطح کشور ‌‍..
عضو رسمی مجمع مربیان بین المللی شنا
عضو رسمی فدراسیون شنا شیرجه و واترپلو (مربی و داور و مربی ورزش درمانی در آب)
عضو رسمی فدراسیون نجات غریق و غواصی (منجی غریق،داور،مربی و غواص)
از قهرمانان رشته های ورزشهای آبی
قهرمان ۲دوره میدان موانع و آمادگی جسمانی
مربیگری بدنسازی و ورزش در آب
عضو رسمی و فعال کمیته پیشگیری از غرق شدگی فدراسیون در هیئت استان
عضو هلال احمر استان و دانش آموخته از مراکز معتبر جهاد دانشگاهی در رشته های امدادو نجات و فوریت های پزشکی که در طول این سالها صدها نفر را از کام مرگ قطعی نجات داده و اکنون با کوله باری از تجربه توانایی های خود را وقف کمک به جامعه بشری،فرهنگ سازی و آموزش نموده،
یکتا می‌گوید تمام سالهای ورزشی و کسب تجربه هایی که در چند کلانشهر کشور داشته ام یک طرف!و این ۳سالی که به لطف خداوند در مکتب و جوار پهلوان سعید خسروی نژاد سپری کردم یک طرف،
وقتی در یکی از کلان شهرهای کشور مجمع حامیان کودکان بیمار برای تجلیل از بنده در راستای آموزش رایگان شنا و خدمت به این فرشته ها من را فرا خواندند به دور از رسم معرفت و مرام دیدم که خود را بانی این امر خداپسندانه بدانم در صورتیکه این موضوع میسر نبود اگر حاجی سعید با تمام قدرت حمایتم نمی‌کرد!با مجمع رایزنی کردم و برخلاف میل باطنی شخص خسروی نژاد ایشان را بانی اصلی ( سعید خسروی نژاد) معرفی کردم و از محبتی که مجمع به بنده داشتند این حقیر را نیز مورد تقدیر قرار دادن،)


خسروی نژاد خاطرنشان کرد: استان ایلام باتوجه به موقعیت اقلیمی زمینه پیشرفت این رشته ورزشی را دارد و از کمیته هوگام خواسته شده تا برنامه‌ریزی لازم را صورت بدهد.

 

هوگام، ورزش امدادگر

رئیس کمیته هوگام ایلام با تشریح فعالیت این رشته ورزشی گفت: مسابقات ورزش هوگام در 2 سطح آماتور در سالن‌های ورزشی و حرفه‌ای در طبیعت بکر با ویژگی‌های خاص که مشتمل بر انواع مختلف موانع سالنی و طبیعت انجام می‌شود.

سجاد یکتا افزود: این رشته ورزشی در افزایش قابلیت‌های جسمانی، چابکی، انعطاف، تمرکز، تعادل هماهنگی عصب و عضله، استقامت، سرعت و همچنین ویژگی‌های روحی روانی با هدف یاری رساندن و کمک به یکدیگر در شرایط خاص و بحرانی بسیار مؤثر است.

به گفته وی، این ورزش به اعتقاد کارشناسان فراتر از یک ورزش بوده و می‌تواند دریچه‌ای برای بشر دوستی با رویکرد امدادگر ورزشی باشد.

 شعار و هدف هوگام ایلام (ما از فرزندانتان ارتش یکنفره می‌سازیم)

هوگام، ورزش امداد برای نجات

یکتا خاطرنشان کرد: ورزش هوگام در 10 سطح با آموزش‌های فنی و تخصصی، نظیر اردوگاه اضطراری و جان پناه، جنگل پیمایی، کوه پیمایی، شنا، غواصی،کمک‌های اولیه، راپل، زندگی در شرایط سخت،سیل،زلزله، اطفا حریق در طبیعت و عبور از موانع مختلف طراحی شده است.

وی افزود: در واقع این ورزش زمینه‌ای را فراهم کرده تا ورزشکاران ورزیده هوگام همانند یک تیم امدادی واکنشهای سریع به هنگام بروز حوادث نظیر غرق شدگی، سقوط از ارتفاع، آتش سوزی، مقابله با حیوانات وحشی، تصادفات جاده‌ای، مار گزیدگی، سیل، طوفان، آسیب دیدگی‌ها، فشارهای روانی و سایر اتفاق‌های غیرقابل پیش‌بینی، حافظ جان مردم باشند،ما اعضای اصلی این کمیته را از ورزشکاران زبده و حرفه ای،مدرسین کاربلد و پیشکسوتان خوش نام و با سابقه تشکیل داده‌ایم که همگی نقشهای بسزایی را در بهبود ورزش استان داشته اند و امید است در این کمیته نوپا بیش از پیش بدرخشند
اسامی اعضای کمیته بدین شرح است
آقای فرج الله میرزایی مسئول کمیته شهرستان
آقای عبدالرضا سوماری مسئول کمیته مسابقات
آقای جواد فاضلی مسئول کمیته فنی
آقای حامد قربانی نایب رئیس کمیته
آقای فرهاد هجری مسئول کمیته آموزش
آقای محمد یوران مسئول کمیته داوران،

رئیس کمیته هوگام ایلام یادآور شد: روش امتیازدهی بازی در مسابقات بر اساس رکورد زمان مسابقه هر تیم یا فرد است و تیم‌هایی که سریع‌تر به خط پایان برسند امتیاز بیشتری به دست خواهند آورد.

وی افزود: در روش تیمی نیز امتیازی در کار نبوده و افراد با خطاهایی که از قبل تعریف شده بر رکورد زمان تیمی خود می‌افزایند.

 

آموزش، اساس هوگام در ایلام

رئیس کمیته هوگام با اشاره به برنامه‌های اجرایی در این استان گفت: اولویت ما آموزش است تا بتوانیم مخاطبان این ورزش را افزایش دهیم.

یکتا بیان کرد: هم اکنون این ورزش مخاطبانی را در استان دارد و فعالیت غیر رسمی انجام می‌دهند اما درصدد هستیم تا ضمن ساماندهی ورزشکاران، در حوزه آموزش و فراگیر شدن این رشته برنامه‌ریزی کنیم و در این راستا در استارت و آغاز فعالیت کمیته جهت تفاهم و همکاری با نمایندگان هیأت نجات غریق و غواص،هیات شنا،کمیته های گردشگری و کوه نوردی،هلال احمر استان و .. نشست و هم‌اندیشی برگزار کردیم که خدارو شکر نتایج حائز اهمیتی دربر داشت

وی گفت: هوگام به لحاظی که هیجان،امداد،چالشهای زیاد و مختلف و ماجراجویی که دارد، به طور قطع با پیشرفت مطلوب در ایلام همراه خواهد بود.

سجاد یکتا افزود: برگزاری دوره‌های توجیهی و دانش افزایی نیز مورد توجه کمیته هوگام است و قصد داریم در چارچوب شیوه‌نامه‌های بهداشتی، چندین برنامه مفید و مفرح و کارآمد در سطح استان و در صورت امکان شهرستانهای ایلام را اجرایی کنیم.
به امید پیشرفت و موفقیت‌های روزافزون برای تمام جامعه ورزش کشور..

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان