جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024

ایلام در ماتم مرگ هزار کرونایی

۱۴۰۰/۰۶/۱۹ ۱۰:۰۰ چاپ کدخبر: 14234
ایلام- ایرنا - دیروز هجدهم شهریورماه با فوت چهار نفر دیگر از همشهریان ایلامی، شمار مرگ ها با عبور از هزار نفر به هزار و ۲ نفر رسید و این عدد چهار رقمی بیش از هر زمان دیگری عروس زاگرس را ماتم نشین داغ عزیرانش ...

به گزارش ایرنا، از وقتی که قدم ویروس کرونا به جهان باز شد بیش از ۱۸ ماه می گذرد و در این مدت بیش از هزاران نفر داغدار فراغ و آسمانی شدن عزیزانشان شده اند.

خاطرات غم انگیز مرگ های کرونایی در همان روزهای ابتدایی ورودش به کشور با انبوه جمعیت فوت شدگان در سردخانه ها در فضای مجازی منتشر شد، کلیپ دردناک از دفن یک فرد کرونایی که جسد کفن پیچ وی به دلیل خطر انتقال ویروس با طناب به داخل قبر فرستاده می شد تا اینکه یکی از بستگانش از شدت غم و ناراحتی بی توجه به همه پروتکل ها خودش داخل قبر شد تا جسد عزیزش را در آرامش دفن کند تصاویر دردناکی بودند که در ذهن مردم نقش بسته و نفرت و ترس از کرونا را بیش از پیش کرده است.

ماجرای غم انگیز داغ های بر دل مانده عزیزان به همین جا ختم نمی شود و از خاطرات تلخ و غم انگیز افراد غسال، از دل های شکسته آن روحانی قمی که زن باردارش به دلیل کرونا فوت شد و دو کودک نارسش پس از چند روز فوت شدند، روحانی که برای آلام دردهایش تمامی وقتش را به خدمت در بیمارستان و گرفتن آبمیوه برای مبتلایان کرونا سپری می کرد.

ماجرای غم انگیز مرگ نرگس پرستار زیبا و مهربان شمالی که به دلیل کرونا تمامی آرزوهای خود و خانواده اش بر باد رفت و به جای حجله عروسی، کفن سپید تن پوش آخرینش شد.

ماجرای غمناک مرگ های خانوادگی، مادرانی که در حسرت جوان های رعنایشان ماندند، نوزادانی که حتی یکبار لذت بغل مادر را حس نکردند، ماجرای فوت های چند نفری از اعضای خانواده، ورزشکاران، هنرمندان، فوتبالیست ها و ده ها و صدها مورد دیگر و حالا هزاران نفر که شمار آنها در کشور از صد هزار نفر و در استان کوچک ایلام از یک هزار نفر گذشت.

این حوادث و خاطرات اینقدر دردناک و تاسف بار است که واکاوی و بازگویی هر کدام از آنها بر رنج و اندوه و حسرت و داغ دل هر انسانی می افزاید.

زمان بسرعت سپری می شود و هر روز به واسطه کرونا بیش از ۵۰۰ نفر در کشور جان شیرین را تسلیم فرشته مرگ می کنند.

افرادی که در بین آنان جوانانی با هزاران امید و آرزو وجود دارد، مرگ های که در پی آنها صدها سرپرست خانوار برای همیشه بی نان آور می شوند، هجران تلخ و دردناک پدر و مادرانی که به دلیل کرونا کودک شان به ناگاه تنها و بی کس می شود، همه و همه به واسطه کرونا و مرگ اتفاق می افتد.

این همه حادثه تلخ و غمناک مرگ را تنها با چند راهکار جدی و موثر می توان کاهش داد اما برخی از افراد به واسطه بی مسئولیتی در قبال دیگران و عدم رعایت پروتکل ها و عدم توجه به قرنطینه به سادگی مرگ را انتشار می دهند.

اگر سرعت واکسیناسیون افزایش یابد، همه ماسک بزنند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند، افراد مبتلا قرنطینه را نشکنند، افراد آلوده،ابتلای خود را اطلاع دهند، همه دست هایشان را مرتب بشویند، از تجمعات و شلوغی و ازدحام بپرهیزند و چندین و چند راهکار آسان دیگر که از جمله آنها عدم برگزاری مراسمات عروسی و عزا و جلسات با حضور افراد در مکان های سربسته است، شاید فرشته مرگ چنگالش را از گلوی افراد بردارد و آمار بشدت کاهش یابد.

اما هنوز بسیاری از افراد به کرونا اعتقادی ندارند، بدون ماسک در جاماضر می شوند و در تجمعات و شلوغی ها و صفوف فاصله اجتماعی را رعایت نمی کنند.

هنوز هم مراسمات عزا و ختم عزیزان با ازدحام و شلوغی افراد برگزار می شود در حالی که دو روز بعد دهها نفر از همان شرکت کنندگان با علایم کرونا روانه بیمارستان ها می شوند.

هنوز هم به بهانه حراج فصلی و یا سرگرم شدن، ده ها نفر راهی بازار و پارک و بوستان ها می شوند و این خودخواهی و عدم مسئولیت پذیری در قبال دیگران بر رقم مرگ ها می افزاید.

هنوز هم بسیاری به خاطر خجالت از ترد شدن در جامعه بیماری خود را کتمان می کنند و بی توجه به خطر مرگ برای دیگران موجب نابودی زندگی آنان می شوند.

بی گمان کسانی که درد و رنج بیماری کرونا را تحمل کرده اند از درد و سختی و مشقت این بیماری و هزینه های هنگفت آن آگاه اند، از ضعف و بی حالی و استخوان درد و لحظات سخت تب و دست و پنجه نرم کردن با مرگ و شکنجه بیماری باید آنقدر برای مردم اطلاع رسانی شود که همه خطر ابتلا به کرونا را با پیشگیری از آن جدی بگیرند.

این روزها که به مدد تلاش و پیگیری دولت سیزدهم افزایش واردات واکسن کرونا شدت گرفته و فرمانده کل سپاه برای حفظ سلامت مردم و نجات جان آنها برای حضور ۲۴ ساعته برای تزریق واکسن اعلام آمادگی کرده و باز هم مدافعان سلامت با تلاش شبانه روزی پیگیر و جویای حال بیماران هستند و بسیاری از مسئولان در ستادهای کرونا و قرارگاه ها در به در به دنبال اجرای مصوبات و رعایت پروتکل ها برای حفظ جان مردم هستند، می توان امیدوار بود که شاید تا چند ماه دیگر این تب تند مرگ کرونا فروکش کند اما باید در این راه مردم نیز همراه شوند و با سخت رعایت کردن پروتکل ها به حفظ سلامت خود و دیگران کمک کنند.

دیروز باز چهار نفر دیگر به دلیل کرونا در استان ایلام راهی دیار باقی شدند و این عدد کوچک، مرگ کرونایی در استان کوچک ایلام را بسرعت به هزار و دو نفر و عدد چهار رقمی افزایش داد.

کاش این روزشمار مرگ از کار بیفتد و برای همیشه در همین رقم باقی بماند تا داغی بر دل مادری ننشیند، کمر پدری از دوری و مرگ جوان رعنایش خم نشود، خواهری هراسان مرگ برادرش نشود، کودکی یتیم نشود و دستان کوچک بچه ای از دستان پر مهر پدر و مادری دور نشود.

خدایا به عظمت و بزرگیت قسم این رنج بزرگ را پایان بده تا بیش از این ارابه مرگ به واسطه کرونا در جهان نتازد.



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان