پنجشنبه، 09 فروردین 1403| 28 March 2024

آفتاب ایلام/ محمد فرحی

دکترپرویز ناتِل خانلری ادیب، سیاست‌مدار، زبان‌شناس، نویسنده و شاعر معاصر ایرانی است.که در اسفند سال۱۲۹۲ش در مازندران متولد و در – ۱ شهریور ۱۳۶۹ش در تهران در گذشت.
" وی در یاداشتی با عنوان " نامه ای به پسرم ؛ آرمان" برای فرزند خود ابراز امیدواری می کند تا روزی فرصت آن را داشته باشد که نامه پدر را بخواند در باره آن اندیشه کند.
شاید ابراز امیدواری دکتر ناتل خانلری برای اندیشه در متن نامه به "آرمان" حال و روز برخی از وقایع امروز ما خواننده آن نامه است.
آن چه بیم نویسنده " نامه ای به پسرم ؛ آرمان" بوده است و درد مشنرک آن زمان تا کنون است " فساد" در برخی افراد و مناصب بوده است که امروزه نیز رگه‌هایی از آن در برخی افراد دیده، شنیده و نمایان است.
نگارنده " نامه ای به پسرم ؛ آرمان"، " خون دل خوردن و دندان به جگر افشردن" را در زمان خود پذیرا و ترس آن دارد که "آرمان" قصه‌اش چنین سرنوشتی داشته باشد و می‌نویسد" می‌ترسم سرگذشت تو نیز همین باشد"
امروز پیش بینی آن ترس به صحت رسیده است و دیو فساد در خانه برخی سکنی گزیده است.

دیویی که به گفته او " در گوش ما افسانه و افسون می‌خواند. کسانی هستند که جز در اندیشه انباشتن کیسه‌های خود نیستند. دیگران نیز از ایشان سر مشق می‌گیرند و پیروی می‌کنند. اگر وضع چنین بماند هیچ لازم نیست که حادثه‌ای عظیم ریشه وجود ما را برکند. ما خود به آغوش فنا می‌شتابیم".
دیویی که موجب شده تا " امروز ما از آن پدران نشانی نداریم. آنچه را ایشان بزرگ داشتند ما به مسخره و بازی گرفته‌ایم.".
دیویی که به مبارزان و مقابله کنندگان با خود پیام می‌دهد که"بیا! بیا! که در این سفره آنچه خواهی است."
دیو فساد یک راه را بیشتر برای نسل امروزی باقی نگذاشته است و آن این است که؛ دل از کین دیو فساد خالی نکنند، دعوتش را نپذیرند و هر آن چه او می خواهد با او همراهی نکنند.
برای کسب این شرف کوشش باید کرد و رنج باید برد.
آرزوی این قلم به خواننده گرام آن است که "تو هم در این کوشش و رنج شریک باشی. مردانه بکوشی و با این دشمن درون که فساد است به جنگ برخیزی. اگر در این پیکار پیروز شدی دشمن بیرون کاری از پیش نخواهد برد. و گیرم که بر ما بتازند و کار ما را بسازند، باری اینقدر بکوشیم تا پس از ما نگویند که مشتی مردم پست و فرومایه بودند و به ماندن نمی‌ارزیدند".

آفتاب ایلام|انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان