جمعه، 07 اردیبهشت 1403| 26 April 2024
ایلام- ایرنا - مهمترین خاطرات روزهای بچگی همه ما دوران خوش مدرسه و دوستی های آن است که بی گمان مسیر زندگی بسیاری از ما را تغییر داده و موجب ارتقا و بهبود شرایط زندگی هر کدام از ما شده است، روزهای خوشی که ...

 به گزارش ایرنا، بدون شک رفتار همسالان، معلمان و اولیای مدرسه در کنار تربیت خانواده نقش بسیار موثری در تربیت و آموزه های یک فرد دارد، زیرا افراد از همسالان خود بسیار تاثیر پذیر هستند و در مدرسه به نوعی با نظم و انضباط و بسیاری از مسایلی که ممکن است در خانواده به واسطه مشغله های زندگی مورد توجه قرار نگیرد، مواجه می شوند.

مهر و محبت و دوستی، سخاوت، بخشش، ایثار، شجاعت، گذشت و مهرورزی و ده ها خصوصیت بارز انسانی همگی در مدرسه و در کنار همسالان آموزش داده می شود.

رعایت انضباط و نظافت فردی و توجه به حفظ محیط زیست و آموزش و بهداشت و حتی آموزه های دینی و تربیتی از دیگر مولفه هایی است که در مدرسه و کلاس های درس توسط مربیان بارها و بارها به دانش آموزان گوشزد می شود.

بی گمان نقش موثر و مهم رفتاری و تربیتی که در مدارس و حضور در کنار همسالان وجود دارد برکسی پوشیده نیست اما به واسطه شرایط کرونا سال گذشته مدارس و دانشگاه ها تعطیل و خالی از هیاهو بچه ها و نوجوانان و جوانان شده است و آموزش های حضوری جای خود را به آموزش های مجازی و غیر واقعی داد.

 والدین و خانواده ها با مسایل و مشکلات زیادی مواجه شده اند که این مشکلات برای آنها دردسرهای زیادی به ویژه برای والدین و دانش آموزان  کلاس های اول ابتدایی ایجاد کرده است.

دانش آموزان پایه اول ابتدایی که هیچ خواندن و نوشتی بلد نبودند در این شرایط سخت آموزش های مجازی با مشکلات خاصی مواجه شدند، والدین این قبیل دانش آموزان در پایه اول و دوم مجبور شدند حتی به صورت خصوصی برای دانش آموزان خود، معلم بگیرند.

یکی از اولیای دانش آموزان گفت: ۲ سال قبل که کرونا در بهمن و اسفند ماه شروع شد و دخترم کلاس اول بود به خاطر تعطیلی مدارس ، حروف آخر را به خوبی نتوانست یاد بگیرد به همین دلیل در نوشتن و خواندن کلمات بسیار مشکل داشت.

مریم مظفری اظهار داشت: مجبور شدم در ایام تابستان با پرداخت یک میلیون تومان برای دخترم معلم خصوصی بگیرم و دخترم تا حدودی آن حروف را یاد گرفت.

وی افزود: پارسال که کلاس دوم بود باز با مشکلاتی در زمینه ریاضی و املا مواجه بود که مجدد مجبور به پرداخت هزینه و کلاس خصوصی شدم.

وی ادامه داد: این در حالی بود که دخترم در مدرسه غیر انتفاعی بود و مدرسه تمامی شهریه را از ما گرفت.

وی سلامتی فرزندش را مهمترین مساله زندگی اش برشمرد و اظهار داشت: با وجود همه مسایل و مشکلات که این فضای مجازی برای آموزش دانش آموزان به دنبال دارد اما بهتر از این است که آدم بچه اش را با کرونا از دست بدهد.

یکی دیگر از والدین دانش آموزان گفت: امسال دخترم کلاس اول است و مدرسه اعلام داشته که باید لباس فرم تهیه کنیم.

نازنین کریمی اظهار داشت: هنوز وضعیت بازگشایی مدارس مشخص نیست اما تهیه لباس فرم خواسته مدارس است و باید تهیه کنیم.

وی افزود: اکنون یک دوره چهل و پنج روزه در فضای مجازی برای دانش آموزان کلاس اول از طرف آموزش و پرورش از طریق برنامه شاد در حال اجرا است که سعی دارد آموزش های پیش دبستانی را روزانه یک ساعت به آنها آموزش بدهد.

وی اضافه کرد: هرچند آشنایی با اعداد و حیوانات و حروف الفبا تا حدودی در این دوره آموزش داده می شود اما نیاز است که دانش آموزان پایه اول حداقل با رعایت پروتکل ها به صورت حضوری در کلاس حضور پیدا کنند تا بتوانند بهتر فضای آموزش و یادگیری را درک کند.

وی افزود: بدون شک سلامت دانش آموزان اولویت اصلی و مهم همه ماست اما باید یادگیری مطالب درسی هم اصولی ارایه شود.

وی که خود را دانش آموخته ارشد علوم تربیتی معرفی کرد، تاکید کرد: بدون شک آموزش های حضوری و نحوه ارایه آنها توسط معلمان مدارس نقش تاثیرگذاری در افزایش یادگیری دانش آموزان دارد زیرا در آموزش های مجازی که با حضور والدین دانش آموزان برگزار می شود معمولا والدین انتظار دارند که دانش آموز همه مطالب را به خوبی بیاموزد و هیچ مجالی برای خطا به دانش آموز خود نمی دهند و همین مساله بر نگرانی و استرس دانش آموز می افزاید در حالی که دانش آموز در مدرسه به تنهایی مجبور است نکات را بیاموزدو فرصت خطا و آزمون و تکرار و تمرین را از دست نمی دهد.

کریمی اظهار داشت: همچنین دانش آموز در روزهایی که مدارس به صورت مجازی برگزار می شود بیش از هر زمان دیگری با گوشی و تبلت در فضای مجازی حضور دارد و ممکن است دچار آسیب های جدی از نظر تربیتی و اجتماعی شود.

وی، تنهایی، افسردگی، بی تحرکی، افزایش وزن، استرس، کاهش سطح یادگیری به خاطر دسترسی به منابع و کتاب ها در مواقع آزمون، کاهش ارتباطات اجتماعی و تربیتی و روان شناختی را از دیگز مضرات آموزش های مجازی برشمرد و گفت: مسئولان کشور بهتر است شرایطی فراهم کنند تا دانش آموزان و والدین با خیال آسوده تری در کنار آموزش های مجازی از حداقل آموزش های حضوری هم بهره ببرند.

وی افزایش سطح واکسیاسیون گروه های مختلف مردم، تقسیم بندی و شیفت بندی بچه ها در قالب گروه های کلاسی محدود، ارایه آموزش در فضاهای باز در شرایط مناسب آب و هوایی و همچنین تامین زیرساخت های لازم برای ارتقا آموزش را از مهمترین راهکارها برای برگزاری کلاس های حضوری ذکر کرد.

حضور محدود در مدارس 

وی اضافه کرد: اکنون دانش آموزان در باشگاه، کلاس زبان، کلاس های تقویتی، آموزشگاه ها، کوچه و بازار به همراه والدین حضور دارند و بدون شک حضور محدود آنها با رعایت همه پروتکل ها و ساعت های محدود در مدرسه نیز می تواند امکان پذیر باشد. 

کریمی گفت: هرچند بدون شک کاهش ساعت ها و محدودیت زمانی برای والدین دردسرهایی به دنبال دارد زیرا بسیاری از آنها شاغل هستند و نمی توانند در ساعت های مختلف به دنبال رفت و آمد دانش آموزان خود باشند اما باید به گونه ای منطقی این حضور در مدارس امکان پذیر شود و آنان نیز همکاری کنند که دانش آموزان از نظر علمی و اجتماعی دچار مشکل نشوند.

وی افزود: اکنون هیچ نظم و انضاطی در خواب دانش آموزان وجود ندارد و بسیاری از معلمان با ارسال چند فایل از خود رفع تکلیف کرده و بدون نظارت بر انجام تکالیف و یادگیری دروس سعی در برگزاری کلاس درس به صورت خصوصی دارند و به بهانه های مختلف والدین را مجبور به تشکیل کلاس های خصوصی حضوری با هزینه های آنچنانی می کنند.

لزوم مهارت آموزی با آموزش حضوری

کارشناس ارشد آموزش ابتدایی در ایلام نیز گفت: آماده کردن دانش آموزان برای زندگی اجتماعی در آینده، یکی از مهمترین نقش هایی است که آموزش و پرورش ایفا می کند و در مدارس دانش آموزان با نظم و انضباط، مسئولیت پذیری، یادگیری در حین آموزش و پرورش بسیاری از استعدادهای خود مواجه می شوند.

حمید رضا کلانتری اظهار داشت: عدم یادگیری مهارت های ارتباطی و اجتماعی، کاهش مسئولیت پذیری، عدم ارتباط موثر با همسالان و همچنین بسیاری از آموزه های اجتماعی و رفتاری دیگر که در محیط مدرسه یادگیری می شود به دلیل دور بودن از فضای آموزشی و مدرسه دانش آموز آنها را یادنخواهد گرفت و اینها آسیب هایی است که کرونا باعث آنها شده این مساله در ابعاد عاطفی کودکان نیز تاثیر گذاشته است.

وی افزود: بچه ها به دلیل اینکه از همبازی های خود دور شده اند و نمی توانند هیجانات مثبت و شادکامی را تجربه کنند و با دوستانشان تخلیه های هیجانی داشته باشند، آسیب بسیاری دیده اند و در چند سال اخیر به دلیل محدودیت ارتباطی در شهربازی و رفت و آمد با بستگان و دوستان معمولا از نظر اجتماعی دچار مشکلات زیادی شده اند که در دوران پسا کرونا باید برای جبران آن چاره اندیشی شود.

وی اضافه کرد: این در حالی است که از طرف دیگر به دلیل حضور مداوم در خانه و فضاهای بسته و به دلیل محدودیت های محیطی که داشته اند دچار بی تحرکی و چاقی شده اند که در آینده نچندان دور از نظر سلامتی تهدید جدی برای آنها و نظام سلامت و خانواده به دنبال دارد.

کرونا، بیکاری والدین و کودک آزاری

کلانتری گفت: به دلیل کرونا بسیاری از والدین دچار مشکلات بیکاری، تعطیلی های متعدد و آسیب های اقتصادی زیادی شدند که این مسایل در سطح زندگی آنها بی تاثیر نبود و معمولا به کودک آزاری به شکل ضرب و شتم، بی حرمتی و دعوای لفظی با کودکان می انجامید.

وی اظهار داشت: شرایط اقتصادی بارِ روانی بسیاری بر خانواده ها متحمل کرده، خانواده ها ممکن است ناخواسته آنها را به کودکانشان منتقل کرده باشند و در روابط با فرزندانشان اثر گذاشته باشد و حتی تحمل سر و صدا و بازی بچه ها در ساعات استراحت خود را نداشته باشند.

وی افزود: محدودیت های کرونا در حوزه سلامت روان نیز تاثیرگذار بوده زیرا کودکان در خانه تنها هستند و با همکلاسی هایشان ارتباط ندارند.

وی یادآور شد: بدون شک همه این آسیب ها بر آموزش و تربیت اجتماعی دانش آموزان و میزان یادگیری آنها نقش بسیار منفی دارد که باید هرچه سریعتر مسئولان آموزشی و بهداشتی به فکر چاره اساسی برای تسریع در بازگشایی مدارس با حفظ اولویت سلامت دانش آموزان بکنند زیرا این افراد آینده ساز جامعه هستند و هر رفتاری در سرنوشت آنان تاثیر گذار است.

۱۱ هزار و ۵۰۰ دانش آموز کلاس اولی ایلامی در سال تحصیلی جدید

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش ایلام گفت: جمعیت دانش آموزان کلاس اولی این استان در سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ حدود ۸۰۰ نفر افزایش یافته است.

مهر انگیز جلیلیان  افزود: مهرماه امسال ۱۱ هزار و ۵۰۰ دانش آموز کلاس اولی سال تحصیلی خود را آغاز  می کنند که این رقم در سال گذشته ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر بوده است.

وی ادامه داد: این افراد در بیش از ۷۰۰ مدرسه ابتدایی پذیرش و ثبت نام شده و سال تحصیلی خود را آغاز خواهند کرد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش ایلام با اشاره به اجرای طرح سنجش سلامت نوآموزان کلاس اولی در این استان گفت: این طرح تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به نزدیک شدن آغاز سال تحصیلی جدید و اینکه برخی از این نوآموزان هنوز موفق به سنجش نشده اند از خانواده های آنان خواست هرچه سریعتر در این زمینه اقدام کنند.

جلیلیان در خصوص برگزاری جشن شکوفه ها ویژه دانش آموزان کلاس اولی پیش از آغاز سال تحصیلی گفت: در این زمینه منتظر اعلام ستاد کرونا هستیم.

شیوه آموزش دانش آموزان منوط به اعلام ستاد کرونا

مدیر کل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: اعلام شیفت بندی و نحوه حضور دانش آموزان در مدارس برای سال تحصیلی جدید از سوی اولیا مدارس غیرقانونی است زیرا هنوز شیوه و نحوه آموزش دانش آموزان در سال تحصیلی جدید اعلام نشده ، تعیین این مساله از سوی مدارس و ابلاغ به دانش آموزان غیر قانونی است.

امیر مهردادی  افزود: شیوه آموزش دانش آموزان در سال تحصیلی جدید منوط به اعلام ستاد ملی کرونا بوده و تاکنون در این زمینه به ادارات کل آموزش و پرورش ابلاغ نشده است.

وی در عین حال یادآور شد: این اداره کل بر اساس پروژه مهر که از چندماه گذشته تشکیل شده برای هر سه حالت حضوری، نیمه حضوری و مجازی آمادگی لازم برای بازگشایی مدارس را خواهد داشت.

اجبار تهیه لباس فرم از سوی مدارس غیر قانونی است

وی همچنین در خصوص اعلام برخی مدارس در خصوص تهیه لباس فرم دانش آموزان تاکید کرد: هرگونه اجبار در این زمینه غیر قانونی و به تمامی مدارس ابلاغ شده در این زمینه مطابق دستورالعمل ارسالی این اداره کل عمل کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام بیان کرد: تهیه لباس فرم مدارس اختیاری بوده و با مدارسی که در این زمینه اجبار اعلام کنند، برخورد و تذکر داده خواهد شد.

وی افزود: بدون شک حضور دانش آموزان در مدارس از نظر تربیتی و آموزشی نقش مهمی در یادگیری آنان دارد اما حضور در مدرسه باید با حفظ سلامت دانش آموزان و رعایت پروتکل ها و اجازه ستاد ملی کرونا باشد که تاکنون تصمیمی در این رابطه اعلام نشده است.

وی اضافه کرد: با این وجود آموزش و پرورش استان آمادگی لازم را برای اجرای تصمیم مسئولان دارد.

بیش از ۱۰۰ هزار دانش آموز در استان ایلام سال تحصیلی کذشته در مقاطع مختلف تحصیل کردند.



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان