پنجشنبه، 30 فروردین 1403| 18 April 2024
واکنش های تند به سخنان افشاگرانه رییس جمهور

بلوای روحانی!

۱۳۹۸/۰۸/۲۱ ۰۹:۱۲ چاپ کدخبر: 147

آفتاب ایلام - رییس جمهور که در میدان امیر چخماق سخن می‌گفت از مسئولان قوه قضاییه خواست "حالا که فساد‌های میلیون و میلیارد تومانی را رسیدگی می‌کنند، درباره فساد‌های میلیارد دلاری هم برای مردم توضیح دهند."


روحانی بدون نام بردن از بابک زنجانی به پرونده او اشاره کرد و گفت چند سال بعد از صدور حکم اعدام برای فردی که ۲۷۰۰ میلیون دلار پول بیت‌المال را خورده هنوز مشخص نیست که این پول کجا رفته و چه کسانی در این پرونده نقش داشته‌اند.

 

 

 

روحانی همچنین به پرونده دیگری اشاره کرد و گفت: «همه مسئولین و ارگان‌ها می‌خواهم درباره ۲ میلیارد دلار پولی که به حلقوم آمریکا ریخته شد و دولت قبل ۱۰ ماه فرصت داشت که آن پول را از حلقوم آمریکا درآورد، اما دست روی دست گذاشت به مردم توضیح دهند. چند سال پیش شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که باید به سرعت به این پرونده رسیدگی شود، اما تا امروز رسیدگی نشده است.»

 


رییس جمهور پرونده سومی را هم مطرح کرد او از نهادی سخن گفت " ۹۴۷ میلیون دلار پول گرفته و تاکنون پس نداده است. روحانی افزود " به مردم توضیح داده شود و بایستی حسابرسی شده و این مبلغ پس گرفته شود."

 

 

 

به نظر می رسد منظور رییس جمهور از این نهاد صداوسیماست.

 


او همچنین از بدهی ۷۰۰ میلیون دلاری برخی نهاد‌ها سخن گفت و خواستار توضیح در این رابطه شد.

 


روحانی همچنین به یک ادعا درباره گم شدن ۱۸ میلیارد دلار پول که از سوی رسانه‌های اصولگرا مطرح می‌شود، واکنش نشان داد. او گفت: "یک عده آدم بداخلاق در روزنامه‌ها نوشتند این دولت با ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۸ میلیارد دلار را بر باد داد".

 

 

 

او افزود: "به ملت ایران قول می‌دهم که در این دولت یک دلار هم گم نشود، آن دوران دیگری بود که میلیارد‌ها گم می‌شد و هنوز معلوم نیست چه شده است" و "به رییس بانک مرکزی دستور دادم تمام هزینه‌ها و محل‌های هزینه ارز‌ها بوده را به مردم معرفی کند."

 

بلوای روحانی!سخنگوی قوه قضائیه سخنان رییس جمهور را درباره پرونده بابک زنجانی رد کرده است

 

پاسخ قوه قضائیه

 

اظهارات روحانی با واکنش سریع قوه قضائیه روبه رو شد. غلامحسین اسماعیلی سخنگوی این قوه از "بی‌اطلاعی" روحانی ابراز تعجب کرد و پرسید چرا او بعد از شش سال در سمت ریاست جمهوری الان درباره پرونده‌های قدیمی صحبت می‌کند.

 


او سعی کرد بیشتر درباره یکی از پرونده‌های مورد اشاره رییس جمهور یعنی پرونده بابک زنجانی توضیح دهد. اسماعیلی گفت که وزارت نفت ده ماه بعد از دستگیری زنجانی از او شکایت کرده و محاکمه‌های این پرونده به صورت علنی و با حضور وکلا و کارشناسان این وزارت‌خانه برگزار شده است.

 


او افزود برای بعضی مدیران و معاونان وزارت نفت در این پرونده کیفرخواست صادر شده، اما "متاسفانه برخی از این افراد در دولت جدید ارتقای سمت هم پیدا کردند."

 


او همچنین یادآوری کرد که زنجانی با درخواست وزارت اطلاعات مدتی در اختیار این وزارت‌خانه و دولت بوده، اما آن‌ها "توفیق چندانی از این مسیر در شناسایی اموال به دست نیاوردند."

 


اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «بار‌ها اعلام کرده‌ایم که همه مقامات و مدیران مکلف هستند هرگاه از فسادی مطلع شدند موضوع فساد را با ذکر ادله و مستندات به دستگاه قضایی اعلام کنند و ما حتما رسیدگی می‌کنیم و نتیجه رسیدگی را هم به اطلاع مردم می‌رسانیم.»

در کنار سخنگوی قوه قضائیه موسی غضنفرآبادی رییس دادگاه‌های انقلاب نیز به حرف‌های رییس جمهور واکنش نشان داد. او گفت: «ما انتظار داشتیم آقای رئیس‌جمهور نیز همچون عموم مردم از اقدامات قوه قضائیه در برخورد با مفاسد خوشحال و خشنود باشد؛ البته احساس درونی ایشان به خودشان مربوط است، اما به لحاظ قاعده‌ی حکمرانی برای آقای رئیس‌جمهور خوب نیست که مردم احساس کنند ایشان از برخورد قوه قضائیه با مفسدین اقتصادی نگران شده است.»

 


حرف‌های روحانی در میان دیگر مقامات کشور به ویژ نمایندگان مجلس نیز واکنش‌هایی داشته است که عموما انتقادی است. در این بین امروز سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح بدون اشاره مستقیم به رییس جمهور اظهار کرد "مبارزه با فساد به مذاق برخی‌ها خوش نیامده است."

 

 

 

در همین راستا در مجلس نیز بیانیه ای علیه سخنان روحانی توسط مجتبی دوالنور نماینده قم و رییس کمیسیون امنیت ملی تهیه و توزیع شده است.

 

بلوای روحانی!تیتر بسیار تند روزنامه وطن امروز در واکنش به سخنان روحانی

 

واکنش رسانه‌های اصولگرا

 

سخنان "افشاگرانه" روحانی به سرعت در افکار عمومی و رسانه‌ها بازتاب یافت. ساعتی بعد از این سخنان رسانه‌های اصولگرا به نقد تند اظهارات رییس جمهور پرداختند. از همان ابتدا خط نقد این رسانه‌های این بود که رییس جمهور از برخورد قوه قضائیه با مفاسد اقتصادی ناراحت است.

 


خبرگزاری‌های فارس و تسنیم گزارش‌ها و مطالبی در پاسخ به سخنان رییس جمهور منتشر کردند و عنوان کردند که رییس جمهور "بگم بگم" راه انداخته است.

 


خبرگزاری فارس سخن روحانی را "اشتباه" خواند و در این باره نوشت: «دولت حسن روحانی در حالی دو سال پایانی عمر خود را سپری می‌کند که رئیس آن، ترجیح می‌دهد به‌جای گزارش میزان عملی کردن وعده‌های خود، به رویارویی با نهادی بپردازد که این روز‌ها در بین مردم، به محبوبیت و کارآمدی شناخته می‌شود.»

 


امروز روزنامه‌های اصولگرا نیز در زیر سوال بردن رییس جمهور سنگ تمام گذاشتند. روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران شعار منتقدان روحانی در یزد را برجسته کرده و نوشته است "اقتصاد اقتصاد صدای جوانان ایران است آقای رئیس‌جمهور! "

 


این روزنامه همچنین از اینکه روحانی شعار‌های جوانان معترض را صدای "آمریکا" خوانده بود انتقاد کرد.

 


روزنامه کیهان بخش دیگری از سخنان رییس جمهور را نقد کرد. بخشی که به نظر می‌رسد یکی از مخاطبانش کیهان بود، آنجا که روحانی از گم شدن ۱۸ میلیارد دلار سخن گفت.

 


رونامه کیهان نوشت: "رئیس‌جمهور روز گذشته در سخنرانی خود در جمع مردم یزد بار دیگر درباره ماجرای برباد رفتن ۱۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور صحبت کرد، اما باز هم مانند دفعه قبل اطلاعات کاملاً غلطی ارائه داد. تفاوت اظهارات دیروز روحانی در این‌باره با دفعه قبل چاشنی کردن توهین به مطرح کنندگان گزاره برباد رفتن ۱۸ میلیارد دلار و تغییر واژه «بر باد رفتن» به «گم کردن» بود. "

 


روزنامه کیهان همچنین سعی کرده است از "برباد رفته های" دیگری در دولت روحانی نیز سخن بگوید.

 


اما واکنش تند دیگر روزنامه‌ای اصولگرا متعلق به وطن امروز بود. این روزنامه که وابسته به مهرداد بذرپاش است سخنان روحانی را در ارتباط با محکومیت حسین فریدون برادر او دیده است. این روزنامه تیتر بسیار تند و کنایه آمیز "کلاه فریدونی" را  انتخاب کرده است.

 


این تیتر از سوی بسیاری "توهین آمیز" تلقی شده است. این عده می‌گویند کلاه اشاره به عمامه روحانی دارد.

 


وطن امروز همچنین اظهارات روحانی را انتخاباتی دانسته و نوشته است: «حسن روحانی به جای سفر به آذربایجان و پیگیری مسائل زلزله‌زدگان به یزد رفت و با حمله به قوه قضائیه به‌خاطر برخورد با مفسدان دانه‌درشت اقتصادی، پروژه انتخاباتی دولت را کلید زد.»

 


این برداشت از سوی روزنامه صبح نو وابسته به محمد باقر قالیباف نیز مطرح شده است. این روزنامه تصویر بزرگی از حسن روحانی با تیتر "رونمایی از رییس کمپین انتخاباتی" منتشر کرد.

 


این روزنامه نوشت: «روز گذشته رییس‌جمهوری در جمع مردم یزد اظهاراتی به زبان آورد که با شائبه سیاسی‌و انتخاباتی‌بودن تفسیر شد. او در حضور اعتراض مردم به عملکرد اقتصادی دولت، اعلام کرد قوه قضاییه باید علاوه بر پرونده‌های میلیونی، پرونده‌های میلیون دلاری را نیز برملا کند.»

 


روزنامه رسالت نیز با عکسی از روحانی تیتر "فرار ممنوع! " را انتخاب و به فساد در لایه‌های دولت اشاره کرد و نوشت: «رئیس جمهور در سخنان خود در جمع مردم یزد بر شفاف سازی و مبارزه با فساد‌های میلیارد دلاری تأکید ویژه کرد؛ تأکیدی که به نظر می‌رسد باید از مسئولان و وزرای کابینه وی و یا حتی خویشاوندان ایشان آغاز شود.»

 


دیگر روزنامه‌های اصولگرا هم به همین ترتیب از روحانی انتقاد کرده اند.

 


در فضای مجازی اظهارات روحانی بیش از همه از سوی اصولگرایان دیده شد، ظاهرا دیگر گروه‌های فعال در این فضا اهمیت چندانی به سخنان رییس جمهور ندادند.

 


اما اصولگرایان بلوایی به پا کردند. بیشتر کاربران اصولگرا همان برداشت رسانه‌های این جریان را مطرح می‌کنند.

 


علی نادری از فعالان سیاسی نزدیک به جبهه پایداری توئیت کرده است "چرا روحانی از برخورد قوه قضاییه با فساد اینقدر نگران شده؟ "

 


یا تقی دژاکام از نویسندگان سابق کیهان نوشته است: «یک بازی بود تو ابتدایی بازی می‌کردیم؟ یک چیزی رو که قایم کرده بودند هر چه بیشتر بهش نزدیک می‌شدیم، صدای روی میز شدیدتر و هر چی دور می‌شدیم صدا آروم و آروم‌تر می‌شد! همون. جیغ و داد‌های امروز روحانی نشون می‌ده قوه قضاییه هرچه بیشتر به مبدأ فساد نزدیک می‌شه. عالی»

 


وحید یامین پور مجری تلویزیونی هم معتقد است: «اظهارات امروز جناب رئیس جمهور داغ‌تر کردن تنور عدالت‌خواهی است. او طبعاً برای نعل وارونه زدن و رها شدن از مطالبات، باید از گفتمان عدالت به گفتمان تقلّبی آزادی پناه می‌برد، همان‌کاری که اصلاح‌طلبان در دوم خرداد کردند. اما گویا جناب رئیس جمهور مشاوران خوبی ندارد.»

 

بلوای روحانی!تیتر روزنامه دولت

 

واکنش‌های اصلاح طلبان

 

اما رسانه‌های میانه رو و اصلاح طلب از افشاگری روحانی استقبال کردند. شرق از "توپ پر روحانی" نوشت و آفتاب یزد رییس جمهور را "سپر بلا" خواند. روزنامه اعتماد و دیگر روزنامه‌های اصلاح طلب منتقدان رییس جمهور در یزد را اندک ارزیابی کردند.

 


در کنار استقبال از سخنان روحانی چهره‌ای اصلاح طلب حرف‌های او را نقد کردند. صادق زیباکلام در این باره معتقد است اظهارات روحانی بسیار "دیر هنگام" بوده است.

 


محمود صادقی نماینده مجلس از سخنان روحانی انتقاد کرده و در توئیتی نوشته است: «آقای روحانی! فساد فساد است، چه میلیونی چه میلیاردی؛ به جای فرافکنی با غده‌های فساد در دستگاه‌های زیرمجموعه خودتان مقابله کنید. بعضی از همکاران شما در هیأت دولت دست‌کمی از همتایانشان در دولت سَلَف ندارند.»

 

بلوای روحانی!توئیت صادق زیباکلام درباره سخنان روحانی

 

حجّت‌الاسلام سیّد محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات نیز سخنان روز گذشته روحانی را "اشتباه" خواند و گفت: «رئیس‌جمهور نباید مرتکب اشتباه شود و نباید سد راه کسانی شود که در حال حاضر با قدرت و قوت، خدمات ارزشمندی را ارائه می‌دهند.»

 


انتقادات از روحانی درحالی از سوی اصلاح طلبان مطرح شده است که حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهور معتقد است سخنان روحانی در یزد "یک بیانیه و آمار رسمی برای مواجهه با فساد سازمان‌یافته‌" بوده است..

 

 

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان