جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام اخطار داد:

برخورد جدی با کشتار غیرمجاز دام در معابر و پلمپ واحدهای متخلف

۱۴۰۰/۰۶/۲۵ ۱۲:۱۱ چاپ کدخبر: 14704

مدیر کل دامپزشکی ایلام در گفتگو با خبرنگارآفتاب ایلام گفت‌: از ابتدای سالجاری تا پایان مردادماه ۵ تن و ۱۲۱ کیلوگرم فراوردهای دامی خام فاسد در سطح استان کشف و معدوم و ۸۸۶کیلوگرم لاشه دام سبک و سنگین نیز در کشتارگاه های ایلام ضبط شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با توجه به ضرورت جلوگیری از کشتار غیر مجاز دام بیان داشت:گوشت به خاطر ماهیت مرطوبی که دارد می تواند محیط مناسبی برای انتقال مکانیکی ویروس ها باشد،نگهداری گوشت در فضای آزاد و حاشیه جاده ها ، تجمع مردم برای خرید گوشت(بخصوص در این شرایط کرونا) و کشتار غیر مجاز از جمله عواملی است که می‌تواند موجب آلودگی وتهدید سلامت خریداران و شیوع سریع بیماری ها گردد.

وی با اشاره به مخاطرات کلی کشتار غیر مجاز افزود: دراین مراکزِ باریختن خونابه و فضولات در محیط، موجبات آلودگی محیط زیست و محیط زندگی مردم و همچنین آبهای سطحی و رودخانه‌ها فراهم شده و علاوه برآن کشتار و ذبح دام در شرایط غیر بهداشتی و در انظار عمومی چهره زشتی هم به ورودی شهرهای ما داده و با افزایش حیوانات موذی و جوندگان و حیوانات گوشتخوار، زمینه اشاعه بیماری های مشترک بین انسان و دام را نیزفراهم ساخته است .


وی اظهار داشت: طی ۵ ماهه اول سالجاری ۴٠ هزار و ۱۲۹ بازدید از مکان های عرضه فرآورده‌های خام دامی استان انجام و در این راستا ۱٠۵۸ موارد غیر بهداشتی مشاهده و بررسی شده است.

رامین پورنجف افزود: همچنین در این بازدید ها به ۱۸٠ مکان غیر بهداشتی عرضه گوشت قرمز و سفید اخطار و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی ارجاع داده شده است و در این راستا ۶۷ قصابی و مکان های عرضه مرغ زنده در شهرستان های ایلام، آبدانان، ملکشاهی و مهران پلمب شده است.

مدیر کل دامپزشکی ایلام به بیماری های مشترک بیشمار بین انسان و دام اشاره کرد و گفت: از طرفی برابر اعلام سازمان جهانی بهداشت از میان ۱۸۰۰ عامل بیماری زای شناسایی شده در انسان، بیش از ۸۰۰ عامل بیماری زا از جمله شاربن یا سیاه زخم، آبله، هاری، سل، بروسلوز ( تب مالت ) و... ،همچنین ۶۰ درصد عوامل بیماریزای نوپدید و بازپدید ،مانند: سارس، مرس، آنفولانزای فوق حاد پرندگان و تب کریمه کنگو ، و۹۰ درصد آلودگی های انگلی مانند کیست هیداتیک ، مشترک بین انسان ودام هستند وسلامت عمومی را تهدید می کنند.


پور نجف در پایان مردم را به همراهی دعوت کرد و در این باره گفت: از مردم شریف استان درخواست می شود که با در نظر گرفتن مخاطرات کشتار غیرمجاز دام و برای حفظ سلامت خود و خانواده، از خرید گوشت از مراکز کشتار غیرمجاز دام جداً خودداری نمایند و همچنین اگر مردم موارد تخلفی مشاهده کردند؛ با شماره ١۵١٢ دامپزشکی تماس و موارد تخلف را برای پیگیری های لازم گزارش دهند.


به گزارش آفتاب ایلام،هرچند مقابله با این پدیده از توان یک سازمان خارج بوده و همیاری استانی را می‌طلبد. بنابراین لازم است تا علاوه بر برخورد و ممانعت از فعالیت مراکز کشتار غیرمجاز دام در ایلام تلاش برای فرهنگ‌سازی در بین مردم نیز انجام شود

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان