جمعه، 07 اردیبهشت 1403| 26 April 2024

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایلام با اشاره به اینکه ۲ هزار اثر تاریخی در استان ایلام شناسایی شده است، گفت: حفاظت از آثار تاریخی استان نیازمند فرهنگ سازی است.

عبدالمالک شنبه زاده در گفتگو با خبرنگار آفتاب ایلام اظهار کرد: اولین وظیفه ای که در مجموعه میراث فرهنگی وجود دارد حفاظت از آثار تاریخی است، واقعیت این است که نگرانی که در خصوص حفاران غیر مجاز در جامعه وجود دارد کاملاً به جا است چراکه آثار تاریخی در سطح استان از پراکندگی زیادی برخوردار هستند.

وی افزود: با وجود اینکه تاکنون ۲ هزار اثر تاریخی در سطح استان شناسایی شده اما پیش بینی ما این است که بیش از ۵ هزار اثر تاریخی در استان وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: پراکندگی آثار تاریخی در استان به شدت زیاد است، برخی ها در نقاط صعب العبور و کوهستانی و برخی هم در نقاط صفر مرزی و کویری است.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایلام اضافه کرد: با امکاناتی که در اختیار اداره میراث فرهنگی است، به هیچ عنوان امکان کنترل این آثار وجود ندارد.

شنبه زاده اضافه کرد: در مرحله اول باید برای حفاظت از آثار تاریخی فرهنگ سازی انجام شود که بدانیم آثار تاریخی که در سطح استان وجود دارد به عنوان شناسنامه و هویت استان هستند.

کوچک ترین ضربه زدن به آثار تاریخی جرم است

وی عنوان کرد: بیش از ۷۵۰ نفر در قالب انجمن های مختلف در سطح استان ساماندهی و کارت انجمن برای این افراد صادر شد، عمدتاً این افراد برای حفاظت از آثار تاریخی در نقاط روستایی و عشایری در حال فعالیت هستند.

شنبه زاده عنوان کرد: اگر فردی به دنبال بحث سودجویی از آثار تاریخی باشد، این انجمن ها به میراث فرهنگی اطلاع رسانی می کنند و در کوتاه ترین زمان با هماهنگی نیروی انتظامی با این افراد متخلف برخورد می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایلام ادامه داد: کوچک ترین ضربه زدن به آثار تاریخی و تجاوز به آثار تاریخی برای این افراد حداقل شش ماه و حداکثر سه سال زندان است.

شنبه زاده بیان داشت: پیشنهاداتی در سطح وزارتخانه برای حفاظت از آثار تاریخی ارائه شده که یکی از پیشنهاد این بوده که یگان های حفاظت میراث فرهنگی، منابع طبیعی و محیط زیست تحت عنوان یگان حفاظت ملی ادغام شوند که همه با هم هماهنگ شوند.

۲۲ بنای تاریخی استان مرمت شد

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایلام بیان داشت: در بحث مرمت آثار تاریخی بیش از ۲۲ بنای تاریخی استان مرمت شده است.

وی ادامه داد: البته ۴۵ فصل مرمت در استان انجام شده، یعنی برای تعدادی از آثار تاریخی طی چند سال گذشته سه یا چهار بار فعالیت مرمتی بر روی آنها انجام شده است.

شنبه زاده اظهار کرد: هدف میراث فرهنگی استان این است که بناهایی که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند، مرمت این بناها در اولویت کار قرار گیرد که بتوانیم در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

واگذاری قلعه میرغلام هاشمی دره شهر به بخش خصوصی

وی افزود: از جمله این بناها قلعه میرغلام هاشمی دره شهر است که هم اکنون بخش خصوصی در حال کارهای تجهیزاتی آن است.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایلام عنوان کرد: همچنین پایگاه پژوهشی دهلران و سیروان و شهر سیمره از سال گذشته اعتبارات خوبی دریافت کرده اند، به متوسط در هر پایگاهی بیش از ۷۰۰ میلیون تومان هم اکنون فعالیت پژوهشی و مرمتی آنها در حال انجام است.

وی ادامه داد: در حوزه صنایع دستی نیز افتتاح بازارچه صنایع دستی شهر سرابله و بهره برداری از ۲۰ کارگاه صنایع دستی در دستور کار قرار گرفته است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان