شنبه، 08 اردیبهشت 1403| 27 April 2024
صنعت عبابافی، یکی از صنایع دستی استان ایلام است که می تواند باعث رشد اقتصادی و اشتغالزایی شود اما این روزها به دلیل تغییر شیوه های زندگی از رونق افتاده و در حال فراموشی است با این حال باید مسوولین احیای ...

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، عبابافی یکی از هنرهای زیبای دست است که با ظرافت خاصی بافته می شود و می تواند باعث رشد اقتصادی و اشتغالزایی برای مردم به ویژه روستاییان شود.

 یکی از صنایع مهم که قدمت تاریخی دارد صنعت عبابافی است؛ این صنعت در گذشته و در مناطقی از استان به عنوان یک لباس مورد استفاده قرار گرفته و اکنون نیز تعداد محدودی بافنده در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

عبابافی در ایلام در گذشته کاربری های مختلفی داشته و اغلب به عنوان لباس خاص افرادی بوده که از منزلت و جایگاه اجتماعی خاصی برخوردار بودند؛ اما تغییر در سبک و نوع زندگی مردم در طول سالیان سبب فراموشی آن شده است.

نبود کاربردهای تازه برای این هنر و سختی مراحل مختلف تولید از تمایل جوانان برای ورود به این عرصه کاسته است و همین موضوعات و بازار فروش نامناسب عبابافی ایلام، روز به روز رونق این هنر را از بین برد.

صنایع دستی نشان دهنده هویت هر منطقه است؛ این صنایع برای هر دیاری حائز اهمیت بوده؛ توجه به صنایع دستی فرهنگ و آداب و رسوم مردم آن منطقه را به سایر مناطق انتقال می دهد.

آثار دستی هر منطقه نشان از قدمت و فرهنگ آن منطقه است

 رحیمی یکی از شهروندان ایلامی به فارس گفت: آثار دستی هر منطقه نشان از قدمت و فرهنگ آن منطقه است، در شرایط فعلی که مسئله بیکاری و ایجاد اشتغال مهم ترین دغدغه مسوولان نظام و از برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور به شمار می رود اهمیت و نقش به سزای صنایع دستی بیش از گذشته احساس می شود.

وی افزود: صنایع دستی آثار هنرمندان، زحمتکش ترین و کم توقع ترین و در عین حال وفادارترین هنرمندان ایرانی است، مردان و زنانی که به حتم حفظ تاریخ و فرهنگ و هنر ایران زمین، مدیون تلاش خستگی ناپذیر و پایمردی آنان است.

این شهروند با بیان اینکه عبابافی یکی از هنرهای رایج در شهرستان های مهران و دهلران بوده ادامه داد: عبا بافی یک میراث فرهنگی است؛ این کار که در گذشته شغل خیلی از اهالی ایلام به شمار می آمده که این روزها خریداری ندارد و به همین دلیل هم کسی به فکر احیای آن نیست.

وی افزود: پشم شتر از جمله مواد اولیه اصلی عبابافی به شمار می رود؛ با توجه به اینکه امروزه پشم شتر کمیاب است برای تولید عبا در استان ایلام از کرک استفاده می شود؛ عبابافی به دو صورت خود رنگ و یا الیاف رنگ آمیزی نشده تهیه می شود که الیاف رنگ آمیزی نشده از اصالت بیشتری برخوردار است.

اشتغالزایی به دنبال احیا صنعت عبابافی

 سعیدی یکی دیگر از شهروندان ایلامی به فارس گفت: صنعت عبابافی در استان به ویژه در مناطق روستایی باعث رونق اقتصادی و اشتغال زایی برای مردم شده است؛ این صنعت از گذشتگان به نسل جوان منتقل شده که با انواع طراحی و مدل های جدید می توان باعث افزایش چشمگیر این صنعت در بازار شد.

وی افزود: این نوع صنایع می توانند باعث صادرات این صنعت و افزایش درآمد برای مردم شوند؛ امیدواریم این صنعت با بی مهری به دست فراموشی سپرده نشود و حمایت از این صنعت از طرف مسوولین بیشتر شود.

تولید ۴ مدل عبا در شهرستان ملکشاهی

سهمی رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ملکشاهی به فارس گفت: شهرستان ملکشاهی به عنوان تنها شهرستان تولید عبابافی در استان است؛ اکنون در این شهرستان ۱۵ نفر در این صنعت مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: در شهرستان ملکشاهی تولید عبابافی به صورت شخصی و در منزل انجام می شود در این نوع تولید تعدادی به عنوان ریسنده و چند نفر هم به عنوان بافنده فعالیت می کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ملکشاهی ادامه داد: البته فعال بودن این تولیدی به صورت صد در صدی نیست چون خیلی از مردم این شهرستان کارهای متنوعی مثل کشاورزی و دامداری انجام می دهند؛ در این زمان دیگر تولید عبا صورت نمی گیرد و در زمانی که اوقات فراغتی دارند کار عبابافی انجام می دهند که فروش این محصول هم در شهرستان و در سطح استان صورت می گیرد ولی هنوز این محصول به خارج از استان صادر نشده است.

وی افزود: جوانان این شهرستان این محصول را با مدل های روز طراحی کرده اند که چهار نوع عبا در این شهرستان تولید می شود: ۱) عبایی که برای زیر قطار اسلحه به صورت سنتی و قدیمی طراحی شده ۲) عبایی که برای کشاورزی مثل کود پاشی و بذر پاشی از آن استفاده می شود ۳) عبایی که برای فصل سرما که بافت آن ضخیم و بلندتر است ۴)  عبایی که کوتاه تر و گشادتر است و برای فصل تابستان و گرما از آن استفاده می کنند.

وی افزود: بنا بر این بوده که مسوولین سازمان میراث فرهنگی استان کلاس آموزشی برای تعدادی از علاقمندان به این رشته در سطح شهرستان به صورت استاد- شاگردی برگزار کنند و اکنون منتظر مجوزات لازم برای این کلاس آموزشی هستیم.

صنعت عبابافی تنها در شهرستان ملکشاهی فعال است

محسنی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام به فارس گفت: صنعت عبابافی در ایلام به صورت ضعیف و تنها در شهرستان ملکشاهی فعال است که تعدادی از مردم به صورت سنتی در این کار مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: ما در حال حاضر فقط می توانیم از طریق ارائه تسهیلات بانکی به بافندگان یا فروش محصولات و شرکت در نمایشگاه ها از این صنعت حمایت کنیم چون این نوع محصول در استان آنچنان طرفدار ندارد و کسی تمایل ورود به این حرفه را ندارد؛ نسل های جدید و جوان با این حرفه هنوز بیگانه هستند و رغبتی به این کار ندارند البته آموزشی را که بخواهیم در سطح استان انجام دهیم صورت نگرفته است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام ادامه داد: در چند سال اخیر سرفصل های آموزشی با توجه به مسئله بودجه که با مشکل مواجه شده است با اعلام فراخوان آموزشی برای عبابافی کسی رغبت و گرایش به این آموزش ندارد؛ کار ما به بخش خصوصی وابسته است تا بخش خصوصی به این کار نیاید واقعیت دست ما هم بسته است.

وی افزود: ما در زمینه صادرات و نمایشگاه ها با تمام توان از صنعت عبابافی حمایت می کنیم و از این لحاظ هیچ مشکلی وجود ندارد منتهی در بحث آموزش نه اینکه برگزار نکنیم بلکه متقاضی در این زمینه وجود ندارد.

محسنی تصریح کرد: یک نوع از این عبا که برای روحانیون مورد استفاده واقع می شود یک نوع عبای سنتی است که از نمد ساخته و بافته می شود؛ کاربرد خیلی از این نوع عباها برای عشایر نشینان است و می تواند زمینه مساعدی برای رشد اقتصادی باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه ۲۵۰ رشته صنایع دستی در کشور فعال است که از این تعداد ۳۳ رشته فعال در استان وجود دارد که بنا به وضعیت اقتصادی، جغرافیایی و فرهنگی استان ایلام این تعداد رشته متقاضی دارد و بقیه هرچه درخواست می دهیم کسی خواهان آن نیست مثلا برای رشته مس کسی در استان مس ساز نداریم در صورتی که رشته پر درآمد و خوبی است ولی متقاضی وجود ندارد و همچنین برای رشته عبابافی به همین ترتیب کسی علاقه مند به این نوع رشته ها ندارد و امیدواریم با توجه وضعیت اشتغال استان جوانان به این سمت از رشته ها گرایش پیدا کند که باعث ایجاد اشتغال برای خود و دیگران می شود.

مسوولین بایستی با برنامه ریزی ها بتوانند صنایع دستی که در حال فراموشی هستند را احیا کنند؛  صنایع دستی می تواند ضمن ایجاد اشتغال و درآمد، کمک بسیاری به اشتغال زنان این منطقه کرده و بازار خوبی برای ارائه تولیدات سنتی و بومی در بازارهای داخلی وخارجی باشد. 

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۷۷



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان