جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024
تلاطم و افزایش قیمت ماهی در سایه عدم نظارت ها خرید آن را برای شهروندان ایلامی دشوار کرده به طوری که مصرف آن در سبد غذایی کاهش و یا حذف شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی دارای ویتامین های مختلف است که در سال های اخیر به دلیل صرفه اقتصادی نسبت به سایر موادغذایی در سبد خرید خانواده ها قرار گرفته است.

در استان ایلام طی سال های گذشته مصرف ماهی در بین مردم باعث رونق مزارع پرورش ماهی شده است، پرورش ماهی از فروردین ماه شروع می شود و در انتهای شهریور ماه ماهی های گرم آبی می توانند به بازار ارسال شوند.

استان ایلام با دارا بودن ظرفیت های مهم آبی توانسته در بحث پرورش ماهی به خصوص ماهی قزل آلا پیشرفت خوبی داشته باشد، اما این روزها افزایش قیمت ماهی در بازار ایلام باعث شده شهروندان  گلایه هایی در خصوص افزایش قیمت ماهی در بازار بلاتکلیف استان داشته باشند.

رصدها نشان می دهد که قیمت هر کیلو قزل آلا ۵۰ تا ۶۸ هزار تومان، حلوا ۲۰۰ تا ۲۳۰ هزار تومان، سالمون ۶۵ تا ۸۰ هزار تومان و سفید ۲۲۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است که نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری داشته است.

نبود تقاضا به دنبال افزایش قیمت

فاطمه یکی از شهروندان ایلامی در گفت وگو با فارس گفت: این روزها افزایش قیمت چندباره ماهی به گونه ای شده که تا حدودی سفره مردم از ماهی خالی شده است.

وی افزود: طی این چند روز چه اتفاقی رخ داده است که قیمت هر کیلوگرم ماهی قزل آلا  در شهر ایلام از ۵۰ هزار تومان به ۶۳ هزار تومان و الان به ۶۸ هزار تومان رسیده است.

نبود نظارت بر بازار

محمد دیگر شهروند ایلامی به فارس گفت: مسوولین می گویند نظارت بر بازار وجود دارد اما ما این نظارت ها را نمی بینیم.

وی بیان کرد: اگر با کاسب داران مغازه برخورد جدی صورت گیرد در خصوص افزایش قیمت ماهی یقینا این امر تکرار نخواهد شد گناه قشر ضعیف این وسط چیست؟ 

تولید سالانه ۱۰ هزار تن ماهی

رضا سلیمانی مدیر شیلات جهاد کشاورزی نیز به فارس گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ مزرعه پرورش ماهی سردآبی و گرم آبی در سطح استان فعال است و سالانه تقریباً نزدیک به ده هزار تن ماهی از این مزارع تولید می شود.

وی افزود: وظیفه داریم هم از تولید کننده حمایت کنیم، همچنین باید هوای مصرف کننده را داشته داشیم تا بتواند از این آبزیان استفاده کند.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی ایلام تصریح کرد: تامین غذای سالم، استفاده بهینه از منابع آب های داخلی برای رونق تولید و اشتغالزایی از جمله سیاست های مدیریت شیلات در سال جاری بوده است.

دلایل گرانی ماهی

وی تصریح کرد: گرانی این روزهای ماهی دلایل مختلفی دارد، در حقیقت قیمت تمام شده ماهی برای تولیدکنندگان بالا رفته چراکه هزینه های خوراک آبزیان، بچه ماهی و بحث بیمه، دارو و درمان بر روی قیمت ماهی اثر گذاشته و مقداری قیمت بالا برده است.

سلیمانی افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته در دولت مردمی به جهت خرید تضمینی محصولات شیلاتی، بخشودگی سود و جرایم تسهیلات دریافتی مجریان طرح ها انتظار می رود روند کاهشی قیمت آبریان هم به نفع تولید کننده و مصرف کننده در ماه های آتی داشته باشیم.

بازرسی ها تشدید شده است

عزت الله عبدخانی معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت نیز به فارس گفت: در راستای نظارت بر مایحتاج عمومی کالاهای هدف، بازرسی ها در قالب بازرسی معمول و نیز گشت مشترک تشدید شده است.

وی افزود: از آنجایی که نظارت بر مواد غذایی اولویت سازمان است لذا رسته مرغ و ماهی در ماه های اخیر مورد توجه و رصد بازرسان سازمان صمت قرار گرفته است و علیرغم اینکه سرانه مصرف ماهی متاسفانه نسبت به سرانه کشور پایین است و اولویت سبد همه خانوارها نیست اما همکاران به جد قیمت ها را پیگیری و رصد می کنند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت تصریح کرد: از شش ماهه سال گذشته تاکنون بنا به دلایل مختلف در سطح کشور و به تبع آن در استان قیمت فروش انواع ماهی به تدریج از مبدا تولید افزایش یافته و گرانی اتفاق افتاده است که با استعلام از استان های همجوار و منابع عمده تامین و بررسی های لازم از خرده فروشی های سطح شهر و دعوت تعدادی از آنها به بازرسی محرز شد گرانفروشی باتوجه به سودهای قانونی متعلقه اتفاق نیفتاده است.

وی بیان کرد: در صورت گرانفروشی تشکیل پرونده و برخورد تعزیری صورت خواهد گرفت و هم استانی ها در صورت مشاهده گرانفروشی از طریق ستاد خبری ۱۲۴ ، بازرسی صمت را در جریان امور قرار داده و در اسرع وقت رسیدگی خواهد شد.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت ماهی نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش چند برابری داشته است که این امر موجب شده ماهی در سبد مصرفی خانوار کالای لوکس محسوب شود چرا که درآمد اقشار ضعیف و متوسط جامعه سنخیتی با این گرانی ها ندارد.

باید گفت این پایان ماجرا نیست چرا که همه ساله در ایام پایانی سال قیمت ماهی به دنبال ازدیاد تقاضا برای خرید و سنت دیرینه ایرانیان دستخوش نوساناتی می شود که امسال با وجود نبود تقاضای چندان در بازار معلوم نیست چه اتفاقی رخ دهد.

ماهی این خوراک پرفایده، علاوه بر داشتن امگا۳، پروتیئن و  ید، سرشار از ده ها مواد مغذی دیگراست؛ اما این روز ها در سبد غذایی بسیاری از ما جایی ندارد.

به هر فرد توصیه می شود دو بار در هفته ماهی مصرف کند زیرا ریسک بیماری های قلبی و عروقی را به میزان زیادی کاهش می دهد و بهترین شیوه طبخ آن هم به صورت آب پز است.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۱۳



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان