پنجشنبه، 09 فروردین 1403| 28 March 2024
ایلام - ایرنا - امسال نیز که همانند ۲ اربعین گذشته، کرونا مرز مهران را برای رفتن به عتبات عالیات به روی زائران و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) بسته است خیلی ها امیدوارند راهی برای خروج از این مرز پیدا کنند ...

به گزارش ایرنا، مرز مهران در اربعین امسال تنها برای بازگشت زائران اربعین باز است آنهم برای معدود زائرانی که به صورت هوایی به عتبات عالیات سفر کرده باشند اما به دلایلی بخواهند زمینی بازگردند.

مرز مهران که تا پیش از شیوع کرونا پذیرای میلیون ها زائر بود در اربعین امسال به هیچ عنوان برای رفتن به عراق و عتبات عالیات باز نیست و تمامی تمهیدات برای جلوگیری از ورود زائران به مهران و عودت آنها اندیشیده شده است، آنهایی هم که حاضر به بازگشت نباشند دستگیر شده و به مراجع قضایی معرفی می شوند.

پایانه مرزی مهران امسال نیز به مانند ۲ سال گذشته در فراغ و حسرت عاشقانی است که زیباترین صحنه ها را برای رسیدن به معشوق و مرادشان رقم می زدند.

از مدت ها قبل مسوولان کشوری و استانی به طور رسمی اعلام کرده اند که هیچ مسافر و زائری به قصد زیارت عتبات عالیات عزم سفر به استان ایلام و پایانه مرزی مهران را نکند.

طبق گفته مسوولان از جمله استاندار ایلام و فرماندار مهران، تمامی ورودی های منتهی به این شهر مسدود شده است و اجازه ورود به هیچ زائر یا کاروانی برای ورود به شهر مهران داده نمی شود.

در حالی که مسوولان کشوری و استانی به کرات اعلام کرده اند که مرز مهران، امسال نیز پذیرای هیچ زائری نیست اما با این وجود طی روزهای اخیر نزدیک به سه هزار زائر که قصد سفر زمینی به عتبات عالیات را داشتند به استان های مبدا خود عودت داده شدند.

باتوجه به توافق میان دولت ایران و عراق تعداد محدودی زائر( ۶۰ هزار نفر ) از طریق مرزهای هوایی امکان سفر به عراق را خواهند داشت و برای این منظور فرودگاه شهرهای تهران، مشهد، اهواز، تبریز، اصفهان و بندرعباس در نظر گرفته شده است.

بنابر تصمیم ستاد اربعین، مرز مهران تنها برای بازگشت زائران باز است و مسافران عتبات عالیات بعد از انجام آیین های اربعین می توانند از مرز مهران برای بازگشت زمینی به کشور استفاده کنند.

در این راستا جانشین فرمانده ناجا در حاشیه بازدید از مرزهای شلمچه و چذابه در استان خوزستان به طور رسمی از بازگشایی و پذیرش مرز مهران برای بازگشت زائران از عراق به داخل کشور خبر داد و گفت: امسال سفر برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی در عراق، فقط به صورت هوایی امکان پذیر است اما زائران می توانند در بازگشت از طریق مرز زمینی مهران وارد کشور شوند.

سردار قاسم رضایی اعلام کرد: برابر آخرین توافقی که با کشور عراق صورت گرفته، اعلام شده است که زائران عتبات عالیات برای بازگشت زمینی به کشور، می توانند تنها از مرز مهران اقدام کنند.

وی افزود: مرزبانان مرز مهران امور مرزبانی را برای بازگشت زائران به کشور انجام می دهند و نیز کنترل لازم برای جلوگیری از  تردد غیرقانونی انجام خواهد گرفت.

مرز مهران که سالیان دراز بعد از سقوط رژیم بعث گذرگاه اصلی زائران به سمت عتبات عالیات بوده است اما در طی ۲ سال اخیر به علت شیوع کرونا بر روی زائران بسته شده است.

مرز مهران فقط برای عبور تجهیزات موکب داران فعال است

اما مرز مهران به علت شرایط جغرافیایی و مسافت نزدیک به شهرهای عراق، امنیت طول مسیر در خاک این کشور و همچنین غرابت های دینی، زبانی و فرهنگی شهرهای عراق در امتداد مسیر مهران باعث شده است که بنا بر تصمیم مسوولان تجهیزات و ادوات مربوط به برپایی ایستگاه های صلواتی و موکب ها از طریق مرز مهران به داخل خاک عراق ارسال شوند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: مرز مهران فقط برای عبور تجهیزات موکب ها فعال است بنابراین زائران به این مرز مراجعه نکنند.

علی اکبر بسطامی اظهار داشت: مرز مهران برای انتقال تجهیزات موکب های مسیر پیاده روی اربعین پیش بینی شده است و کامیون تجهیزات موکب ها امکان تردد از این مرز را دارند.

با وجود همه هشدارها در خصوص بسته بودن مرز مهران، خیلی ها به صورت انفرادی و کاروانی راهی مرز مهران شده اند بر این اساس استاندار ایلام کنترل زائران از مبدا را خواستار شد.

استاندار ایلام: عزیمت زوار اربعین به مرز مهران باید از مبدا کنترل شود

استاندار ایلام گفت: عزیمت کاروان های زوار اربعین به سمت مرز مهران باید از شهرهای مبدا کنترل شود و در استان نیز اجازه ورود به این کاروان ها در محورهای ورودی داده نشود.

محمد نوذری با اشاره به ممنوعیت کنونی تردد در مرز مهران یادآور شد: برخی کاروان ها از شهرهای مختلف به سمت مرز مهران حرکت خود را آغاز کرده اند که باید در این زمینه نظارت کافی انجام شود.

وی اضافه کرد: با نزدیک تر شدن به اربعین حسینی احتمال حرکت کاروان های غیرمجاز به سمت مهران بیشتر است که باید متناسب با این مساله کنترل و نظارت از سوی دستگاه های مختلف افزایش یابد.

نوذری ادامه داد: مرز مهران به استناد مصوبات ستاد مرکزی اربعین و ستاد ملی کرونا در این شرایط کرونایی بطور کامل به روی زائران برای سفر به عتبات عالیات بسته است.

وی اظهار داشت: زائران اربعین از مراجعه به مرز مهران به منطور سفر به عتبات عالیات به طور جدی خودداری کنند چرا که با توجه به انسداد محورهای منتهی به مرز مهران، همه زائران به استان های مبدا خود بازگشت داده می شوند. 

زائران اربعین در مرز مهران به استان های مبدا عودت داده می شوند

پلیس راه استان ایلام برای جلوگیری از ورود زائران به استان در تمامی مبادی ورودی و خروجی، ایستگاه های ایست و بازرسی استقرار داده است.

سرپرست پلیس راه ایلام در این زمینه گفت: گشت های ایست و بازرسی در هفت نقطه استان ایلام برای عودت زائران احتمالی اربعین به استان های مبدا خود استقرار دارند.

سرهنگ علی احمد شاهوردی اظهار داشت: باتوجه به ممنوعیت تردد زائران از مرزهای زمینی، گشت های ایست و بازرسی از ورود هرگونه خودروی غیربومی زائران به مقصد مرز مهران جلوگیری می کند.

وی افزود: گشت های ایست و بازرسی در تمامی مبادی ورودی استان از جمله ایوان، هلیلان، چرداول، دهلران، ایلام و مهران مستقر است و مانع ورود زائران به سمت مهران می شوند.

سرپرست پلیس راه ایلام یادآور شد: خودروهای حامل زائران باتوجه به اطلاع رسانی های وسیع و گسترده توسط رسانه ها، در صورت مراجعه به استان ایلام با اعمال قانون و عودت به استان های خود مواجه می شوند.

شاهوردی اضافه کرد: همچنین کاروان های پیاده نیز حق مراجعه به استان ایلام و مرز مهران را ندارند و آنها نیز به استان های مبدا خود بازگرداننده می شوند.

وی ادامه داد: برابر ابلاغیه ستاد اربعین پلیس راه استان های مختلف باید از حرکت خودروهای حامل زائران به مرزها خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه خودرو حامل زائران، قبل از رسیدن آنها به استان های مرزی، این خودروها را عودت دهند.

تدابیر لازم برای بازگشت زائران از مرز مهران اندیشیده شده است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: تدابیر و تمهیدات لازم برای بازگشت زائران اربعین حسینی از مرز مهران انجام شده است.

حجت الاسلام و المسلمین اله نور کریمی تبار اظهار داشت : اربعین امسال تردد زوار از طریق مرز مهران در زمان خروج از کشور امکان پذیر نیست و هر دسته از زائران که به سمت مرز حرکت کنند توسط نیروی انتظامی بازگردانده خواهند شد.

وی افزود: امسال از ارائه خدمات به زوار محروم هستیم اما در بازگشت زوار از مرز مهران تلاش خواهیم کرد که پس از ورود هر ایرانی به داخل از او تست کرونا گرفته شده و مبتلایان از دیگر افراد مجزا و راهی مقصد شوند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام تاکید کرد: دستگاه های نظامی و انتظامی از ورود افراد غیرمجاز به مرز همچنان ممانعت می کنند اما برای زائرانی که در مسیر برگشت به مرز مهران مراجعه می کنند اتوبوس تا مقصد در نظر گرفته شده است.

وی در نشست ستاد اربعین در شهرستان مهران هم با بیان اینکه در بین مرزهای کشور، مرز مهران بیشتر مورد توجه  زائران اباعبدالله الحسین(ع) است، افزود: این مهم فرصتی مغتنم است که هم  از نظر معنوی و هم از نظر عمرانی برای استان حائز اهمیت است و باید آن را غنیمت شمرد.

امام جمعه ایلام ادامه داد: همین که مسوولان کشوری متوجه مرز مهران شده اند که بهترین مرز برای تردد زوار عتبات عالیات است، فرصتی مناسب برای بحث توسعه زیرساخت ها و جذب اعتبار برای استان و مرز مهران است که مسوولان استانی باید با پیگیری های لازم از ظرفیت های کشوری برای ارتقای وضعیت و روند توسعه این منطقه استفاده کنند.

حجت الاسلام کریمی تبار تاکید کرد: باید تردد زائران غیرمجاز به مرز مهران کنترل شود چرا که بسیاری از زائران برای آمدن به مرز مهران انگیزه دارند و  ممکن است واکسن نزده باشند که این می تواند شیوع کرونا را افزایش دهد.

وی اضافه کرد: کنترل، نگهداری و بازگشت زائران مراجعه کننده به مرز مهران، فرآیندی است که باید مورد توجه کمیته امنیتی و انتظامی استان قرار گیرد.

حجت الاسلام کریمی تبار یادآور شد: باید تمامی هماهنگی ها توسط مسوولان برای بازگشت زائران از مرز مهران انجام شود که به محض ورود آنها نیاز به سکونت و اسکان نباشد.

وی تاکید کرد: زائران به محض ورود به مرز، از طریق وسایل نقلیه و اتوبوس به مقاصد خود باید منتقل شوند و هر زائری که وارد می شود راهنمایی شود و بداند کجا استقرار پیدا کند و سرویس های بهداشتی، آب نوشیدن و غذا باید در دسترس باشد.

امام جمعه ایلام یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی شرایط مورد نظر و لازم را برای موکب هایی که کار پذیرایی زائران را در بازگشت برعهده دارند مشخص کند و در داخل استان هم باید یک اطلاع رسانی دقیقی برای موکب ها داشته باشیم.

عودت سه هزار زائر اربعین به استان های مبدا

فرمانده انتظامی ایلام از عودت بیش از سه هزار زائر اربعین از ایلام به استان های مبدا خبر داد و گفت: مهم ترین اولویت پلیس در این راستا جلوگیری از ورود این زائران به محورهای ورودی به ویژه شهرستان مهران است.

سردار دلاور القاصی مهر اظهار داشت: بر اساس تصمیمات کشوری، ورود زائران به مرز مهران ممنوع بوده و پلیس از ورود تمامی زائران به پایانه مرزی شهید قاسم سلیمانی شهرستان مهران ممانعت می کند.

وی با بیان اینکه سلامت مردم برای پلیس از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: هشت ایستگاه کنترلی ثابت و سیار در محورهای مواصلاتی استان مستقر است و به هیچ وجه اجازه تردد به زائران به سمت پایانه مرزی مهران داده نمی شود.

فرمانده انتظامی ایلام با بیان اینکه تاکنون سه هزار زائر حتی با داشتن ویزا به استان های مبدا عودت داده شدند، تصریح کرد: طی روزهای گذشته افرادی بودند که بدون توجه به توصیه های پلیس و مسوولان کشوری به استان ایلام مراجعه کردند که از ورود آنان به مرز مهران جلوگیری شده است.

وی تاکید کرد: ورودی های استان ایلام به ویژه شهر مهران به شدت تحت کنترل پلیس است و تاکنون بیش از ۸۵۰ خودرو به استان های محل سکونت خود عودت داده شدند.

سردار القاصی مهر ادامه داد: بر اساس تصمیمات ملی مرز بین المللی مهران فقط آماده ارائه خدمات برای بازگشت زائران است.

فرمانده انتظامی ایلام اضافه کرد: مردم به شایعات فضای مجازی در خصوص اربعین توجه نکنند و اخبار موثق را از طریق رسانه ملی و خبرگزاری های رسمی دریافت کنند.

جابجایی زائران اربعین از مرز هوایی ایلام انجام نمی شود

فرودگاه شهدای شهر ایلام با وجود آمادگی پذیرش زائران برای انتقال به کشور عراق اما بنا به صلاحدید ستادهای مرکزی اربعین و کرونا برای جابجایی زائران انتخاب نشد و بنابراین در استان ایلام امسال نه از طریق مرز زمینی و نه هوایی امکان جابجایی زائران وجود ندارد.

مدیر فرودگاه شهدای شهر ایلام نیز گفت: جابجایی زائران اربعین به مقصد عراق از طریق فرودگاه استان ایلام انجام نمی شود.

جواد یگانه اظهار داشت: بنا به تصمیم ستاد اربعین و سازمان هواپیمایی کشور، فرودگاه شهدای استان ایلام برای جابجایی زائران اربعین انتخاب نشده است.

وی افزود: بنا بر تصمیم و هماهنگی سازمان هواپیمایی کشور و ستاد اربعین هفت فرودگاه برای جابجایی هوایی مسافران اربعین حسینی به مقصد عراق در نظر گرفته شده است.

یگانه یادآور شد: زائران اربعین برای حضور در عراق باید به فرودگاه های مشهد، اصفهان، اهواز، بندرعباس، تبریز، مهرآباد و امام خمینی(ره) تهران مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: بنابراین زائران جهت سفر به عتبات عالیات و حضور در راهپیمایی اربعین، به استان ایلام مراجعه نکنند.

وی ادامه داد: فرودگاه شهدای ایلام آمادگی دارد در صورت نیاز و صلاح دید ستاد مرکزی اربعین و سازمان فرودگاهی کشور مسافران را به مقصد عراق جابجا کند.

استقرار روزانه ۷۰۰ دستگاه اتوبوس برای بازگشت زوار اربعین از مرز مهران

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام نیز با بیان اینکه کرمی با بیان اینکه آمادگی لازم در مرز مهران برای بازگشت زوار به کشور فراهم شده است، گفت: روزانه ۷۰۰ دستگاه اتوبوس برای بازگشت زوار اربعین از مرز مهران در نظر گرفته شده است.

احمد کرمی افزود: ستاد اربعین استان ایلام آمادگی لازم برای ارائه خدمات به زائران اربعین در بازگشت به کشور را دارد.

وی یادآور شد: برنامه ریزی هایی لازم برای بازگشت زمینی زائران از طریق مرز مهران  به مناطق مختلف کشور صورت گرفته است اما اینکه چه تعداد از زوار مسیر زمینی را برای بازگشت انتخاب می کنند  باید منتظر ماند و شرایط را بررسی کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام تاکید کرد: تنها نگرانی ما بحث کروناست که ستاد اربعین به ویژه مسئولان بهداشت و درمان باید در زمینه رعایت کامل پروتکل های بهداشتی توسط زائران و عوامل خدمات رسان تمهیدات لازم را بیاندیشند.

زوار اربعین پس از انجام تست کرونا از مرز مهران وارد کشور می شوند

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام نیز گفت: تمامی زوار اربعین در پایانه مرزی مهران پس از انجام تست کرونا به کشور وارد می شوند و افرادی که مبتلا باشند، قرنطینه و بصورت مجزا به شهرهای محل سکونت خود ارجاع داده میشوند.

الیاس فتاحی اظهار داشت: تمامی تمهیدات لازم برای بازگشت زوار از مرز مهران نظیر استقرار تیم دانشگاه علوم پزشکی برای گرفتن تست از زائران ورودی به کشور، قرنطینه و استقرار اتوبوس برای اینکه زوار را به شهرهای محل سکونت خود انتقال دهند، بطور کامل اندیشنده شده است.

وی افزود: تمامی زواری که وارد پایانه مرزی مهران می شوند بلافاصله توسط اتوبوس های مشخص شده راهی شهرهای محل سکونت خود شده و به رانندگان نیز تاکید می شود از مسیر کمربندی حرکت کنند.

معاون استاندار ایلام ادامه داد: برای جلوگیری از افزایش شیوع کرونا و در راستای اجرای قانون منع ورود زائران به مرز مهران به تمامی مهمانسراها تاکید شده است هیچ زائری را پذیرش نکنند.

فتاحی تاکید کرد: دستگاه انتظامی از ورود افراد طبق ابلاغیه ستاد ملی کرونا و ستاد اربعین به مرز همچنان ممانعت می کند، اما برای زواری که در مسیر برگشت به مرز مهران مراجعه می کنند اتوبوس تا مقصد در نظر گرفته شده و هماهنگی لازم در این  راستا توسط کمیته های هماهنگی اربعین استان اتخاذ شده است.

به گزارش ایرنا، مهران گذرگاهی در منتهی الیه استان ایلام است که در گذشته ای نه چندان دور معبری به سوی آسمان بود تا شیربچه های دلاور ایران بال در بال فرشتگان از فرش به عرش پرواز کنند و امروز دروازه ای به سوی بهشتی ترین نقطه گیتی است.

بعد از سقوط صدام در سال ۸۲ و بازگشایی غیررسمی عتبات عالیات، مردم از اقصی نقاط کشور به شوق زیارت آقا و سرورشان راهی گذرگاه های غربی کشور به ویژه مهران شدند و در طول سال به طور میانگین بیش از ۶ میلیون نفر مسافر از این مرز تردد می کردند.

در ایام اربعین میزان تردد زائران از مرز مهران افزون بر چهار میلیون نفر است که نشان می دهد بیش از ۶۰ درصد زائران مرز مهران را در بین مرزهای چهارگانه برای تردد خود انتخاب می کنند.

شهر مرزی مهران در استان ایلام با حدود ۲۳۰ کیلومتر فاصله با بغداد نزدیک ترین شهر مرزی کشورمان به پایتخت عراق و عتبات عالیات این کشور است که امروز به کانون فعالیت های صادراتی و تردد زوار با کشور همسایه تبدیل شده است.

شهرستان مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام قرار دارد.



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان