جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024

آفتاب ایلام - حسن روحانی در جمع مردم یزد سخنانش را طوفانی و به عقیده برخی انتخاباتی و انتقادی شروع کرد؛ او خطاب به ابراهیم رئیسی و قوه تحت ریاست او گفت: «از قوه قضاییه که با فساد‌های میلیونی و میلیارد تومانی برخورد می‌کند می‌خواهم که مبارزه با فساد میلیارد دلاری را هم برای مردم توضیح دهد.»

روحانی گفته بود اگر قوه قضاییه نگوید ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پول بیت المال چه شد، شهر به شهر می‌گردد و درباره این مسائل صحبت می‌کند.

این سخنان واکنش‎های بسیار زیادی به همراه داشت؛ مجتبی ذوالنوری سخنان روحانی را یادآور سخنان بنی صدر دانست و خواستار مجازات و برخورد با او شد. رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر نوشت روحانی متهم است و به خاطر این حرف‌ها باید دو سال به زندان برود.

نعمت احمدی حقوقدان گفته «رئیس‌جمهور به درستی به این نکته اشاره کرده و حساسیت و واکنش سریع قوه قضائیه نشان داد که او دست روی نقطه حساسی گذاشته است.»

فارغ از اظهار نظر موافقان و مخالفان سخنان روحانی، نکته مهم این است که برخی فعالان سیاسی اعتقاد دارند اگر این روال ادامه یابد، مبارزه با فساد جنبه تسویه حساب پیدا می‌کند؛ کما آنکه هماکنون نیز در موارد مختلف همین تلقی وجود دارد و دو قوه قضاییه و مجریه، با مناسبت‌های مختلف علیه یکدیگر موضع می‌گیرند. علی صوفی فعال سیاسی اصلاح طلب و وزیر تعاون دولت خاتمی دلیل اختلاف دو قوه را بررسی کرده و از تبعات آن سخن گفته است.

علی صوفی وزیر دولت اصلاحات به رویداد۲۴ می‌گوید: با توجه به نزدیک بودن به انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه و بعد از آن ریاست جمهوری، معمولا مسائل جناحی باعث می‌شود رقابت‌ها بیشتر و مباحث نیز جدی‌تر شود. به این معنا که هر کدام سعی دارند گذشته دیگری را تخریب و آن را سیاه نشان دهند و مشکلات را ناشی از مدیریت جناحی که بر سر کار است بدانند.


بیشتر بخوانید:نظر رهبرانقلاب درباره چندهمسری/ خدا یکی و محبت یکی و یار یکی


دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات با بیان اینکه این درگیری‌ها در همه جای دنیا وجود دارد، خاطرنشان کرد: در تمامی کشور‌ها سیاسیون جناح‌های مختلف چه در سطح استانی و چه در سطح ملی، سعی دارن مدیرانی که بر سر کار بودند را به همکاری و ایجاد مشکل و بحران برای زندگی مردم متهم کنند؛ بنابراین این رفتار‌ها طبیعی است و جناح حاکم نیز در تلاش است از دستاورد‌های خود دفاع کند و کارنامه‌ای را ارائه دهد که بر مبنای آن بتواند نظر مردم را بار دیگر جلب کند. این یک اصل کلی و همیشگی است.

درگیری قوه قضاییه و مجریه فردی است

وزیر دولت سید محمد خاتمی ادامه داد: هم روحانی و هم رئیسی هرکدام سابقه مبارزه با فساد را در کارنامه خود دارند و باز شدن پرونده برادر رئیس جمهور نیز در این جریان‌ها بی تاثیر نیست. البته نکته دیگری‌که باید به آن اشاره کنم این است که تاکنون جناح‌ها وارد این بحث نشدند و به نوعی سکوت کرده‌اند بنابراین گمان می‌کنم درگیری روحانی و رئیسی بیشتر فردی است.

صوفی با اشاره به اینکه شروع به کار ابراهیم رئیسی در قوه قضاییه طوفانی بود، تصریح کرد: رئیسی در ابتدای کار خود عزم جدیی برای برخورد با فساد از خود نشان داد و حتی این مبارزه با فساد را از خود قوه قضاییه آغاز کرد که در بخشی از آن پای آملی لاریجانی و آیت الله یزدی هم باز شد، اما این شروع طوفانی به یکباره متوقف شد.

صوفی ادامه داد: برخی معتقدند علت این مسئله این است که برخورد با فساد از مهره‌های اصلی شروع نشد و فقط افرادی که به عنوان ابزار در فساد‌های بزرگ نقش داشتند دستگیر و محاکمه شدند و افراد اصلی این فساد‌ها همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. اکنون نیز مبارزه با فساد به نظرم به حالت سابق درآمده است و مبارزه با فساد جنبه جناحی و تسویه حساب پیدا کرده است. اگر این شرایط ادامه دار باشد و تنش‌های دو قوه ادامه پیدا کند ممکن است قوه قضاییه وارد مسائل سیاسی شود؛ موضوعی که به شدت به ضرر این قوه است.

 

 

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان