جمعه، 07 اردیبهشت 1403| 26 April 2024

نماینده حوزه شمالی ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نیرو مطالبات بحق مردم روستاهای بالادست سد سیمره از توابع شهرستان سیروان را پرداخت کند.

به گزارش آفتاب ایلام، علی‌اکبر بسطامی شامگاه دوشنبه در دیدار با وزیر نیرو در خصوص مطالبه به حق و چندین ساله روستاهای بالادست سد سیمره اظهار داشت: باتوجه به اینکه شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران کارفرمای طرح سد و نیروگاه سیمره بخش عمده ای از اراضی و املاک روستاهای موجود در بالادست سد سیمره را تملک نکرده و مطالبات مردم را نیز پرداخت نشده است، باید در خصوص تملک اراضی واقع در محدوده مخزن سد سیمره و پرداخت مطالبات بحق مردم روستاهای بالادست سد سیمره، اقدامات و دستورات لازم انجام شود.

وی با تاکید بر لزوم تسریع در آغاز عملیات اجرایی سد مخزنی گدارخوش گفت: سالیانه بیش از ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب باکیفیت از طریق رودخانه مرزی گدارخوش از مرز کشور خارج می‌شود.

نماینده حوزه شمالی مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در راستای عمل به فرامین رهبر معظم انقلاب مبنی بر مهار حداکثری روان آب‌ها، شرکت آب منطقه‌ای در سنوات گذشته مطالعات این سد مخزنی را با هدف تامین آب کشاورزی و صنعت مناطق مرزی و محروم شهرستان مهران انجام داده و منبع تخصیص آب این طرح نیز مشخص شده است.

بسطامی ادامه داد: سد گدارخوش دارای مصوبه کمیسیون از سازمان برنامه و بودجه کشور بوده و با توجه به ضرورت تسریع در اجرا این طرح و همچنین نیاز منطقه گرمسیری و فاقد منابع آبی به آب این رودخانه و جلوگیری از مهاجرت مرزنشینان، پیش بینی لازم در خصوص تخصیص اعتبارات متناسب در لایحه بودجه ۱۴۰۱ صورت پذیرد.

وی تامین اعتبار متناسب با نیاز سد چناره در بودجه ۱۴۰۱ را به منظور تامین آب شرب شهرستان‌های ایلام، چرداول و سیروان ضروری دانست و افزود: در سالیان اخیر، مطالعه این سد توسط شرکت آب منطقه ای ایلام صورت گرفته و علیرغم اختصاص ردیف اجرایی و درج در پیوست قوانین بودجه سنواتی، به دلیل عدم تناسب اعتبار مصوب و تخصیص یافته با اعتبار موردنیاز عملیات اجرایی این سد پیشرفت مطلوبی نداشته است.

وی در ادامه با اشاره به چالش‌ها و مشکلات متعدد ناشی از خشکسالی‌های سالیان اخیر و شرایط اقلیمی حاکم بر استان اظهار داشت: در حال حاضر آب‌رسانی در بسیاری از روستاهای استان به‌صورت سیار صورت می‌گیرد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: تخصیص اعتبارات لازم جهت اصلاح و تعویض شبکه‌های توزیع آب فرسوده شهر ایلام که قدمتی بیش از ۴۰ ساله داشته و هم‌چنین تامین آب شهرستان چوار، مرکز شهر و ۴۷ روستای تابعه و تخصیص اعتبارات لازم و کافی جهت اجرایی کردن عملیات پروژه آب‌رسانی مرتبط که مطالعات پایه و نهایی آن انجام شده و انتخاب و واگذاری فاز اول آن به پیمانکار صورت گرفته  از مهم‌ترین مشکلات و نارسایی‌های حوزه آب استان است.

در این دیدار محرابیان وزیر نیرو ضمن قدردانی از زحمات و پیگیری‌های بسطامی نماینده مردم ایلام، در خصوص تشکیل کمیته‌های پیگیری مطالبات روستاهای بالادست سد سیمره، سد گدارخوش، رسیدگی به کمبودهای سد چناره به عنوان طرح ویژه و هم‌چنین رفع مشکلات شبکه آب‌رسانی شهر ایلام و تامین آب شهرستان چوار و روستاهای تابعه به عنوان طرح اولویت دار دستورات لازم را صادر کرد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان