پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403| 25 April 2024

آفتاب ایلام |مدیر کل اداره استاندارد ایلام گفت: آسانسور باید به صورت سالیانه مورد بازرسی ادواری قرار گرفته و تأییدیه ایمنی ادواری برای آسانسور منصوبه اخذ گردد.

مهناز همتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار آفتاب ایلام با بیان اینکه تاییدیه ‌های ایمنی آسانسور دارای اعتبار یک ساله هستند، افزود: مالکان و مدیران ساختمان‌، باید آسانسورهای در حال بهره‌برداری را تحت سرویس و نگهداری مستمر قرار دهند.

وی افزود: به منظور حصول اطمینان از برقراری شرایط استاندارد، باید درخواست بازرسی ادواری آسانسور منصوبه، به صورت سالیانه در سامانه مدیریت بازرسی ثبت شود.

مدیرکل استاندارد ایلام تاکید کرد: به منظور تامین ایمنی لازم در آسانسور، رعایت استانداردهای مربوطه اجباری و این موضوع به تمام شهرداری های استان اعلام شده است، همچنین صدور پایان کار برای ساختمان های جدید منوط به دریافت این تاییدیه می باشد.

همتی با اشاره به استقرار سامانه مدیریت بازرسی آسانسور به نشانی http://lift.isiri.gov.ir به منظور نظارت بیشتر بر فرآیند استانداردسازی در سطح استان افزود: دریافت تاییدیه ایمنی آسانسور تنها از طریق این سامانه قابل پیگیری خواهد بود.

وی اضافه کرد: بازرسی از آسانسوری که در گذشته گواهینامه اولیه استاندارد را اخذ کرده باشد، شامل بازرسی ادواری می شود و در صورتی که شرایط و الزامات بازرسی ادواری تامین گردد برای آن آسانسور گواهینامه ادواری صادر می گردد. اعتبار گواهینامه های بازرسی اولیه از تاریخ صدور، یکسال می باشد و بر اساس همین گواهینامه، در این یکسال  آسانسور بیمه می شود و اعتبار بیمه نیز در یک سال اعتبار گواهی قابل پذیرش می باشد. اما پس از آن باید برای آن گواهینامه مجدد ادواری اخذ شود.

مدیرکل استاندارد ایلام ادامه داد: در راستای تأمین ایمنی همکاران اداری و عموم مردم و حصول اطمینان از عملکرد صحیح آسانسور، تمام مدیریت ها و سازمانها نسبت به ثبت‌نام بازرسی ادواری و اخذ تأییدیه مجدد آسانسورهای منصوبه در ساختمان های اماکن دولتی، بیمارستانی و عمومی، از طریق سامانه مدیریت بازرسی آسانسور به نشانی lift.isiri.gov.ir اقدام و فرآیند انجام بازرسی ادواری را تا زمان صدور تأییدیه ایمنی ادواری آسانسور پیگیری نمایند. 

وی با اشاره به اینکه فرآیند بازرسی ادواری آسانسور از طریق شرکت های بازرسی تأیید صلاحیت شده در زمینه بازرسی آسانسور و تحت نظارت ادارات کل استاندارد استانی می باشند، گفت: بازرسی‌های ادواری آسانسور و ممانعت از بهره‌برداری از آسانسورهای فاقد تأییدیه ایمنی مورد انتظار بوده و مسئولیت عدم توجه به موارد فوق‌الذکر مستقیماً متوجه مدیریت های ادارت دولتی و مالکین ساختمان عمومی خواهد بود.

مدیرکل استاندارد ایلام با بیان اینکه در پایان آذر دستگاه های متخلف و کم کار در این زمینه طبق مکاتبات دادستان کل کشور، در استان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد عنوان کرد: بازرسی ادواری به قدمت آسانسور مربوط نیست! و این تصور که آسانسورهای قدیمی فقط می بایست بازرسی ادواری شوند، اشتباه است و آسانسورهای قدیمی که تاکنون گواهینامه استاندارد اخذ نکرده اند در صورت درخواست، می بایست ابتدا بازرسی اولیه انجام شود سپس بعد از گذشت یکسال نسبت به بازرسی ادواری اقدام نمایند.                                    

همتی بیان کرد: استاندارد فقط متولی بررسی کیفیت خود آسانسور است و نظارت بر فعالیت شرکت های نصاب و فروشنده آسانسور و قیمت گذاری های آنها در حوزه وظایف اتحادیه‌ها و سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

وی افزود:  استفاده کنندگان از آسانسور می توانند با ارسال کد ۱۰ رقمی نصب شده در داخل کابین که با عنوان شناسه ملی شناخته می شود، به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷، از وضعیت تاییدیه آن مطلع شوند و در صورت مشاهده آسانسور بدون تاییدیه، موضوع را از طریق این اداره کل پیگیری نمایند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان