جمعه، 07 اردیبهشت 1403| 26 April 2024

آفتاب ایلام |تناقض آماری در اعلام شمار بیکاران در استان ایلام سبب آن شده است تا اعتماد به مراجع آماری نزد افکار عمومی مخدوش و اعتماد به گفته‌های مسئولان کاهش، این وضعیت نیازمند آن است تا مسئولان برای این تناقضات چاره اندیشی کنند.

آفتاب ایلام، آمار،  از جمله عوامل مؤثر در برنامه‌ریزهای خرد و کلان است که اصولا از سوی تمامی مسئولان و مدیران برای رسیدن به اهداف تعیین شده به شدت مورد توجه است. بنابراین درستی آمار  برای تدوین برنامه‌ریزی مؤثر و کارگشا ضروری است، اما آن چه این عامل موثر در برنامه‌ریزی را به حاشیه می‌برد، تناقص آماری است که امروز استان ایلام را گرفتار خود کرده است که نمونه بارز این تناقض آماری در بیان آمار بیکاران استان ایلام است.

23 هزار بیکار داریم

حسن بهرام نیا،  آمار تعداد بیکاران استان ایلام را 23 هزار نفر عنوان و این وضعیت را زیبنده استان ایلام نمی‌داند و در این ارتباط گفت: هم اکنون تعداد بیکاران استان ایلام 23 هزار نفر بوده که برای رفع مشکل بیکاری و این تعداد بیکاران در صدد چاره‌اندیشی و جذب سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در استان ایلام و استفاده از ظرفیت‌های موجود استان برای اشتغال هستیم.

استاندار ایلام با تاکید بر انعکاس واقعی آمارها به مراجع اعلام آمار در سطح ملی از برنامه ریزانی که یک ساعت کار در هفته را مبنای شاغل بودن می‌دانند، اظهار داشت: در تعریف فعلی، هر کس در هفته یک ساعت کار داشته باشند شاغل محسوب می‌شود، که این تعریف قابل قبول نیست و شاغل کسی است که روزی 8 ساعت کار کند و بیمه داشته باشد و از حداقل حقوق قانونی برخوردار باشد.

استاندار ایلام، وضعیت موجود استان ایلام را در حوزه اشتغال و اختصاص بودجه و اعتبارات را ناشی از انعکاس آمارهای غیر واقعی ذکر کرد و بیان داشت: در برنامه‌های آتی آمارهای واقعی منعکس و کتمان آماری از هیچ دستگاهی پذیرفته نیست.

شاغلین رسمی و غیر رسمی محل اختلاف است

 شکرالله شیرخانی، در پاسخ به این سئوال  که  اختلاف آمار بیکاری در ایلام ناشی از چیست؟ اظهار داشت:  "اشتغال ناقص"، "شاغلین غیررسمی" و "ناامیدشدگان از یافتن شغل" دلیل اصلی اختلاف نرخ بیکاری با بیکاری واقعی در استان است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام  گفت: بیکاران واقعی استان بر اساس اعلام مرکز آمار کشور 10 هزار و 400 نفر بوده در حالی که آمار واقعی آنان به اعتقاد اداره کار  22 هزار و700 نفر و بر اساس اعلام استاندار محترم حدود 24 هزار نفر است.

وی افزود: شاغلان غیررسمی و اشتغال ناقص در استان زیاد بوده و همین مسأله موجب تناقض آمار شده زیرا شاخص مرکز آمار در تعریف شغل داشتن یک ساعت کار در هفته است که شاخصی غیر نامتناسب با وضعیت حقوق ودستمزد در کشور ما است.

شیرخانی تصریح کرد:  براساس اعلام مرکز آمار کشور، نرخ بیکاری استان طی چهار سال گذشته 17.2 درصد بود که اکنون به 6.7 رسیده، مرکز آمار ایران به صورت سالیانه و فصلی براساس شاخص‌های جهانی، که با شاخص‌های کشور هیچ هم‌خوانی ندارد، آمار را اعلام می‌کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام  گفت: براساس آمار مرکز آمار کشور، وضعیت استان ایلام شاید از برخی از استان‌های دیگر  بهتر باشد، اما بدون شک نرخ واقعی بیکاری استان بیش از آن است که مرکز آمار اعلام می‌کند.

وی افزود: بدون شک مبنای آمارگیری بیکاری برای همه استان‌ها یکی است اما در ایلام افراد شبهه‌بیکار و شاغلین غیررسمی زیادی داریم که مرکز آمار آنها را نمی‌بیند اما مردم می‌بینند.

شیرخانی بیان داشت: مرکز آمار درفرایند مطالعه‌ی نرخ بیکاری در استانها، کوچکترین اطلاعاتی از دستگاه‌های اجرایی نمی‌گیرد و مطالعه این مرکز کاملاً مستقل و بر اساس شاخص‌های جهانی، که متاسفانه هیچ همخوانی با کشور ما ندارد،صورت می‌گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام برنامه  دولت در 1401 برای ایجاد اشتغال در استان اشاره کرد و گفت: در برنامه‌های تنظیم شده، سهم هر کدام از دستگاه‌های اجرایی برای ایجاد اشتغال تا پایان سال  1401 مشخص شده و در حال اجرا است که کمیته امداد ایلام با 6200 شغل با کمک تسهیلات تبصره 16 و سایر منابع داخلی خود، از مهمترین دستگاه‌ها در این زمینه است.

آفتاب ایلام،  واقعیت آن است که  تناقض آماری در اعلام شمار بیکاران در استان  ایلام سبب آن شده است تا اعتماد به مراجع آماری نزد افکار عمومی مخدوش و اعتماد به گفته‌های مسئولان کاهش، این وضعیت نیازمند آن است تا مسئولان برای این تناقضات چاره اندیشی کنند.

انتهای پیام/



نویسنده: رضا میرزاد
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان