جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024

آفتاب ایلام |تخریب، سرقت و حفاری‌های غیر مجاز در ایلام معضلی است که برای رفع آن نیازمند افزایش مشارکت مردم محلی در ان حوزه هستیم.


آفتاب ایلام، توجه به صنعت توریسم و تقویت زیرساخت‌های گردشگری برای استان ایلام می‌تواند بهترین راهکار برای بهبود شرایط اقتصادی و خروج این استان از وضعیت بحرانی اقتصاد، معیشت و بیکاری باشد.

این استان با دارا بودن 2000 اثر تاریخی و جاذبه‌های گردشگری طبیعی می‌تواند مامن خوب و جذابی برای حضور گردشگران داخلی و خارجی باشد. اما، گاه و بی‌گاه اخباری از تخریب، حفاری غیرمجاز و سرقت آثار تاریخی این استان که سرمایه ملی و سند ماندگار تاریخی کشور است شنیده می‌شود و برآیندبررسی‌ها آن است که سارقان آثار تاریخی درصدد آن هستند تا با سرقت و حفاری‌های غیر مجاز به طمع خود برای رسیدن به این آثار دست یابند.

عبدالمالک شنبه‌زاده در گفت وگو با آفتاب ایلام با اشاره به وجود 2000 اثر تاریخی در استان ایلام از طمع برخی افراد سود‌جو به این آثار سخن و اظهار داشت: برای حفظ و حراست از این آثار علاوه بر فعالیت یگان‌های حفاظت میراث از ظرفیت نیروی انتطامی نیز در استان ایلام استفاده می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام گفت: به رغم تمام تلاش‌ها اما هنوز هم نمونه‌هایی از تخریب و تاراج این آثار در استان ایلام را شاهدیم به عنوان نمونه امسال 15 مورد تخریب و احداث بنا در حریم آثار تاریخی داشته‌ایم که تخریب‌کنندگان دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده‌اند.

وی به دستگیری دوباند سرقت اشیاء تاریخی در ایلام خبر داد و گفت: 95 شی تاریخی از این افراد کشف و ضبط و متهمان تحویا مراجع قضایی شده‌اند.

شنبه زاده در بیان علت انجام سرقت، تخریب و ... آثار تاریخی در استان ایلام بیان کرد: پراکندگی آثار، وضعیت توپوگرافی استان و همچنین طمع سودجویان را می‌توان از دلایل حادث شدن این اتفاقات نامید.

وی به اقدامات پیشگیرانه اشاره کرد و بیان داشت: فعال کردن انجمن‌های میراث فرهنگی در مناطق داری آثار در استان ایلام صورت پذیرفته است و تا کنون 800 نفر در این انجمن‌ها جذب شده‌اند و به حفاظت از آثار تاریخی مشغول هستند.


آفتاب ایلام، هرچند اقدامات حفاظتی و مراقبتی برای حفظ و حراست از آثار تاریخی با تشکیل یگان‌های حفاظت میراث فرهنگی انجام شده است اما این اقدامات و تلاش شبانه روزی نیروهای این یگان‌ها زمانی اثر بخش خواهد بود که نگهداری، حفظ و حراست از آثار تاریخی و میراث فرهنگی را مردمی و فرهنگ نگهداری از این اثار در جامعه تبیین شود.

گزارش از: سمیه محمدی



نویسنده: سمیه محمدی
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان