پنجشنبه، 09 فروردین 1403| 28 March 2024
اخبار سلامت

کارت تقلبی واکسن فقط ۵۰۰ هزار تومان

۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ۱۶:۱۸ چاپ کدخبر: 17133

آفتاب ایلام |ماجرای فروش کارت دیجیتال واکسن کرونا، ابعاد جدیدی پیدا کرده است؛ با اینکه وزارت بهداشت بر پیگیری موضوع تأکید می‌کند، اما بررسی‌ها حکایت از ادامه فعالیت این گروه‌های سودجو دارد

افرادی وجود دارند که اغلب در فضای مجازی با راه‌اندازی صفحه‌هایی با عنوان «کووید-۱۹» یا «کارت دیجیتال» و یا «صدور کارت واکسن کرونا با تأییدیه وزارت بهداشت»، به‌راحتی کاسبی جدیدی راه‌اندازی کرده‌اند و با گرفتن مبالغی اقدام به صدور کارت دیجیتال واکسن می‌کنند؛ کارت‌هایی که کاملا معتبر و قابل ارائه است و نشان می‌دهد متخلفان به شبکه اصلی ثبت اطلاعات وزارت بهداشت دسترسی دارند.

گفتگو با یکی از این فروشندگان نشان می‌دهد که کارت‌های دیجیتال برای دو دوز واکسن، تنها ۵۰۰هزار تومان است و مبلغ پس از دانلود کارت دیجیتال بارکددار از صفحه اصلی وزارت بهداشت، گرفته می‌شود.

اگر متقاضی کارت، یک دوز واکسن تزریق کرده و تمایلی به دوز دوم نداشته باشد، نصف مبلغ یعنی ۲۵۰هزار تومان پرداخت می‌کند. برای ثبت اطلاعات هم تنها ارائه کارت ملی، سال تولد و شماره تماس کافی است، نوع واکسن تزریقی هم انتخابی است؛ یعنی متقاضی هر واکسنی که می‌خواهد را می‌تواند اعلام کند و در کارت دیجیتال، درج می‌شود.

به نقل از روزنامه همشهری، فعالیت این افراد در فضای مجازی به‌طور کاملا سازمان‌یافته است؛ یعنی با ورود به یکی از این صفحه‌ها به‌راحتی می‌توان به افراد دیگری دسترسی پیدا کرد که در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ صفحه‌هایی که اغلب خلوت است و تمام اطلاعات در بخش پیام‌ها و به‌صورت خصوصی به متقاضیان داده می‌شود.

هرچند که گاهی کلاهبرداری‌هایی هم صورت می‌گیرد؛ پول گرفته می‌شود، اما کارتی صادر نمی‌شود. مخاطبان این سودجویان، همان مخالفان واکسن‌اند که احتمالا برای سفر یا تردد به محل کار، نیاز به کارت واکسن دارند.

تا روز گذشته، ۱۲۲میلیون و ۹۹۸هزار و ۵۲۰دوز واکسن تزریق شده و حالا براساس اعلام اخیر مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، ۲۳مورد در برابر این میزان تزریق واکسن، ناچیز است.

علیرضا رحیم‌نیا روز شنبه در نشست خبری وجود چنین تخلف‌هایی را تأیید کرد و گفت یکی از این موارد، با کمک یک خبرگزاری شناسایی شد.
همه این‌ها در شرایطی است که براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت درحال حاضر حدود ۸میلیون نفر از گروه هدف واکسن کرونا نزده‌اند.

پیشنهاد‌های مالی به واکسیناتور‌ها
مخالفان واکسن، به هر روشی برای تزریق نکردن واکسن، متوسل شده‌اند. یکی از واکسیناتور‌ها می‌گوید که روزانه تعدادی از افرادی که نمی‌خواهند واکسن کرونا دریافت کنند، اما به کارت آن نیاز دارند، مراجعه می‌کنند و پیشنهاد پرداخت پول برای صدور کارت واکسن و بدون تزریق واکسن، می‌دهند.

او که نخواست نامش در گزارش بیاید می‌گوید: «برخی می‌گویند ۲۰۰هزار تومان می‌دهیم برایمان فقط کارت واکسن صادر کنید. این پیشنهاد‌ها داده می‌شود، اما ما قبول نمی‌کنیم. شاید هم این اتفاق افتاده باشد که قطعا در ساعت‌های شلوغ است.»

به‌گفته او، تا زمانی که فرد واکسن دریافت نکند، برایش کارت واکسن صادر نمی‌شود. حتی ممکن است اطلاعاتش ثبت شود، اما وقتی نمی‌خواهد واکسن بگیرد، اطلاعاتش ملغی می‌شود.

این واکسیناتور می‌گوید که هم‌اکنون با سودجویی عده‌ای، نظارت‌ها بسیار بیشتر شده و کمتر احتمال وقوع چنین تخلفاتی وجود دارد. چندی پیش هم اخباری مبنی بر صدور کارت واکسن در پایگاه‌های واکسیناسیون منتشر شد که افراد زمانی که برای واکسیناسیون مراجعه می‌کنند، بعد از ثبت اطلاعات و مشخصاتشان، بدون تزریق واکسن، کارت ملی و کارت واکسن را دریافت کرده و محل را ترک می‌کنند.

رحیم‌نیا در این‌باره هم توضیح می‌دهد: «کارت ملی افراد پس از انجام واکسیناسیون داده می‌شود و با توجه به اینکه تزریق واکسن نوبتی است، عملا امکان تخلف وجود ندارد و چنین اقدامی امکان‌پذیر نیست.»

او درباره دسترسی به کارت‌های واکسن مهر‌شده که در برخی مراکز وجود دارد و می‌تواند منجر به تخلف شود، می‌گوید: «درباره کارت‌های مهر شده نگرانی چندانی وجود ندارد چرا که آن‌ها در سامانه نیستند و درصورتی که استعلام گرفته شود، جعلی‌بودن‌شان مشخص می‌شود. بیشترین پیگیری و بررسی از سوی ما و نهاد‌های نظارتی درباره اقداماتی است که منجر به ثبت کارت واکسن در سامانه دیجیتال صدور کارت است. ما در پایگاه‌های واکسیناسیون مشکلی در این‌باره نداریم و مردم بعد از تزریق کارت واکسن می‌گیرند. برخی سودجویی‌ها از سوی کسانی رخ می‌دهد که با تبلیغات و در ازای دریافت پول اقدام به صدور کارت واکسن می‌کنند که اقدامات برای شناسایی آن‌ها در حال انجام است.»

انتهای پیام/منبع: تجارت نیوز

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان