پنجشنبه، 09 فروردین 1403| 28 March 2024
اخبار اقتصاد

از سیر تا پیاز یارانه های جدید

۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ۲۰:۲۸ چاپ کدخبر: 17155

آفتاب ایلام |بهترین راهکار مبارزه با رانت آن است که پول را زیر دست مردم نریزند. اکنون آن‌قدر که در کانادا ایرانی هست در کشورهای دیگر حضور ندارند. ایرانی‌ها پول گرفتند و آنجا سرمایه‌گذاری کردند. به همین علت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کار خوبی است اما دولت به جای آن حساب مردم را شارژ کند. 

بدون شک دلار ۴۲۰۰ تومانی، یادگار نه چندان مبارک دولت حسن روحانی بود. یادگاری که در بیستم فروردین سال ۱۳۹۷ از آن رونمایی شد و می‌توان به عنوان روزی سرنوشت‌ساز در تاریخ کشور نام گذاری کرد اما یکی از وعده‌های مهم ابراهیم رئیسی برای به دست گرفتن سکان ریاست جمهوری حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که این امر در بودجه ۱۴۰۱ در حال محقق شدن است. یکی از راهبردهای کلان بودجه ۱۴۰۱ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است. این ارز باید حذف شود و دولت باید به عنوان جایگزین به شکل نقدینگی، حساب مردم را شارژ کند. این ارز تا سال ۹۷ وجود نداشت و توسط آقای جهانگیری ایجاد شد و برای کشور چیزی جز ضرر در پی نداشت اما هر وقت جلوی ضرر را بگیریم، به نفع مملکت و نظام است. باید حتما از مسیر ارز ترجیحی برگردیم.

بنابر اظهارنظر برخی از کارشناسان اکنون کشورها تا ۳۰۰ کیلومتر بعد از مرزهای ما از کالای اساسی ما استفاده می‌کنند. به همین علت باید همه آن کالاها اعم از آرد‌، دارو، نهاده‌های دامی و... آزاد شود. حتی اگر دلار افزایش پیدا کرد، دولت باید به جای ۴۵ هزار تومان، ۲۰۰ هزار تومان به مردم یارانه بدهد.

بهترین راهکار مبارزه با رانت آن است که پول را زیر دست مردم نریزند. اکنون آن‌قدر که در کانادا ایرانی هست در کشورهای دیگر حضور ندارند. ایرانی‌ها پول گرفتند و آنجا سرمایه‌گذاری کردند.  به همین علت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کار خوبی است اما دولت به جای آن حساب مردم را شارژ کند.

سال گذشته بودجه را براساس همین ارز بستیم و نتیجه آن شد که رانت ادامه‌دار شد. اکنون کارشناسان می گویند که ۷۰ درصد این ارز هرگز به هدف نرسیده است و ۳۰ درصد باقیمانده، قطره‌چکانی بوده است. بنابراین لازم است که بر حذف ارز ترجیحی تاکید بیشتری شود تا از اقشار ضعیف به صورت یارانه کالا یا نقدی حمایت شود. دادن این نوع یارانه (ارز ترجیحی) عاقلانه نیست و در هیچ کشوری همانند آن را نداریم./گسترش نیوز

 یارانه نقدی این خانوارها افزایشی شد
احتمالاً برنامه دولت این است که در سه ماه اول سال آینده یارانه را به شکل نقدی به مردم پرداخت کند اما در ماه‌های بعدی یارانه ناشی از حذف ارز 4200 تومانی به شکل بن کارت یا همان کارت های الکترونیک به مردم داده می‌شود

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 در پایان نشست دیروز کمیسیون متبوعش گفت:‌ دولت در جلسه کمیسیون تلفیق رسماً اعلام کرد که ارز ترجیحی 4200 تومانی در بودجه سال آینده نداریم و در لایحه تنها ارز با نرخ ETS خواهیم داشت. وی با بیان این که دولت تقریباً 250 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه و بن کارت کنار گذاشته است، اظهار کرد: بر همین اساس احتمالاً برنامه دولت این است که در سه  ماه اول سال آینده یارانه را به شکل نقدی به مردم پرداخت کند اما در ماه‌های بعدی یارانه ناشی از حذف ارز 4200 تومانی به شکل بن کارت یا همان کارت های الکترونیک به مردم داده می‌شود. از سوی دیگر میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز جزئیات طرح پیشنهادی دولت برای پرداخت یارانه نان را تشریح کرد. وی گفت: طرح (که زمان اجرای آن بستگی به مصوبات مجلس دارد) به این گونه است که در هنگام خرید افراد از نانوایی با کارتی که در اختیار مردم هست، به نانوا قیمت جدید پرداخت می شود، ولی از فردی که نان را می خرد، قیمت قبل کسر می شود. این طرح در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در دست اقدام است. همچنین فعلاً بیشتر بحث نهاده ها (برای اصلاح ارز 4200) مطرح است و دارو و نان در مرحله بعدی قرار دارند. / خراسان

 کالابرگ جای یارانه
رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: مجلس و دولت هنوز برای چگونگی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جایگزین آن به توافق مشترک نرسیده‌اند و رایزنی‌ها در این باره همچنان ادامه دارد.

«حمیدرضا حاج بابایی» روز سه‌شنبه( ۲۱ دی ماه) درباره حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه۱۴۰۱ گفت: موضوع ارز ترجیحی در بودجه موضوعی بسیار مهمی است و برای این موضوع بسیار مهم باید دولت و مجلس به جمع بندی مشترک و دقیقی برسند و تا زمانی که راهکار محکم و متقن ارائه نشود نمی‌توان تصمیم نهایی را در این باره گرفت. چرا که خطر قرمز ما معیشت مردم است.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ افزود: بررسی راهکارهایی که مورد تایید مجلس باشد و دولت هم آن را قبول کند، همچنان در جلسات ادامه دارد تا به توافق مشترک برسیم و دولت در حال ارائه گزارش در جلسات است و هنوز راهکار قطعی ارائه نشده است.

 
وی ادامه داد: اینکه در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه دهک‌هایی و  چگونه حمایت می‌شوند و چه یارانه‌ای دریافت می‌کنند، در این نشست‌ها در حال بررسی است. چرا که باید تعریفی از دهک‌های مختلف مردم در نظر گرفت که به آنها یارانه پرداخت شود.

نماینده مردم همدان در مجلس تاکید کرد: تا زمانی که به راهکار متقنی نرسیم که معیشت مردم آسیب نبیند، نمی‌توان راهکارهای در نظر گرفته شده را تایید کرد و باید این راهکارها از استحکام فکری لازم برخوردار باشند تا در این صورت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم گرفت.

حاجی بابایی درباره اینکه آیا در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قرار است یارانه مستقیم به مردم پرداخت شود، گفت: سمت و سوی مجلس به سوی کالابرگ است. البته این موضوع هنوز جمع بندی نشده است.

 
وی درباره پیشنهاد دولت برای جایگزین کردن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصریح کرد: اشکال بودجه در این است که جزییات اجرای برنامه توسط دولت بیان نشده و بیشتر کلیات را اعلام کرده است و دراین زمینه با رییس جمهور و وزرای دولت جلساتی برگزار شده و همچنان این جلسات ادامه دارد.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ درباره اینکه اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، یارانه به چه افرادی و چه کالاهایی تعلق می‌گیرد؟ عنوان کرد: موضوع جلسات بر سر همین است که حدود ۷ تا ۸ پیشنهاد در حال بررسی است که آیا این کار انجام شود یا خیر؟ و اگر انجام شد به چه افرادی یارانه بدهیم؟ یا اینکه در این زمینه چه تفاوت‌هایی قائل شویم. همچنین اگر قرار شد کالا برگ تعلق بگیرد برای چه کالاهایی باید در نظر گرفته شود.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنده به عنوان مسوول در کمیسیون تلفیق تا زمانی که فکرم در این باره به جمع بندی و آرامش نرسد، اقدامی انجام نخواهم داد./ایرنا

چگونه یارانه حذف شده را بگیریم
یارانه سوالات زیادی برای مردم ایجاد کرده است . یارانه برخی مردم پرداخت نشده است . بسیاری از موضوع دهک بندی یارانه ناراضی هستند . پیگیری ها نشان می دهد یک راه برای اعتراض و شکایت به نحوه پرداخت یارانه وجود دارد .

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر مردم شکایتی مرتبط با دهک‌بندی اقتصادی و یارانه‌ها داشته باشند، باید به سامانه متعلق به وزارت کار مراجعه کرده و شکایات خود را ثبت کنند.

 برنامه «تهران ۲۰» با حضور «داریوش ابوحمزه» معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تشریح خدمات پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان پرداخت.

در ابتدای برنامه داریوش ابوحمزه درباره سامانه رفاه ایرانیان گفت: در این سامانه با استفاده از فعالیت‌های روزمره مردم، سعی شده است اطلاعاتی را که براساس کد ملی در دستگاه‌های حاکمیتی، به ثبت رسیده، تجمیع شود.

ابوحمزه در پاسخ به سوال مجری برنامه با مضمون آن که اگر مردم اعتراضی را نسبت به دهک‌بندی اقتصادی خود دارند باید به کجا مراجعه کنند، تصریح کرد: اگر شکایت مرتبط با یارانه‌ها باشد، می‌توانند با مراجعه به سامانه www.hemayat.mcls.gov.ir که متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است شکایات خود را ثبت کنند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه وضعیت معیشتی فعلی جامعه، وضعیت مناسبی نیست، گفت: سفره مردم در دهه نود، طبق آمارهای رسمی کشور حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد کوچک شده است. میانگین خط فقر در کشور برای یک خانوار چهار نفره به طور تقریبی به کمی بیشتر از ۴ میلیون تومان رسیده است که این آمار برای تهران با همین شرایط، نزدیک به ۵ میلیون تومان محاسبه می‌شود.

 مبلغ قطعی یارانه جدید
یک نماینده مجلس با بیان اینکه دولت سعی دارد با برنامه حمایتی برای ۵ دهک اول جامعه بخشی از تورم حذف ارز ترجیحی را جبران کند، گفت: دولت تصمیم دارد مابه التفاوت ارز ترجیحی و ارز نیمایی را به این پنج دهک پرداخت کند.

سیدالبرز حسینی نماینده خدابنده و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه سال آینده گفت: ارز ترجیحی از سال 97 وارد اقتصاد شد و برای تمام اقلام وارداتی اختصاص پیدا کرد. البته طی سال‌های گذشته این رویه اصلاح شد و طی دو سال گذشته ارز ترجیحی فقط هفت قلم کالا مانند گندم، جو، سویا، ذرت، کنجاله، دانه‌های روغنی، دارو و بخشی از تجهیزات پزشکی را در بر می‌گرفت.

وی ادامه داد: حدود چهار سال است که با افزایش قیمت ارز در کشورمان، ارز 4200 تومانی به یکی از رانت‌های بزرگ تبدیل شده است و کالاهایی که مشمول ارز 4200 تومانی می‌شوند، متناسب با قیمت ارز ترجیحی به دست مردم نمی‌رسند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص تبعات حذف ارز ترجیحی گفت: طبیعی است که بعد از حذف ارز ترجیحی برخی کالاها افزایش قیمت پیدا کنند و دولت هم که در لایحه‌ بودجه چنین پیشنهادی داده، از تبعات تورمی این اقدام آگاه است اما سعی دارد با برنامه حمایتی ریالی که برای 5 دهک اول جامعه در نظر گرفته، بخشی از این تورم را جبران کند.

حسینی با بیان اینکه دولت تصمیم دارد مابه التفاوت ارز ترجیحی و ارز نیمایی را به این پنج دهک پرداخت کند، تصریح کرد: محاسبات نشان می‌دهد اگر ارز ترجیحی حذف شود تورم در کشور 7.6 درصد افزایش پیدا می‌کند. برخی‌ها هم معتقد هستند که بخشی از این افزایش تورم توسط خرید دهک‌های پردرآمد جامعه برمی‌گردد که حدود 6.9 درصد است. افزایش تورم باعث می‌شود پول بیشتری از بازار جمع شود و پایه پولی و نقدینگی کنترل شود و در واقع پایه پولی اصلاح شود.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: دولت برای اینکه ارز 4200 تومانی را حذف کند، ادعا می‌کند که برای هر نفر از پنج دهک کم درآمد جامعه بین 90 هزار تومان تا 126 هزار تومان پرداخت می‌کند. از طرفی اگر ارز 4200 تومانی حذف شود دولت حدود 18 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت. 100 همت از این پول برای اختصاص به 5 دهک پیش‌بینی شده اما مشخص نیست بقیه پول توسط دولت در کجا هزینه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت حذف ارز ترجیحی دولت باید نظارت بیشتری بر بازار داشته باشد، گفت: در مورد حذف ارز ترجیحی برای برخی کالاها از جمله دارو، کالاهای پزشکی و گندم باید تدبیر بیشتری برای کنترل قیمت‌ها اندیشیده شود. در ابتدای توزیع ارز ترجیحی کنترل خاصی صورت نگرفت و سبب ایجاد رانت‌های زیادی شد. لذا با توجه به تورم انتظاری که در جامعه وجود دارد باید با یک شیب ملایمی حذف ارز ترجیحی اجرایی شود./تسنیم

 پرداخت یارانه نقدی یا غیرنقدی با حذف ارز 4200 تومانی
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه گفت: نمایندگان دولت در نشست صبح امروز این کمیسیون اعلام کردند که دولت تصمیم دارد با حذف ارز یارانه ای، منابع ناشی از آن را به صورت مستقیم در اختیار مردم قرار دهد.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 در حاشیه نشست امروز (دوشنبه) این کمیسیون اظهار داشت: نمایندگان دولت (معاون سازمان برنامه، وزیر جهاد و معاون وزیر بهداشت) در جلسه امروز درباره اینکه ارز 4200 تومانی منجر به رانت و فساد در کشور شده است، مطالبی را مطرح و اعلام کرد که دولت تصمیم دارد با حذف ارز یارانه ای، منابع ناشی از این حذف را به صورت مستقیم در اختیار مردم قرار دهد.

زارع افزود: رویکرد نمایندگان مجلس در بررسی بودجه سال 1401 و بحث حذف ارز ترجیحی به لزوم توجه به تامین معیشت مردم با توجه به تورم موجود است. درآمد بسیاری از مردم با توجه به این تورم کافی نبوده و بسیاری در مناطق محروم دچار مشکلات اساسی هستند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 تصریح کرد: نمایندگان مجلس در این نشست به دولت اعلام کردند که چه سیاست و برنامه ای را برای بعد از حذف ارز 4200 تومانی مدنظر قرار داده اند تا این یارانه در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی در همین راستا گفت: پرداخت این یارانه به صورت نقدی و یا غیرنقدی و چگونگی تامین کالاهای اساسی با وجود نرخ تورم ناشی از حذف ارز یارانه ای برای نمایندگان جای سوال داشت و دغدغه ها و سوالات خود را مطرح کردند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه افزود: وزیر جهاد کشاورزی و معاون سازمان برنامه ضمن پاسخ سوالات نمایندگان درباره سیاست های دولت برای تامین کالاهای اساسی توضیحاتی را ارائه کردند.

زارع تصریح کرد: کمیسیون تلفیق بودجه در نوبت عصر امروز نیز با موضوع بررسی حذف ارز 4200 تومانی در بودجه سال آینده نشست خود را به صورت غیر رسمی برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام/ سرویس اقتصادی

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان