شنبه، 01 اردیبهشت 1403| 20 April 2024
یاداشت اختصاصی آفتاب ایلام

به فتوای خرد عمل شود

۱۴۰۰/۱۰/۲۸ ۰۰:۰۰ چاپ کدخبر: 17190

آفتاب ایلام |«حاکمیت خِرَد» و «قدرت خردورزی» در پیوستگی و همبستگی و وحدت و هم‌داستانی ظاهر می­‌شود. در جامعه پریشان و پراکنده خرد ضعیف می‌­شود و مجال برای بی­ خردی پدید می‌­آید.

متروک شدن فضیلت­‌های اخلاقی و رسوم راستی و دوستی، ناتوانی در اتخاذ تصمیم، خشونت و فساد نیز از تبعات متروک شدن فضیلت­‌های اخلاقی است.

در چنین وضعیتی چه باید کرد؟ "موجه ­ترین پاسخ شاید این باشد که باید به فتوای خرد عمل شود".

با این وصف  در شورای شهر ششم ایلام  زمینه برای رشد و شکوفا شدن خرد مناسب نیست و بدین جهت است که تخم استعدادها در زمین آن تباه شده است. شرایط رسیدن به مقصد و مقصود که به فراهم آوردن خیر و صلاح مردم  و تامین رضایت آنان باشد مهیا نشده است و پیوستگی و همبستگی و وحدت و هم‌داستانی به اختلاف و تفرقه و پراکندگی تبدیل شده است.

وضعیت در این شورا وضعیت جنگ است و اگر ادا شود که صلحی بر آن حاکم است تصنعی است و تدبیر هم از متن آن حذف شده است.

‌ بنظر می رسد شورائیان بصراحت عقل و تدبیر در سیاست را بیهوده می‌دانند و به جای ساختن ویرانگری و نابود کردن را در پیش گرفته‌اند.زیرا تدبیر ناظر بر خیر عمومی است که در این شورا و خروجی آن خیر عمومی حاصل نشده است.

این شورا از پناه خرد عملی بیرون آمده و مقصد خود را گم کرده است در بیرون آمدن از پناه خرد عملی و گم کردن مقصد هر دو طیف مشهور و معروف به اقلیت و اکثریت مقصرند و نمی توان قصور یکی را از دیگری افزونتر دانست زیرا هر دو طیف عیب کار و بازخورد را نمی‌بینند اما کوچکترین خطای طیف مقابل را نمی‌بخشند.

در حادث شدن چنین شرایطی علاوه بر دو طیف اکثریت و اقلیت، بعضی کسان که گفته‌ها و نوشته‌هایشان پر از الفاظ مدارا و تحمل سخن مخالف و آزادی و حقوق بشر و دین و معرفت و فضیلت است سهیمند، چرا که در الفاظ و رفتار و طرفداری‌، به چنان خشونتی دچارند که نمی ­توانند در مواجهه با مخالف آن را بپوشانند و از ایراد هیچ تهمت و ناسزایی به مخالف خود پروا نمی ­کنند و به جای تبیین آشتی و برقراری پیوستگی و همبستگی و وحدت و هم‌داستانی اعضای شورا بنای اختلاف و جنگ و سر می‌دهند.

و به این شیوه راه و غرض و مقصد خود را می‌جویند و ان چه منافع خود است را دنبال می‌کنند.مسئولان استان خاصه مدیریت ارشد استان نیز مقصر دیگر این وضعیت اند چرا که در اتخاذ تصمیم سهل انگار و برای شرایط موجود فاقد راهکار‌اند و این مهم بی سامانی پریشانی و پراکنده شورا شده است.

نگارنده این یاداشت به شورائیان این توصیه را دارد که تدبیر به خیر عمومی، بنا را بر نظم و جنگ را هم به تدبیر پیش ببرند و آشتی پیشه کنند و به واقعیت تعبییر کنند و قول هگل را بیادآورند که غایت فلسفه همین اشتی است.

به مدعیان تساهل و مدارا و بیان کنندگان مدارا و تحمل سخن مخالف و آزادی و حقوق بشر و دین و معرفت و فضیلت نیر پبشنهاد آن است که به خاطر دستمالی قیصره را به آتش نکشید، دستمال (منافع) همواره برای شما مهیا است آن را در اختلاف و پریشانی و پراکندگی شورائیان نجوئید.

استاندار ایلام نیز بر موضوع مدیریت و تدبیر کرده و در فرصت یک هفته‌ای که برای انتخاب شهردار به شورائیان داده است تکلیف این وضعیت را روشن کند و دستگاه‌های ناطر و پاسخ دهنده به استعلام و تائید نیز همت کنند و در اطهار نظرات خود تعجیل ورزند تا پیوستگی و همبستگی و وحدت و هم‌داستانی بر شورای شهر ایلام باز گردد و به فتوای خرد عمل  شود.

شورائیان، سخنوران و سخن گویان اهل نظر و استاندار ایلام و دستگاه‌های ناطر و پاسخگوی استعلامات بدانند  که "جغد منیرو" وقتی به پرواز در می‌آید  که هوا تاریک شده باشد. هوای شورای شهر ایلام تاریک شده است آن را دریابید. تا "جغد منیرو" تک تازی نکند.

انتهای پیام/

 

 



نویسنده: سرویس یاداشت
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان