شنبه، 01 اردیبهشت 1403| 20 April 2024
یاداشت اختصاصی آفتاب ایلام

نقش رسانه در جهاد تبیین

۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۲۱:۰۳ چاپ کدخبر: 17326

آفتاب ایلام |جنگ ترکیبی که ماهیت پسامدرن دارد. جدیدترین و پیچیده ترین سبک جنگیدن است که تاکنون مطرح شده است، ترکیبی از ابزارهای متعارف، نامنظم و نا متقارن و استفاده از بازیگران دولتی و غیر دولتی و همه ایزارهای دیپلماتیک، اطلاعاتی، نظامی و اقتصادی برای بی ثبات کردن حریف در جنگ ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرد و در این سبک جنگیدن دشمن در صدد فریب بازیگران حریف است.

از ویژگی‌های این جنگ حضور عناصر عمده نیروهای نامنظم و منظم دولتی، مشارکت راهبردی، فرماندهی و کنترل چند وجهی، اقدامات هم زمان، تهدیدات متنوع و سریع و فقدان دکترین عملیاتی مشخص است.

این شیوه برگزیده دشمن برای جامعه هدف، رهبران کشورهای مورد تهاجم را بر آن داشته است تا به جای استفاده از جنگ‌های سنتی و کلاسیک به دنبال اتخاذ روش‌های ترکیبی دفاعی برای مقابله به تهدیدات ترکیبی دشمن باشند و با بهره مندی از مولفه های انواع جنگ های قدیم و جدید، کلاسیک و مدرن ،نرم و سخت و نیمه سخت، از حیث ابزار، روش، اصول و قواعد مربوطه به مقابله با جنگ ترکیبی دشمن برآیند.

مهمترین رکنی از ارکان و مولفه‌های جنگ ترکیبی عملیات روانی است که نیازمند اقدامات سایبری، دیجیتال و رسانه‌ای است که در کنار گردآوری اطلاعات، هدفگذاری،  دفاع و فرماندهی و کنترل می توان نقش آفرینی آن را موثر تر بر سایر مولفه‌ها دانست.

بدین جهت است که  "فیس بوک با 2375 میلیون کاربر"، "یوتیوب با 2000"،" واتساپ با 1600"، "فیسبوک مسنجر با 1300"، "وی چت با 1112 "، "اینستاگرام با "1000 ، "کیوکیو با 823 "، "کیوزون با 572 "،" تیک توک با 500" ، "سینا وبیو با 465" ، "ردیت با 330" و "توئیتر با 330" میلیون کاربر متداولترین و پرمخاطب­ترین شبکه ­های اجتماعی در جهان بعنوان اهرم مهم دارندگان آن برای تهاجم ترکیبی به کشورهای هدف شبانه روز به تولید محتوا و آتش تهییه برای نفوذ و مرعوب کردن رقبا را عهده دار هستند .

به نوعی این شبکه‌ها کارخانه اسلحه سازی برای پشتیبانی از جنگ ترکیبی بوده و از این جهت است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خود با پرسنل و فرماندهان نیروی هوایی فرمان تهاجم ترکیبی را صادر کرد.

در فرمان رهبر انقلاب اسلامی مقابله با تهاجم دشمن برای تحریف واقعیت‌ها، دستآوردها، پیشرفت  و اقدامات حماسه آمیز نظام اسلامی نیازمند یک حرکت دفاعی و تهاجم ترکیبی با محوریت فریضه فوری و قطعی جهاد تبینین است.

بر این اساس بر رسانه‌های کشور فرض آن است تا برای مقابله  با رسانه‌های دشمن که با راه انداختن ناوگان شبح، فضایی هولناک  از کشور را ترسیم کرده و در صدد آن هستند تا برنده و بازنده جنگ را مشخص سازند اقدام به جهاد تبینی کنند. و از ابزاری قدرتمند در اختیار خود برای مبارزه با ارتش های جهان که از  آمادگی برای جنگ ترکیبی علیه ایران برخوردارند اهتمام ورزند و به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی لبیک گویند که فرمود: "متولیان رسانه‌ها مسئولان درجه اول جهاد تبیین هستند".

انتهای پیام/



نویسنده: رضا میرزاد
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان